Inlägg från: Cartjan1 |Visa alla inlägg
  • Cartjan1

Tror du att alla kan vara otrogna?

Jag röstade att jag tror att alla kan vara otrogna. Även om vi tar bort problematiken om att det inte finns en universal sanning om vad som är otrohet (utan utgår från fysisk/aktiv otrohet) så tror jag att de allra flesta har det i sig under "rätt" omständigheter.

Vill dock betona att jag svarat med utgång i att det är ett enskilt snedsteg det handlar om. Jag tror inte att alla klarar av att ha en intim affär med någon, att systematiskt ljuga, vara otrogen och på alla sätt bedra - nej, det tror jag kräver en viss typ av människa.

• Cartjan1
    Anonym (gäsp) skrev 2019-05-02 19:36:02 följande:

Att ta hänsyn är inte samma sak som att anpassa sig efter. I en demokrati är det fortfarande majoriteten som avgör inte minoriteten. Jag kan absolut respektera att dessa personer får tycka och tänka som de vill om sig själva, men jag tänker inte acceptera att hela samhället ska anpassas efter deras önskemål, för det strider mot våra demokratiska principer.

Sverige består av lite dryg 10 miljoner invånare, alla vill och tänker olika, ska vi hålla på och anpassa vårt samhälle efter vad var och en av dessa säger så skulle vi inte kunna ha ett fungerande samhälle. Vi har ett system som fungerat i många många år som kallas demokrati så tycker jag vi ska fortsätta använda den. Om 98.3% av befolkningen är ok med att bli kallad man eller kvinna så är det det som gäller, övriga 1.7% får helt enkelt acceptera att man inte alltid kan få som man vill i en demokrati

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att det strider mot några demokratiska principer. Enligt mig hade det gjort det om anpassningarna på något sätt förnekade det som majoriteten vill men att inkludera alla (att kunna välja annat istället för kvinna/man) kör inte över en majoritet.
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?