Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-04 19:02:33 följande:
Säger inte att det är okej att vara otrogen för det. Jag menar att vem som helst kan falla dit utan att egentligen rå över det. De flesta (tror jag) kan motstå frestelsen att vara fysiska mot personen. Däremot emotionellt kan nog alla falla dit. Man att gå från känsla till handling är för de flesta för stort.
Hade jag blivit kör i en kollega på jobb så hade jag aldrig varit fysiskt otrogen, inte heller hade jag gått hem till min partner och sagt att jag hade blivit kär i en kollega och hoppades pp nått av dina alternativ. Nääe jag hade såklart hoppats på att känslorna skulle svalna, annars hade jag bytt arbetsplats. Jag hade inte jepordysat min relation för att jag fått känslor för nån annan. Hade du det?
Missade det här inlägget. Jag håller med i det du skriver. Alla kan bli förälskade i andra. Det som dock skiljer är hur folk väljer att agera på det. Det finns så många andra alternativ än att välja vara otrogen (det var det jag syftade på).
Om det hände mig skulle jag främst försöka tänka efter om det fanns en anledning till mina känslor. Om jag t.ex. kom fram till att jag inte har så mycket känslor längre hade jag jepordysat min relation och gjort slut, oavsett om jag fick gensvar på min förälskelse eller inte. Jag skulle ansett att det var ett tecken på att jag troligen inte var med den rätta. Jag hade såklart inte bara lämnat hur fort som helst utan verkligen utvärderat mina känslor för min partner (utan påverkan av den andre).
Om det var något knas i min relation som gjort att jag blev ett lättfångat byte för uppmärksamhet, hade jag diskuterat med min partner om att jag inte är nöjd i förhållandet. Krävt att vi kommunicerar och söker hjälp. Att vi börjar vårda och jobba mer på vår relation. Jag hade då försökt att hålla mig ifrån personen som jag fått känslor för eller bytt jobb. Helt enkelt bestämt mig för vad jag vill satsa på.
Jag håller med till fullo om det du skriver.
Det enda alternativ jag inte skulle ha valt är att vara otrogen och såra den jag är i relation med.
Jag vet hur jag skulle agera eftersom det hänt mig några gånger förut. Det händer nog de flesta med tiden som är i längre relationer.