• washo

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Magnefico skrev 2019-04-10 08:49:04 följande:

Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

Låt diskussionen börja!

Trafikverkets rekommendationer är luddiga som med det mesta i detta avlånga landet. 
    Använd sunt förnuft folk. Alla barn är olika. Barn till 2 meter långa föräldrar kan ju behöva byte till framåtvänd tidigare än barn 1 meter långa föräldrar.
    Vad är det som är så svårt att fatta detta??

Generellt ska barn sitta bakåtvända och platsen höger bak om det är bara ett barn eller minsta barnet så länge som möjligt. 

Våra grannars 6 åring är som en 4 åring i växt och han sitter bakåtvänd och det är inget fel med det. Där fallerar ditt resonemang att det enda du förespråkar är sund förnuft där du dömer ut 6 åringar. 
  • washo
    Magnefico skrev 2019-04-13 13:23:39 följande:
    På vilket sätt är trafikverkets rekommendationer luddiga?
    Först står det 7månader till 4 år för bakåtvänd stol.
    Sedan står det att barn ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt .
    tyvärr tolkar många att det är fritt fram att vända framåt samma dag barnet fyller 4 år! 

Från cirka 7 månader till 4 år.

När barnet kan sitta stadigt utan stöd är det dags att byta från babyskydd till en bakåtvänd bilbarnstol. Den monteras bakåtvänd i framsätet eller baksätet. Kontrollera om stolen är godkänd för framsätes- eller baksätesmontering. Barnet hålls på plats av det bälte som hör till bilbarnstolen. Tänk på att det är större risk att barn skadas vid en kollision om de sitter i en framåtvänd bilbarnstol.

Vänd inte barnet för tidigt

Barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt.

Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid