• Anonym (EvaP)

Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???

Ställer frågan här för att höra vad ni tycker för jag och min fästman är inte överens.

Han har två äldre tonårsbarn som bor hos oss varannan vecka plus att vi har ett gemensamt barn i förskoleåldern

Vi ska gifta oss till sommaren o fick igår reda på att hans barn har bjudit in sin mamma till vårt bröllop. Min blivande man har tydligen okejat det och nu känner jag mig galen av ilska.

Sen vi träffades så ska visst alla högtider firas ihop med hans föredetta, lyckades tack o lov styra bort julen i samband med att vårt barn kom så nu kör dem varannan. Men annars så ska ALLT tydligen firas ihop, studenten kan jag förstå men är än idag irriterad över att exet bjöds till vår dotters dop utan att jag blev tillfrågad som hon trashade på ett sätt jag inte tänker ta upp här men jag förlät det. Men vårt bröllop?????

Hans ex är inte heller vidare trevlig utan snackar gärna mkt skit bakom våra ryggar o på sociala medier så det handlar inte om att hon är en fin vän bör tilläggas.

Så nu behöver jag höra hur ni andra tänker? Vad ska jag göra? Hjälp mig med bra tips!!

• Svar på tråden Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???
  • Anonym (EvaP)
    Ess skrev 2019-04-02 17:02:26 följande:

Makens barn hade inte heller varken klippt navelsträngen eller revolterat i slutet av tonåren. Men mamma var ändå definitivt inte speciellt häftig, mer pinsam. Man såg på dem hur de skämdes när hon drog igång nåt tjafs bara för att hon skulle bråka om nåt.

Fixa en kille som kan va dörrvakt och stoppa henne direkt innan hon kommer in. En som är tillräckligt stor för att kunna bära iväg henne om hon vägrar gå därifrån.

Jag förstår inte varför man vill va med på exets dop och bröllop, i alla fall inte om man inte har en bra relation mellan alla inblandade.

Skulle det bli outhärdligt pinsamt så skulle den ena kanske skämmas fast båda är väldigt tystlåtna och har svårt att se nån utav dem säga ifrån.

Dörrvakt och liknande hade funkat bra i en komedifilm i temat men i verkligheten blir det bara patetiskt att arrangera nåt sånt bara för en människas räkning. Då skulle väl jag klassas som minst lika galen som hon är. Är ingen sensationslysten person så det blir ett blankt nej om vi nån gång gifter oss. Det har gått så många år nu så det börjar bli infekterat, hon är en energi som jag inte vill ha omkring mig.
  • Anonym (anna)

Hm. Jag ser mitt ex, och min mans ex, som en förlängning av vår familj. De är inte med på precis alla högtider, men på många. Vi har alla en god relation. Något annat känns främmande, vi är ju alla vuxna människor (55+) och kan skilja på vän, partner, bonusförälder, biologisk förälder o.s.v., så har aldrig upplevt att det varit några problem för någon av de inblandade. För barnen (de som inte är gemensamma) är det förstås särskilt trevligt att kunna ha båda föräldrarna med. De är vuxna nu, men jag tror att det är lika viktigt för dem nu som när de var yngre. Förutsättningen är ju att man kommer överens och att alla är vettiga personer. Hade mitt ex eller min mans ex varit dåliga människor så hade vi ju inte orkat umgås med dem. 

• Anonym (ber)
    Ess skrev 2019-04-02 16:46:53 följande:
    För att jag inte ser bröllop som något stort, utan något som jag helst undviker?
    Har enbart gift mig borgerligt utan egna vittnen ens, så var det klappat o klart sas.
    Men om du nu skulle ha en fest så skulle du inte ha något emot att låta någon förstöra hela festen för nöjet att se den personen göra bort sig? Det ligger iofs helt i linje med hur du framställer dig här på FL. Oerhört märklig.
  • Ess
    Anonym (ber) skrev 2019-04-03 08:21:26 följande:

Men om du nu skulle ha en fest så skulle du inte ha något emot att låta någon förstöra hela festen för nöjet att se den personen göra bort sig? Det ligger iofs helt i linje med hur du framställer dig här på FL. Oerhört märklig.

Personen kan inte förstöra hela festen om man inte själv bryr sig. Ser man hela festen som förstörd för att en person gör bort sig, så får man nog se över sin självkänsla lite.

Kan garantera att alla som sitter där tycker hon är pinsam som bär sig åt på det viset, och garanterat ingen tror på hennes dravel. Det är bara att nonchalera fanskapet och skita i hennes tal och vända sig bort och prata om annat istället.
  • molly50
    Ess skrev 2019-04-03 08:33:19 följande:
    Personen kan inte förstöra hela festen om man inte själv bryr sig. Ser man hela festen som förstörd för att en person gör bort sig, så får man nog se över sin självkänsla lite.

Kan garantera att alla som sitter där tycker hon är pinsam som bär sig åt på det viset, och garanterat ingen tror på hennes dravel. Det är bara att nonchalera fanskapet och skita i hennes tal och vända sig bort och prata om annat istället.
    Det behöver ju inte handla om dålig självkänsla.
    Man kanske helt enkelt inte vill att fokus ska flyttas från huvudföremålet för festen. T ex brudparet,barnet som ska döpas eller födelsedagsbarnet.
    Den dåliga självkänslan ligger väl i så fall snarare hos den som försöker stjäla hela fokuset från festens huvudperson,om man känner att man måste hävda sig och stjäla all uppmärksamhet.

För övrigt så förstår jag inte hur man överhuvudtaget kan vilja gå på sitt ex bröllop eller barndop om man inte har en bra relation till varandra.
    Efter hur TS sambos ex betedde sig på deras barns dop så borde hon skämmas för att visa sig igen på någon av deras fester eller familjesammankomster igen.
    Om hon har någon form av skam i kroppen.
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (anna) skrev 2019-04-02 18:34:15 följande:

Hm. Jag ser mitt ex, och min mans ex, som en förlängning av vår familj. De är inte med på precis alla högtider, men på många. Vi har alla en god relation. Något annat känns främmande, vi är ju alla vuxna människor (55+) och kan skilja på vän, partner, bonusförälder, biologisk förälder o.s.v., så har aldrig upplevt att det varit några problem för någon av de inblandade. För barnen (de som inte är gemensamma) är det förstås särskilt trevligt att kunna ha båda föräldrarna med. De är vuxna nu, men jag tror att det är lika viktigt för dem nu som när de var yngre. Förutsättningen är ju att man kommer överens och att alla är vettiga personer. Hade mitt ex eller min mans ex varit dåliga människor så hade vi ju inte orkat umgås med dem. 

Visst vore det optimalt men inte till vilket pris som helst.

Barn mår givetvis bra om alla vuxna kan föra sig civiliserat men barn behöver också få lära sig verkligheten. Kan tycka att min sambo borde säga att han inte har lust att bjuda in deras mamma just av rädsla för att hon vill provocera och tjafsa. Att bara låtsas som att det regnar gör saker och ting bara värre.
  • Anonym (EvaP)
    Ess skrev 2019-04-03 08:33:19 följande:

Fast skulle hon komma så skulle alla undra va fasen jag håller på med. Sen så tror jag inte att man mår bättre av att lägga energi på att ha människor som inte vill en väl omkring sig.
  • lunchen

Du låter så aggro mot henne och vi har bara din sida på berättelsen. Undrar om det inte är dig det är fel på.

Varför inte bara umgås som den mixfamilj ni nu är. Det är ju uppenbarligen bara du som stör dig. Alla andra verkar trivas med att umgås.

• Anonym (Anonym kvinna)
    lunchen skrev 2019-04-03 16:29:23 följande:

Du låter så aggro mot henne och vi har bara din sida på berättelsen. Undrar om det inte är dig det är fel på.

Varför inte bara umgås som den mixfamilj ni nu är. Det är ju uppenbarligen bara du som stör dig. Alla andra verkar trivas med att umgås.

Eller inte. varför skulle någon behöva dras med ett ex bara för man valt att leva med en person som har barn med den? Skulle aldrig någonsin ha med min sambos ex på några av våra saker. Hon kommer inte ens i närheten av vårt hem, än mindre in i det. 

Hade jag varit TS så hade jag haft ett samtal med barnen, som dock ändå är i tonåren efter vad jag läst och som jag då tycker "äger" situationen de skapat, och förklarat för dom att detta är mitt och deras pappas bröllop, dom hade ingen rättighet att bjuda in sin mamma och dom får gå tillbaka till henne och säga att dom gjorde ett misstag som bjöd henne. Sen skulle jag helt ärligt just i detta fall skita i konsekvenserna det kanske blir med exet. Vem är hon liksom? Barnen måste lära sig att ta ansvar för sina misstag och ta ansvar för situationen de skapat. 

• lunchen
    Anonym (Anonym kvinna) skrev 2019-04-03 16:55:25 följande:

Eller inte. varför skulle någon behöva dras med ett ex bara för man valt att leva med en person som har barn med den? Skulle aldrig någonsin ha med min sambos ex på några av våra saker. Hon kommer inte ens i närheten av vårt hem, än mindre in i det. 

Hade jag varit TS så hade jag haft ett samtal med barnen, som dock ändå är i tonåren efter vad jag läst och som jag då tycker "äger" situationen de skapat, och förklarat för dom att detta är mitt och deras pappas bröllop, dom hade ingen rättighet att bjuda in sin mamma och dom får gå tillbaka till henne och säga att dom gjorde ett misstag som bjöd henne. Sen skulle jag helt ärligt just i detta fall skita i konsekvenserna det kanske blir med exet. Vem är hon liksom? Barnen måste lära sig att ta ansvar för sina misstag och ta ansvar för situationen de skapat. 

Eller så ska de vuxna lära sig att bete sig som vuxna och inte tjuriga gnälliga barn.
    'TS har ju redan förbjudit barnen att fira jul med sina föräldrar. Barnen har en nära relation till sin mamma, kanske DE vill ha henne där. DE kanske inte gillar TS och tycker det är jobbigt att pappan gifter sig med denna agressiva kvinna.

TS verkar liksom vilja blunda för att hennes karl haft ett liv innan henne. Nu är det bara hon som existerar, barnen från tidigare förhållande ska hennes karl glömma bort att det finns.
Svar på tråden Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???