Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Jag tycker inte det är något fel att vända barnet vid 5+ år, om barnet sitter bra och inte klagar. Varför vända tidigare om det fungerar? Däremot stör jag mig ENORMT mycket på att vissa tycker att personer som vänder runt 4-årsåldern gör fel. Det är inte fel om barnet är stor nog för vändning, och det är skitlöjligt hur vissa försöker skamma andra föräldrar i det läget. Särskilt som man sett i vissa trådar att några av dessa "min 7-åring åker bakåtvänt" kör runt i gamla rosthögar till bilar som knappast kan vara särskilt krocksäkra. Jag tror fasen att en nog stor 4-åring sitter betydligt säkrare framåtvända i en anpassad stol i en större, modernare och säkrare bil.

• Körsbärsdalen
    Sonnet skrev 2019-04-11 15:40:45 följande:

Om du kör helt ensam på vägarna möjligtvis.

Men när olyckan väl är framme så ser jag ju hellre att mitt barn bryter benen än bryter nacken.

Självklart kan man göra hur många riskbedömningar man vill, det ändrar ju dock inte det faktum att när väl en olycka händer, så är det säkrare för ett barn att sitta bakåtvänd.

Ja, om det är en frontalkrock alltså. Blir du påkörd bakifrån eller från sidan hade barnet suttit säkrare framåt.
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid