• Sonnet

Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

Varför är det vansinne att en 6-åring åker bakåtvänt om hen inte vuxit ur stolen?
    Jag har en 4,5-åring. Hon kommer att få sitta bakåtvänd tills stolen är urvuxen på höjden (eller väger över 25 kg, jag gissar att hon växer ur den på höjden först). Räknar med minst ett år till.

• Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 11:51:46 följande:
    Trafikverket anser att ett genomsnittligt barn växer ur en bakåtvänd stol vid 4 år. Det är få 5-6 åringar som är så små..
    Såhär står det på Trafikverkets hemsida:

"Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."

Så länge som möjligt tolkar jag att de faktiskt ska sitta så länge som möjligt. Bakåtvända stolar med isofix håller bara till 18 kg, så har man en sådan så växer man ur den vid ungefär 4 år, absolut. Vi har inte isofix, och vår stol håller till 25 kg. Och det jag har fått veta är att stolen är urväxt om toppen på barnets öron är ovanför stolen eller att de överskrider viktgränsen. Mitt barn, som är något längre än genomsnittet, är inte i närheten av att ha vuxit ur stolen ännu. Alltså sitter hon som säkrast i sin bakåtvända stol, medan en 18-kilos 4-åring inte längre sitter säkert i sin isofix-stol.

Så jag håller inte med om att barn måste vändas vid "ungefär 4 år" , har man en stol som inte är urvuxen finns det ingen (vettig) anledning att vända barnet.
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 12:33:36 följande:
    Om du läser vad som står, så ser du att ?möjligt? normalt är synonymt med ungefär 4 år.

Då förutsätter jag att man gjort en sammanvägd bedömning av svårigheten att lyfta in ett tungt barn, plats för ben och ryggens längd. Samtidigt ska vi komma ihåg att nyttan med bakåtvänt åkande blir mindre och med ålder eftersom nacken blir stabilare.
    Nej, det ser jag inte alls. Så länge som möjligt är ca 4 år år för många, eftersom isofix är väldigt vanligt idag, men långt ifrån alla. Var läser du att det är olämpligt med bakåtvänt åkande från 4 år, förutom dina (ganska dåliga) skäl? För mig är säkerheten viktigare än en smutsig bil eller böjda ben. Andra får ha vilka skäl de vill. Men jag förstår ärligt talat inte denna envisa hållning om att det skulle vara sämre att åka baklänges än framlänges?
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 13:08:08 följande:
    I så fall hade man väl skrivit 18 kg och inte 4 år?
    Varför är det så viktigt för dig att alla ska vända sina barn vid 4 år? Finns vad jag vet inga som helst rekommendationer om att framåtvänt skulle vara säkrare från 4 års ålder om man har en stol som klarar vikt/längdkrav. Bara bekvämlighetsskäl. Jag är i alla fall tryggt förvissad om att mitt barn sitter säkrast bakåtvänd, och det kommer hon göra tills stolen är urvuxen.
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2019-04-10 13:25:47 följande:
    Säkrare framåtvänt är det förmodligen inte. Men Sveriges största experter på området anser att nackdelarna överväger fördelarna vid runt 4 år. Jag ser ingen anledning att inte lita på dem.
    Och jag ser ingen anledning att vända bara för att 4-årsdagen har passerats.
  • Sonnet
    möjligt skrev 2019-04-11 15:14:09 följande:

Nån annan som gillar nyansering? Va trevligt ;)

Här är lite skoj statistik angående bilolyckor(om man nu ska stirra på statistik):

15 % av befolkningen står för 50% av olyckorna

Åldersgruppen 18-19 år respektive 75+ är båda förknippade med 5-6 ggr större olycksrisk

Åldersgrupp 45-54 är involverade i minst olyckor

De allvarligaste olyckorna sker utanför tättbebyggt område på grund av högre hastigheter.

Landsväg är farligare än motorväg med vajerräcken.

250-300 personer dör per år

Av dessa är 20% alkoholpåverkade

Av de som dör i bilolyckor är 80% män

Av de som dör i trafiken använde 40% inte bälte

Källa:

korkortonline.se/teori/olyckor/

Så om du är en kvinna på 50 år som kör regelbundet och aldrig har varit involverad i en olycka alltid använder bälte och kör en modern och välservad bil. Samt främst har barn med inom tätort så är du väldigt safe....

Eller...?

Om du kör helt ensam på vägarna möjligtvis.

Men när olyckan väl är framme så ser jag ju hellre att mitt barn bryter benen än bryter nacken.

Självklart kan man göra hur många riskbedömningar man vill, det ändrar ju dock inte det faktum att när väl en olycka händer, så är det säkrare för ett barn att sitta bakåtvänd.
  • Sonnet
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 15:45:16 följande:

Ja, om det är en frontalkrock alltså. Blir du påkörd bakifrån eller från sidan hade barnet suttit säkrare framåt.

Nja. Olyckor bakifrån är mindre frekvent förekommande, de som sker bakifrån är dessutom sällan i lika höga hastigheter, så därför är bakåtvänt ändå alltid det bästa.
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid