Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar
Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?
Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?
Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?
Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?
Det där ska visst vara något biologiskt. Men på individnivå så är det ju annorlunda. Det finns ju gott om kvinnor som absolut inte har några problem med teknologi. Frågan bör alltså ställas till en person som har forskat kring kvinnor som grupp rent generellt, inte till kvinnor som individer på ett familjeforum
Herregud - folk är intresserade av olika saker. Och detta oavsett om de är män eller kvinnor. Alla män är väl inte intresserade av tekniska prylar heller? Alla människor har väl rätt att INTE vara intresserade av något!
Jag lär mig de få tekniska prylar jag behöver resten skiter jag för jag hatar teknik jag inte vill ha. Vill ägna min tid åt sådant som ger mig något. Varför är inte jämställd för det.
Nu stämmer det ju inte överlag men det finns kulturella skillnader. Det lär handla om attityder. Fler kvinnor är duktiga på att fixa strulande symaskiner än strulande gräsklippare trots att båda är maskiner. I datorernas barndom dominerades t ex programmeringen av kvinnor, när det började anses coolare blev det "manligt", attityderna mot kvinnor i branschen ändrades och färre sökte sig dit.
Själv (kvinna) är det alltid ag som fixat med datorn hemma men jag vägrade länge laga enkla elprylar, där hade jag lärt mig i skolan att jag var dålig när jag tog längre tid på mig än killar som gjort sådant tidigare hemma.
Det där ska visst vara något biologiskt.
Det jag noterat är en viss motvilja mot att läsa bruksanvisningar.......! Kanske inte är könsbundet?... men.........nja jag tror det lite.
Jag undrar lite varför frågan ställs. Är det möjligen så att TS lägger större delen av familjens inkomster på tekniska prylar från Japan och Kina, medan det inte finns pengar till vinteroveraller till barnen..? Sådant har jag sett nämligen. Det finns naturligtvis kvinnor som inte heller har pengar till vinteroveraller till barnen, men då brukar pengarna i stället ha gått till kläder, skor, handväskor och smink till mor...
Det där ska visst vara något biologiskt. Men på individnivå så är det ju annorlunda. Det finns ju gott om kvinnor som absolut inte har några problem med teknologi. Frågan bör alltså ställas till en person som har forskat kring kvinnor som grupp rent generellt, inte till kvinnor som individer på ett familjeforum
Hahah! Ja jag är lite av en teknikidiot själv. Men det beror främst på att min man gör så märkliga inställningar att det blir ologiskt.
Jag vill tända lampor genom att trycka på en knapp, jag vill ha en kontroll till tvn, jag vill inte behöva hålla på med diverse appar som bara hänger sig. Ibland gör man det krångligare än vad det egentligen är