• Magnefico

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

Låt diskussionen börja!

• Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid
  • möjligt
    Magnefico skrev 2019-04-11 06:32:09 följande:

Inte jag heller. Men mycket längre än 4 år är inte vettigt att köra bakåtvänt.

Det enda som inte är vettigt är väl allt kritiserande av varandra angående frågan. Varje familj tar beslut utifrån sina förutsättningar och om det innebär att vända vid strax över 3 eller vid 5.5 har ingen annan med att göra. Det finns säkert anledningar och skäl för beslutet.

Precis som vissa sätter sina barn i förskola vid olika åldrar. Kanske för att man måste kanske för att man bara tycker det är rätt beslut.

Det enda som inte känns vettigt i alla diskussioner är när man stirrar sig helt blind på specifik statistik angående bilstolar men ignorerar annan statistik eller när man stirrar på statistik men blundar för uppenbara idiotisituationer och samtidigt är hårt dömmande mot de som till exempel vänder vid 3.5

Bakåtrekommendationen baseras på att minska dödlighet vid frontalkrock i hög fart. Det är sant men sådana krockar är inte heller vanliga. Har för mig att barnet faktiskt sitter säkrare vid sidokrockar etc framåtvänd och att andra länders rekommendationer viktar in att sådana krockar är mycket vanligare.

Sen finns det ju statistik på hur man undviker krockar vilken också blir relevant och säkerligen ger slutsatser som bra förare, aldrig trött, undvik rusningstrafik, minimera bilkörandet totalt sett, nyare bil med mer säkerhetsfunktioner, regelbunden service på bilen etc.

Sedan att folk åker buss med obältade barn eller barn sittande i barnvagn eller har små små spädbarn liggande i en helt plan liggdel på en stadsbuss som kör som en idiot..... Det gäller att se till helheten

Har man sen ett barn som är åksjukt vilket många barn faktiskt är så är det ju också en faktor som spelar in.
  • möjligt

Tycker en mycket mer intressant diskussion skulle vara små barn bakpå cykeln i cykelsitsar. Ute i allmän trafik inkluderande bilar

• cosinus
    möjligt skrev 2019-04-11 13:33:11 följande:
    Det enda som inte är vettigt är väl allt kritiserande av varandra angående frågan. Varje familj tar beslut utifrån sina förutsättningar och om det innebär att vända vid strax över 3 eller vid 5.5 har ingen annan med att göra. Det finns säkert anledningar och skäl för beslutet.

Precis som vissa sätter sina barn i förskola vid olika åldrar. Kanske för att man måste kanske för att man bara tycker det är rätt beslut.

Det enda som inte känns vettigt i alla diskussioner är när man stirrar sig helt blind på specifik statistik angående bilstolar men ignorerar annan statistik eller när man stirrar på statistik men blundar för uppenbara idiotisituationer och samtidigt är hårt dömmande mot de som till exempel vänder vid 3.5

Bakåtrekommendationen baseras på att minska dödlighet vid frontalkrock i hög fart. Det är sant men sådana krockar är inte heller vanliga. Har för mig att barnet faktiskt sitter säkrare vid sidokrockar etc framåtvänd och att andra länders rekommendationer viktar in att sådana krockar är mycket vanligare.

Sen finns det ju statistik på hur man undviker krockar vilken också blir relevant och säkerligen ger slutsatser som bra förare, aldrig trött, undvik rusningstrafik, minimera bilkörandet totalt sett, nyare bil med mer säkerhetsfunktioner, regelbunden service på bilen etc.

Sedan att folk åker buss med obältade barn eller barn sittande i barnvagn eller har små små spädbarn liggande i en helt plan liggdel på en stadsbuss som kör som en idiot..... Det gäller att se till helheten

Har man sen ett barn som är åksjukt vilket många barn faktiskt är så är det ju också en faktor som spelar in.
    Tack! Jag återfick just hoppet om mänskligheten. Kanske årets bästa inlägg på familjeliv.
  • möjligt
    cosinus skrev 2019-04-11 13:37:58 följande:

Tack! Jag återfick just hoppet om mänskligheten. Kanske årets bästa inlägg på familjeliv.

Nån annan som gillar nyansering? Va trevligt ;)

Här är lite skoj statistik angående bilolyckor(om man nu ska stirra på statistik):

15 % av befolkningen står för 50% av olyckorna

Åldersgruppen 18-19 år respektive 75+ är båda förknippade med 5-6 ggr större olycksrisk

Åldersgrupp 45-54 är involverade i minst olyckor

De allvarligaste olyckorna sker utanför tättbebyggt område på grund av högre hastigheter.

Landsväg är farligare än motorväg med vajerräcken.

250-300 personer dör per år

Av dessa är 20% alkoholpåverkade

Av de som dör i bilolyckor är 80% män

Av de som dör i trafiken använde 40% inte bälte

Källa:

korkortonline.se/teori/olyckor/

Så om du är en kvinna på 50 år som kör regelbundet och aldrig har varit involverad i en olycka alltid använder bälte och kör en modern och välservad bil. Samt främst har barn med inom tätort så är du väldigt safe....

Eller...?
  • Sonnet
    möjligt skrev 2019-04-11 15:14:09 följande:

Nån annan som gillar nyansering? Va trevligt ;)

Här är lite skoj statistik angående bilolyckor(om man nu ska stirra på statistik):

15 % av befolkningen står för 50% av olyckorna

Åldersgruppen 18-19 år respektive 75+ är båda förknippade med 5-6 ggr större olycksrisk

Åldersgrupp 45-54 är involverade i minst olyckor

De allvarligaste olyckorna sker utanför tättbebyggt område på grund av högre hastigheter.

Landsväg är farligare än motorväg med vajerräcken.

250-300 personer dör per år

Av dessa är 20% alkoholpåverkade

Av de som dör i bilolyckor är 80% män

Av de som dör i trafiken använde 40% inte bälte

Källa:

korkortonline.se/teori/olyckor/

Så om du är en kvinna på 50 år som kör regelbundet och aldrig har varit involverad i en olycka alltid använder bälte och kör en modern och välservad bil. Samt främst har barn med inom tätort så är du väldigt safe....

Eller...?

Om du kör helt ensam på vägarna möjligtvis.

Men när olyckan väl är framme så ser jag ju hellre att mitt barn bryter benen än bryter nacken.

Självklart kan man göra hur många riskbedömningar man vill, det ändrar ju dock inte det faktum att när väl en olycka händer, så är det säkrare för ett barn att sitta bakåtvänd.
  • Körsbärsdalen
    Sonnet skrev 2019-04-11 15:40:45 följande:

Om du kör helt ensam på vägarna möjligtvis.

Men när olyckan väl är framme så ser jag ju hellre att mitt barn bryter benen än bryter nacken.

Självklart kan man göra hur många riskbedömningar man vill, det ändrar ju dock inte det faktum att när väl en olycka händer, så är det säkrare för ett barn att sitta bakåtvänd.

Ja, om det är en frontalkrock alltså. Blir du påkörd bakifrån eller från sidan hade barnet suttit säkrare framåt.
  • Sonnet
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 15:45:16 följande:

Ja, om det är en frontalkrock alltså. Blir du påkörd bakifrån eller från sidan hade barnet suttit säkrare framåt.

Nja. Olyckor bakifrån är mindre frekvent förekommande, de som sker bakifrån är dessutom sällan i lika höga hastigheter, så därför är bakåtvänt ändå alltid det bästa.
  • Tom Araya
    Canadasvensk skrev 2019-04-10 18:58:30 följande:
    Varför är du så spydig?

Och var har jag sagt att jag tror det är säkrare för en 3 åring att åka framåt?

Vad jag menade var att i nordamerika så är det ett vanligt råd att ha dom backåtvända upp till 2 år. Ibland kan man se rekommendationer på 2-4 år men det är ovanligt. Men för det betyder inte det att jag håller med om deras rekommendationer. Dock tycker jag det är intressant att regler skiljer sig så mycket när statestiken borde vara det samma.

När det gäller min erfarenhet så har jag aldrig sett eller hört talas om någon som sätter sitt barn baklänges efter 3 år. Betyder det att jag tror det är säkert att vända barnet efter 2-3 år åldern. NEJ, och det har jag aldrig sagt!

Dock har jag sagt att jag troligivis inte kommer att att låta mitt barn sitta baklänges efter 3 års ålder av, som du skriver, olika anledningar.
    När det gäller säkerhet är Sverige i många fall ett föregångsland.
  • Tom Araya
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 15:45:16 följande:
    Eftersom fordon i regel kör frammåt så är kraften i regel betydligt större vid en frontalkrock än vid påkörning bakifrån, utöver att fler olyckor sker med frontal krock.

Vad baserar du ditt påstående på om att det skulle vara säkrare att sitta framåtvänd vid krock i sida?
  • Tangent

TS, varför bryr du dig om hur andra gör? T ex Volvia rekommendera bakåtvänd till minst 4-5 år men helst längre. När barnet är sedan sitter framåtvänd ska det vara bältesstol eller kudde, där bilens eget bälte används, för att det bältet ska fungera måste barnet väga minst 15 kg. Hur tycker du man ska göra om barnet är 6 år och väger mindre än 15 kg?

• Magnefico
    Tangent skrev 2019-04-13 09:31:36 följande:

TS, varför bryr du dig om hur andra gör? T ex Volvia rekommendera bakåtvänd till minst 4-5 år men helst längre. När barnet är sedan sitter framåtvänd ska det vara bältesstol eller kudde, där bilens eget bälte används, för att det bältet ska fungera måste barnet väga minst 15 kg. Hur tycker du man ska göra om barnet är 6 år och väger mindre än 15 kg?

Jag litar mer på en myndighet än på ett privat företag faktiskt.

Vill man vända framåt innan 15 kg så köper man givetvis en stol som är godkänd för framåtvänt åkande från 9 kg.
  • lena j89
    Magnefico skrev 2019-04-10 11:46:28 följande:

Lättare att ta sig i och ur, ser bättre, bekvämare för alla som färdas i bilen, mindre nedsmutsade bilar.

Ts vid frontalkrock och barnet får nackskador för livet: tur att bilens säten alla fall var rena!
  • Magnefico
    lena j89 skrev 2019-04-13 10:38:50 följande:

Ts vid frontalkrock och barnet får nackskador för livet: tur att bilens säten alla fall var rena!

Just därför följer man rekommendationerna och kör bakåtvänt till ungefär 4 år. Vet du bättre än trafikverket?
  • washo
    Magnefico skrev 2019-04-10 08:49:04 följande:

Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

Låt diskussionen börja!

Trafikverkets rekommendationer är luddiga som med det mesta i detta avlånga landet. 
    Använd sunt förnuft folk. Alla barn är olika. Barn till 2 meter långa föräldrar kan ju behöva byte till framåtvänd tidigare än barn 1 meter långa föräldrar.
    Vad är det som är så svårt att fatta detta??

Generellt ska barn sitta bakåtvända och platsen höger bak om det är bara ett barn eller minsta barnet så länge som möjligt. 

Våra grannars 6 åring är som en 4 åring i växt och han sitter bakåtvänd och det är inget fel med det. Där fallerar ditt resonemang att det enda du förespråkar är sund förnuft där du dömer ut 6 åringar. 
  • Magnefico
    washo skrev 2019-04-13 12:44:23 följande:

Trafikverkets rekommendationer är luddiga som med det mesta i detta avlånga landet. 

Använd sunt förnuft folk. Alla barn är olika. Barn till 2 meter långa föräldrar kan ju behöva byte till framåtvänd tidigare än barn 1 meter långa föräldrar.

Vad är det som är så svårt att fatta detta??

Generellt ska barn sitta bakåtvända och platsen höger bak om det är bara ett barn eller minsta barnet så länge som möjligt. 

Våra grannars 6 åring är som en 4 åring i växt och han sitter bakåtvänd och det är inget fel med det. Där fallerar ditt resonemang att det enda du förespråkar är sund förnuft där du dömer ut 6 åringar. 

På vilket sätt är trafikverkets rekommendationer luddiga?
  • washo
    Magnefico skrev 2019-04-13 13:23:39 följande:
    På vilket sätt är trafikverkets rekommendationer luddiga?
    Först står det 7månader till 4 år för bakåtvänd stol.
    Sedan står det att barn ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt .
    tyvärr tolkar många att det är fritt fram att vända framåt samma dag barnet fyller 4 år! 

Från cirka 7 månader till 4 år.

När barnet kan sitta stadigt utan stöd är det dags att byta från babyskydd till en bakåtvänd bilbarnstol. Den monteras bakåtvänd i framsätet eller baksätet. Kontrollera om stolen är godkänd för framsätes- eller baksätesmontering. Barnet hålls på plats av det bälte som hör till bilbarnstolen. Tänk på att det är större risk att barn skadas vid en kollision om de sitter i en framåtvänd bilbarnstol.

Vänd inte barnet för tidigt

Barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt.

Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid