• Åsa

Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar

Nu stämmer det ju inte överlag men det finns kulturella skillnader. Det lär handla om attityder. Fler kvinnor är duktiga på att fixa strulande symaskiner än strulande gräsklippare trots att båda är maskiner. I datorernas barndom dominerades t ex programmeringen av kvinnor, när det började anses coolare blev det "manligt", attityderna mot kvinnor i branschen ändrades och färre sökte sig dit.
    Själv (kvinna) är det alltid ag som fixat med datorn hemma men jag vägrade länge laga enkla elprylar, där hade jag lärt mig i skolan att jag var dålig när jag tog längre tid på mig än killar som gjort sådant tidigare hemma.

• Åsa
    RebeckaM skrev 2019-02-04 16:23:20 följande:

Det där ska visst vara något biologiskt.

Fast hur? Maskiner har inte funnit så länge i vår historia att det skett något genetiskt urval kopplat till dem. Kom tillbaka om femtiotusen år liksom.
  • Åsa
    tobbe01 skrev 2019-02-02 11:46:20 följande:

Det jag noterat är en viss motvilja mot att läsa bruksanvisningar.......! Kanske inte är könsbundet?... men.........nja jag tror det lite.

Jag läser slaviskt bruksanvisningar när jag inte kan något. Min man tycker de är för oduglingar och gör hellre fel än läser dem... (Se framför dig felmonterad ikeamöbel med igenspacklade förborrade hål och uppborrade nya...)
Svar på tråden Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar