• Magnefico

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

Låt diskussionen börja!

• Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 13:08:08 följande:
    I så fall hade man väl skrivit 18 kg och inte 4 år?
    Varför är det så viktigt för dig att alla ska vända sina barn vid 4 år? Finns vad jag vet inga som helst rekommendationer om att framåtvänt skulle vara säkrare från 4 års ålder om man har en stol som klarar vikt/längdkrav. Bara bekvämlighetsskäl. Jag är i alla fall tryggt förvissad om att mitt barn sitter säkrast bakåtvänd, och det kommer hon göra tills stolen är urvuxen.
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 13:19:09 följande:

Varför är det så viktigt för dig att alla ska vända sina barn vid 4 år? Finns vad jag vet inga som helst rekommendationer om att framåtvänt skulle vara säkrare från 4 års ålder om man har en stol som klarar vikt/längdkrav. Bara bekvämlighetsskäl. Jag är i alla fall tryggt förvissad om att mitt barn sitter säkrast bakåtvänd, och det kommer hon göra tills stolen är urvuxen.

Säkrare framåtvänt är det förmodligen inte. Men Sveriges största experter på området anser att nackdelarna överväger fördelarna vid runt 4 år. Jag ser ingen anledning att inte lita på dem.
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 13:25:47 följande:
    Säkrare framåtvänt är det förmodligen inte. Men Sveriges största experter på området anser att nackdelarna överväger fördelarna vid runt 4 år. Jag ser ingen anledning att inte lita på dem.
    Och jag ser ingen anledning att vända bara för att 4-årsdagen har passerats.
  • Poppy75
    Nja, det är ju inte riktigt det som står. Rekommendationen är så länge som är möjligt. Vad som är möjligt för flertalet bestämmer inte vad som är möjligt för mig. Det är stora variationer på hur stora fyraåringar är och även på hur rörliga och starka deras föräldrar är, vilken bil och typ av bilstol som används.
    Jag vet naturligtvis bäst vad som är möjligt för mig och mina barn. 
  • Canadasvensk

I Nordamerika brukade det vara ett år men dom senaste åren har det höjts till 2 år eller max vad barnstolen säger (vilket brukar vara 9kg).

Själv tycker jag också så länge som möjligt men troligtvis inte över 3. Dock är det dryga böter om man skulle ha barnet i backåtvänd barnstol i framsätet. 

• Frenja07

Vilka fantastiska skäl du har till att vända framåt ts. Orka städa bilen liksom.

• Frenja07
    Canadasvensk skrev 2019-04-10 17:09:19 följande:

I Nordamerika brukade det vara ett år men dom senaste åren har det höjts till 2 år eller max vad barnstolen säger (vilket brukar vara 9kg).

Själv tycker jag också så länge som möjligt men troligtvis inte över 3. Dock är det dryga böter om man skulle ha barnet i backåtvänd barnstol i framsätet. 

Och detta baserar du på vad?
  • Frenja07
    Canadasvensk skrev 2019-04-10 18:12:39 följande:

På min erfarenhet av att ha bott i nordamerika i ca 20 år, plus en snabb Google sökning:

www.cdc.gov/features/passengersafety/index.html

www.parenting.com/article/car-seats-safety

Hoppas det svarar din fråga.

Så du baserar ditt utfallande om att barn bör vändas innan tre år på din egen erfarenhet? All forskning samt Sveriges statistik gällande döda barn i trafik väger inte tyngre? Intressant. Det är ju en sak att besluta att vända sina barn tidigt av olika anledningar men att hävda att det skulle vara säkrare för en 3-åring att åka framåt än bakåt är ju bara fel.
  • CH2O2

Jag ser ingen anledning till att köpa en ny stol innan den nuvarande är för liten eller om barnet börjar klaga. Så länge ingen är missnöjd finns väl ingen anledning att byta stol bara för att ungen passerat fyraårsdagen.

Att några andra har sina barn bakåtvända hindrar väl inte dig från att vända dina barn framåt?
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid