Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar
Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?
Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?
Det kommer av att folk har könsstereotypa intressen. Jag vet i princip ingenting om hårfärgning, men det betyder ju inte att det inte finns män som vet det av olika anledningar.
Det verkar som att det är en väldigt snäv syn på vad teknik är. Allt människan tillverkar i syfte att förenkla sina liv är teknik, alltså inte bara datorer.
Så med den vetskapen skulle jag säga att alla människor är väldigt intresserad av teknik. Dock finns en negativ syn också, då tekniska prylar ofta först får uppmärksamhet för sin tekniska funktion när den inte fungerar som den ska.
Det verkar som att det är en väldigt snäv syn på vad teknik är. Allt människan tillverkar i syfte att förenkla sina liv är teknik, alltså inte bara datorer.
Så med den vetskapen skulle jag säga att alla människor är väldigt intresserad av teknik. Dock finns en negativ syn också, då tekniska prylar ofta först får uppmärksamhet för sin tekniska funktion när den inte fungerar som den ska.
Att tanka en bil är ju knappast att ägna sig åt bilens direkt "tekniska" egenskaper.
Märklig jämförelse du gör.
De kvinnor jag har omkring mig är intresserade av relationer/skvaller, kläder/mode, smink och skönhet, hår, skor/handväskor.
Gällande teknik så vill de bara att det skall funka ungefär som män bara vill att människor skall funka.