• Anonym (EvaP)

Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???

Ställer frågan här för att höra vad ni tycker för jag och min fästman är inte överens.

Han har två äldre tonårsbarn som bor hos oss varannan vecka plus att vi har ett gemensamt barn i förskoleåldern

Vi ska gifta oss till sommaren o fick igår reda på att hans barn har bjudit in sin mamma till vårt bröllop. Min blivande man har tydligen okejat det och nu känner jag mig galen av ilska.

Sen vi träffades så ska visst alla högtider firas ihop med hans föredetta, lyckades tack o lov styra bort julen i samband med att vårt barn kom så nu kör dem varannan. Men annars så ska ALLT tydligen firas ihop, studenten kan jag förstå men är än idag irriterad över att exet bjöds till vår dotters dop utan att jag blev tillfrågad som hon trashade på ett sätt jag inte tänker ta upp här men jag förlät det. Men vårt bröllop?????

Hans ex är inte heller vidare trevlig utan snackar gärna mkt skit bakom våra ryggar o på sociala medier så det handlar inte om att hon är en fin vän bör tilläggas.

Så nu behöver jag höra hur ni andra tänker? Vad ska jag göra? Hjälp mig med bra tips!!

• Svar på tråden Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???
  • molly50
    Anonym (EvaP) skrev 2019-04-14 11:05:56 följande:
    Han har väl tröttnat på att jag bråkat på honom.

Hennes kryssning är inte på liv och död och hon själv ställer aldrig upp vid byten. Är man ego och snål själv så får man tåla att bli bemött på samma sätt så hon får lösa det där själv.

Det är verkligen på tiden ska jag tala om. Hon är fem år gammal och hon börjar känna av att de äldre syskonen ska behandlas som A-laget medans hon sitter i B-laget och det går inte jag med på längre. Det har vi tjafsat så mycket om. Han har mycket att ta igen med henne så nu får han faktiskt göra det i påsk och det går inte när de två stora är med.
    Men om barnen är i övre tonåren så borde de väl kunna klara sig själva om hon nu måste åka på kryssning.
    Om de inte skulle fixa det så får hon väl ordna så de får koma till hennes föräldrar eller så.
    Hon kan ju inte bara ta för givet att ni ska ställa upp i vått och torrt. Framförallt inte när hon inte gör det själv.
  • Anonym (Bröllop)

Det hade varit okej om hon var er vän och du faktiskt tyckte om henne. När det inte är så så är det inte okej alls. Du bestämmer vem ska komma. Blir det "dumt" nu är det de stora barnens fel de har bjudit in henne utan att fråga dig. Tycker de kan säga att hon inte får komma....de gjorde fel helt enkelt. Det är inte deras sak att bjuda in....grr.

• Anonym (Ylv)
    Anonym (EvaP) skrev 2019-04-14 10:43:23 följande:
    Vi har sagt att vi skjuter upp planerna till längre fram och inget datum är satt.

Har varit väldigt arg på hans barn och har sagt åt båda två att aldrig göra om nåt liknande. Insett att dem gjort fel tror jag inte utan jag är en elak häxa antagligen. Nu gör inte det mig nåt för att vara pappas kvinna är lika med ?damn if you do damn if you don?t?. Otacksam roll hur du än vrider röven till, jag koncentrerar mig på vårt lilla barn och alla andra kan göra som de vill.

Min karl har blivit lite bättre faktiskt sista veckorna, han har iallafall börjat gränsa lite där det behövs och det är alltid nåt.

Hans ex då? Som vanligt så vill hon i sista sekund åka på kryssning i påsk när hon ska ha barnen men det får hon lösa själv nu under sin vecka. Han har lovat vår yngsta lite egentid för första gången någonsin under hennes livstid så det löftetfår han hålla.
    Det där är ju faktiskt något som en god förälder skulle ta hand om. Det finns en alldeles för stor flathet kring att barn ska tänka att man är en elak häxa. Det är som att det ska finnas en förståelse för att barn tycker att pappas flickvän är en häxa. Inte för att man kan hindra dom från att tycka vad de tycker men alla som finns runtomkring borde inte ha så stor acceptans för att det är så. 
    Sen håller jag med om att det inte spelar någon roll vad man gör och det är lika bra att skita i ifall de tycker att man är en häxa men att barn ska stå helt oemotsagda av omgivningen är fel. Det är inget som omgivningen tyst ska acceptera, de borde åtminstone ifrågasätta barnen så att de får tänka efter lite till om det verkligen var ett rättvist omdöme.
  • Anonym (EvaP)
    molly50 skrev 2019-04-14 11:31:28 följande:

Men om barnen är i övre tonåren så borde de väl kunna klara sig själva om hon nu måste åka på kryssning.

Om de inte skulle fixa det så får hon väl ordna så de får koma till hennes föräldrar eller så.

Hon kan ju inte bara ta för givet att ni ska ställa upp i vått och torrt. Framförallt inte när hon inte gör det själv.

Jag tycker det också men de vill inte vara ensamma hemma och deras mamma tycker att de får sova ensamma efter studenten.

Hon kan absolut fråga sina föräldrar eller så får hon väl anlita en jämnårig nanny som barnvaktar? : D
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (Bröllop) skrev 2019-04-14 12:29:54 följande:

Det hade varit okej om hon var er vän och du faktiskt tyckte om henne. När det inte är så så är det inte okej alls. Du bestämmer vem ska komma. Blir det "dumt" nu är det de stora barnens fel de har bjudit in henne utan att fråga dig. Tycker de kan säga att hon inte får komma....de gjorde fel helt enkelt. Det är inte deras sak att bjuda in....grr.

Hade vi haft en fin relation så visst men det kommer inte hända.

Jag tänker inte lägga mer energi på det den biten faktiskt.
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (Ylv) skrev 2019-04-14 14:21:53 följande:

Det där är ju faktiskt något som en god förälder skulle ta hand om. Det finns en alldeles för stor flathet kring att barn ska tänka att man är en elak häxa. Det är som att det ska finnas en förståelse för att barn tycker att pappas flickvän är en häxa. Inte för att man kan hindra dom från att tycka vad de tycker men alla som finns runtomkring borde inte ha så stor acceptans för att det är så. 

Sen håller jag med om att det inte spelar någon roll vad man gör och det är lika bra att skita i ifall de tycker att man är en häxa men att barn ska stå helt oemotsagda av omgivningen är fel. Det är inget som omgivningen tyst ska acceptera, de borde åtminstone ifrågasätta barnen så att de får tänka efter lite till om det verkligen var ett rättvist omdöme.

Jag håller med dig och jag vet att min karl skulle säga ifrån ifall de baktalade mig inför honom men efter alla år av att jag anpassat mig och varit helt undergiven dem så skiter jag numera fullkomligt i vad de tycker om mig. Hata mig bäst ni vill känner jag, det är så skönt att gå från att vara ledsen till att bli helt avtrubbad.
  • Anonym (Ylv)
    Anonym (EvaP) skrev 2019-04-14 16:19:05 följande:

Jag håller med dig och jag vet att min karl skulle säga ifrån ifall de baktalade mig inför honom men efter alla år av att jag anpassat mig och varit helt undergiven dem så skiter jag numera fullkomligt i vad de tycker om mig. Hata mig bäst ni vill känner jag, det är så skönt att gå från att vara ledsen till att bli helt avtrubbad.

Det är deras förlust och det är deras egna föräldrar som har brustit i att inte lära dem att förstå bätrre.
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (Ylv) skrev 2019-04-14 16:34:57 följande:

Det är deras förlust och det är deras egna föräldrar som har brustit i att inte lära dem att förstå bätrre.

Håller med dig!

Jag kan bli irriterad på sambons flathet och har frågat honom ifall han tycker att det är schysst att skicka ut sina barn ut i vuxenlivet helt verklighetsfrånvända?

Det kommer väl visa sig i framtiden hur det kommer gå.
  • molly50
    Anonym (EvaP) skrev 2019-04-14 16:12:46 följande:
    Jag tycker det också men de vill inte vara ensamma hemma och deras mamma tycker att de får sova ensamma efter studenten.

Hon kan absolut fråga sina föräldrar eller så får hon väl anlita en jämnårig nanny som barnvaktar? : D
    Det låter som att de är lite curlade. 
    Om de är i övre tonåren så borde de klara av det.

Ja,precis. Eller så får mamman stanna hemma. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (EvaP) skrev 2019-04-14 11:05:56 följande:

Han har väl tröttnat på att jag bråkat på honom.

Hennes kryssning är inte på liv och död och hon själv ställer aldrig upp vid byten. Är man ego och snål själv så får man tåla att bli bemött på samma sätt så hon får lösa det där själv.

Det är verkligen på tiden ska jag tala om. Hon är fem år gammal och hon börjar känna av att de äldre syskonen ska behandlas som A-laget medans hon sitter i B-laget och det går inte jag med på längre. Det har vi tjafsat så mycket om. Han har mycket att ta igen med henne så nu får han faktiskt göra det i påsk och det går inte när de två stora är med.

Låter ju bra men kom han fram till det själv eller var det du som fick påminna honom och säga "men du kan ju inte ta stora barnen i påsk och hjälpa ditt för du skulle ju ha egentid med vårat barn"? För kom han inte fram till det själv utan det var du som fick påminna så har han ju fortfarande inte lärt sig nåt.
Svar på tråden Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???