• Tom Araya

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Canadasvensk skrev 2019-04-10 18:58:30 följande:
    Varför är du så spydig?

Och var har jag sagt att jag tror det är säkrare för en 3 åring att åka framåt?

Vad jag menade var att i nordamerika så är det ett vanligt råd att ha dom backåtvända upp till 2 år. Ibland kan man se rekommendationer på 2-4 år men det är ovanligt. Men för det betyder inte det att jag håller med om deras rekommendationer. Dock tycker jag det är intressant att regler skiljer sig så mycket när statestiken borde vara det samma.

När det gäller min erfarenhet så har jag aldrig sett eller hört talas om någon som sätter sitt barn baklänges efter 3 år. Betyder det att jag tror det är säkert att vända barnet efter 2-3 år åldern. NEJ, och det har jag aldrig sagt!

Dock har jag sagt att jag troligivis inte kommer att att låta mitt barn sitta baklänges efter 3 års ålder av, som du skriver, olika anledningar.
    När det gäller säkerhet är Sverige i många fall ett föregångsland.
  • Tom Araya
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 15:45:16 följande:
    Ja, om det är en frontalkrock alltså. Blir du påkörd bakifrån eller från sidan hade barnet suttit säkrare framåt.
    Eftersom fordon i regel kör frammåt så är kraften i regel betydligt större vid en frontalkrock än vid påkörning bakifrån, utöver att fler olyckor sker med frontal krock.

Vad baserar du ditt påstående på om att det skulle vara säkrare att sitta framåtvänd vid krock i sida?
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid