Elefantmannen2 skrev 2019-05-04 15:12:23 följande:
Är det egoistiskt att utvecklas som människa? Får inte partnern gagn av det? Vem vill leva med någon som på eget bevåg väljer att inte utvecklas i livet? Hur vattnar du det du har hemma då?
Det finns väl tusen andra sätt att utvecklas som människa, som inte involverar att vara otrogen? Om man inte vet hur man vattnar det man har hemma, så bör man kanske hålla sig ifrån monogama förhållanden. Måste man nödvändigtvis inleda ett monogamt förhållande, om man har ett sådant synsätt att det är instängt att hålla sig till den man älskar och är i förhållande med?
Hur kan du ens förutse att känslor ska utvecklas? Finns det någon garanti att det blir ömsesidigt?
Nä, att inte ta tillvara människor som tillför något i något slags "förebyggande syfte" är bakvänt.
Det går inte att förutse att känslor utvecklas. Däremot kan man välja att backa om man märker att man håller på att bli förälskad. Eller så kan man välja att gå vidare med det nya och lämna det gamla. Svårare än så är det inte.
Måste man ha en garanti för att det blir ömsesidigt för att lämna ett förhållande?
Att utgå från att allt som gör en till gladare och bättre människa är egoistiskt är trångsint. Att lägga liknande restriktioner på sin partner är det som är själviskt och signalerar ett kontrollbehov som kväver bägge parter.
Om jag väljer att ha en relation med en man som är monogam, har jag inte någon rätt att påstå att det är själviskt och egoistiskt, för att han inte vill att jag ska ha flera partners än honom. Att inleda ett monogamt förhållande är ett val, att gå bakom ryggen och ljuga är själviskt och egoistiskt! Jag har valet att bryta förhållandet om jag inte är nöjd. Han har inte valet att lämna mig om han inte vet att jag går bakom hans rygg. Om något är egoistiskt så är det lögner och svek.
Att utgå från att allt som gör en till gladare och bättre människa är egoistiskt är trångsint. Att lägga liknande restriktioner på sin partner är det som är själviskt och signalerar ett kontrollbehov som kväver bägge parter.
Varför skulle saker som gör en glad vara synonymt med att vara otrogen? Det får stå för dig. Jag har massor av andra saker som gör mig glad, så jag kan välja att vara i ett monogamt förhållande.
Det är lite skillnad på att ha kontrollbehov för att ens partner ska resa bort, umgås med vänner m.m . Går inte att jämföras med att inte vilja att ens partner har sex eller umgås med en kvinna han är kär, i om han redan är i ett monogamt förhållande. Det ska inte behöva vara ett kontrollbehov, man ska kunna utgå från att ens partner gör det rätta om hen valt att vara i ett monogamt förhållande. För du vet vad monogami innebär?
Vad är det som gör att det är dåligt att ens utveckla känslor och gå vidare med en ny person? Det gör ju sannolikt alla glada, allra minst 66% av de inblandade. Det är livets kretslopp i realiteten, inte att stanna med sin första partner och hämma sig själv livet ut.
Det handlar inte om att inte utveckla känslor för en annan. Det handlar om att utveckla känslor för en annan medan man behåller kakan. Ingen motsäger sig att man inte ska kunna avsluta ett monogamt förhållande.