Anonym (EvaP) skrev 2019-03-26 20:24:10 följande:
Nu är det några år sen som vi fick barn men har en liknande historia där som din också. Hans ex stod och väntade på oss utanför ytterdörren med barnen när vi kom hem från BB, den äldsta hade tagit reda på när vi skulle hem. Helt oanmälda kom dem, den var inte kul. Hon tyckte att det var så viktigt att barnen fick bonda med lillasyster och stimuleras av sin pappa. Nu tänker jag lämna det där bakom mig men fan vad jag och sambon bråkade om det där, vilket svek av våra fega män. Är din lika mesig som min?
Det där med dopet var en sån jobbig sak och kan inte lämna ut alla detaljer här för det var mycket folk där så vill inte bli avslöjad. Kan säga så här, det mildaste hon gjorde på den tillställningen var att hon satte sig med släkt till mig och började snacka ner mig, vår lilla fina bebis började hon också kommentera på ett negativt sätt och framhävde sig själv som hans stora kärlek. Högt och ljudligt så det blev pinsamt, bara ett axplock av vad den människan har gjort.
Det där var ändå det mildaste men hade det inte varit för att vänner till mig lugnade mig där så hade jag nitat henne. Efter det där så aldrig mer! Jag orkar inte med galningar och seriefigurer.
Ähh, för det hade ni själva inte tänkt på... Idioter som tror att de måste vara sina barns största beskyddare. Jag tror det var något sådant som låg bakom att jag inte fick de dagar jag blivit lovade heller. Det var sagt att deras barn skulle vara hos henne de första två veckorna, hälsa på hos oss, men sova och bo hos mamma. Jag bad så snällt långt i förväg, alla var överens, men allt ändrades på en kvart genom ett surt sms. Själv kunde hon boka en tvåveckors resa utan att komma överens med oss men jag kunde inte ens få två veckor att landa som mamma trots att jag bett om det och fått okej av båda två. Makt, makt, makt.
Din mans ex verkar ju helt gränslös. Vilken stil. Det är ju så solklart att man inte kan ha med en sån festförstörare.
Jag kan på ett sätt förstå att deras barn skulle kunna vara lite korkade och inte förstå det där med att de som gifter sig vill planera själva, de är själviska som barn är och försöker vara med och planera bara för att de tror att de kan. Min sambos barn planerade allt möjligt när jag väntade barn. Sjukt jobbigt. Jag väntade ju liksom inte barn med hans barn. Men det var ett barn i äldre skolåldern, inte en äldre tonåring. Det bästa för att man själv ska må bra är att säga ifrån, det är jag helt övertygad om. Jag var för mesig och rädd för att framstå som den elaka styvmodern men det ångrar jag idag. Jag sa till ibland men inte så mycket som jag borde.
Jag vet inte om jag skulle kalla min man mesig. Han har blivit bättre på att säga ifrån. Men han beklagar sig ofta över att han befinner sig mitt emellan alla. Jag tycker att han ska beklaga sig över att hans ex är så jävla dum i huvudet i stället. Jag har fått vika mig för henne under de viktigaste tillfällena i mitt liv och hon fortsätter ändå att planera in sina saker som hon "måste" göra och som vi måste ställa upp på henne för. Vi går på knäna och försöker överleva men hon bara måste självförverkliga sig själv.