Magnefico skrev 2019-04-10 11:51:46 följande:
Trafikverket anser att ett genomsnittligt barn växer ur en bakåtvänd stol vid 4 år. Det är få 5-6 åringar som är så små..
Såhär står det på Trafikverkets hemsida:
"Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."
Så länge som möjligt tolkar jag att de faktiskt ska sitta så länge som möjligt. Bakåtvända stolar med isofix håller bara till 18 kg, så har man en sådan så växer man ur den vid ungefär 4 år, absolut. Vi har inte isofix, och vår stol håller till 25 kg. Och det jag har fått veta är att stolen är urväxt om toppen på barnets öron är ovanför stolen eller att de överskrider viktgränsen. Mitt barn, som är något längre än genomsnittet, är inte i närheten av att ha vuxit ur stolen ännu. Alltså sitter hon som säkrast i sin bakåtvända stol, medan en 18-kilos 4-åring inte längre sitter säkert i sin isofix-stol.
Så jag håller inte med om att barn måste vändas vid "ungefär 4 år" , har man en stol som inte är urvuxen finns det ingen (vettig) anledning att vända barnet.