Jag undrar lite varför frågan ställs. Är det möjligen så att TS lägger större delen av familjens inkomster på tekniska prylar från Japan och Kina, medan det inte finns pengar till vinteroveraller till barnen..? Sådant har jag sett nämligen. Det finns naturligtvis kvinnor som inte heller har pengar till vinteroveraller till barnen, men då brukar pengarna i stället ha gått till kläder, skor, handväskor och smink till mor...
Åsa skrev 2019-02-04 23:12:58 följande:
Fast hur? Maskiner har inte funnit så länge i vår historia att det skett något genetiskt urval kopplat till dem. Kom tillbaka om femtiotusen år liksom.
Nä, men maskinerna är ju en fortsättning på tidiga uppfinningar som flintkniven, stenyxan, spjutet, pilbågen, slungan, hjulet, bättre och bättre hus-, vagn- och skeppsbyggnadsteknik o.s.v.. Och allt detta har alltid varit männens domäner. Det finns ju uppgifter om att vissa apor har börjat tillverka redskap nu - det skulle vara väldigt, väldigt intressant att veta om det är både hanar och honor som gör det! Är det bara, eller nästan bara, hanar - så får vi nog anse det bevisat att teknikintresset sitter på Y-kromosomen...
Det är ju också ytterst sällsynt - om det ens har hänt någon gång? - att en tjej blir helt fixerad av t.ex. bilar, spårvagnar, grävmaskiner eller fartyg. Vilket många killar blir. (Sedan kan en kvinna naturligtvis äga ett fordon, för att hon behöver det rent praktiskt.)
När jag tänker på kvinnliga och manliga civilingenjörer som jag känner, så är det så uppenbart att männen (oftast) är duktigare och har ett annat engagemang. De blir skeppsbyggnadsingenjörer efter att ha börjat rita båtar och bygga dem i garaget sedan de var små pojkar, typ. Medan kvinnorna aldrig har haft det intresset, utan får idén att de ska plugga till ingenjörer för att det är fint, för att de utmanar patriarkatet och könsrollerna, för att de hoppas på en styrelseplats och en hög lön o.s.v..
Kärleken till skepp (flygplan, motorer, borrmaskiner, whatever...) har de inte.