Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar
Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?
Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?
Man kan ju titta på vilka gravgåvor människor fått med sig i stenåldersgravar, och då ser man ju att männen fått med sig vapen, jakt- och fiskeredskap, knivar och pilspetsar, medan kvinnorna fått med sig lerkärl, bennålar, smycken och hornkammar. Och motsvarande då, längre fram i historien.
För att vi gillar känslor. Närhet, kramar, samtal, att mötas själ mot själ.
Inte vi. Du kanske gör det men gör dig inte till talesperson för mig.
Kan bara svara för mig själv; det måste vara något i mitt energifält, skrivaren eller routern kan bara sluta fungera när jag kommer in i rummet - maken brukar be mig gå därifrån ;).
Och för stora förväntningar; jag anser ofta en specifik teknikpryl idag borde kunna mer än den faktist kan. De är alla så oerhört begränsade. Det är frustrerande.
Nej knappast.
Kan bara svara för mig själv; det måste vara något i mitt energifält, skrivaren eller routern kan bara sluta fungera när jag kommer in i rummet - maken brukar be mig gå därifrån ;).
Och för stora förväntningar; jag anser ofta en specifik teknikpryl idag borde kunna mer än den faktist kan. De är alla så oerhört begränsade. Det är frustrerande.
Nej knappast.
Nej, jag "muppar" inte - vad det nu betyder. Jag säger som det är, att jag har aldrig känt en kvinna som har varit intresserad av teknik för teknikens egen skull. Som har byggt en rymdraket eller ubåt eller försökt få igång en gammal jetmotor, på fritiden, utan att få betalt... bara av lust. Utan de som har blivit civilingenjörer, har blivit det för att de valt med hjärnan. Inte hjärtat. Och det behöver ju inte heller vara fel!
Nu råkar jag vara civilingenjör och råkar känna många kvinnliga civilingenjörer och det vi har haft gemensamt är att vi alla har brottats mot just dina fördomar. Ja, vi tyckte matematik och fysik var roligt. Man tar inte sig igenom den utbildningen om man inte är genuint intresserad av dessa ämnen.
Det var faktiskt vi tjejer som protesterade mest när vissa laborationer var för tillrättalagda.
Jag vet, anekdotisk bevisföring, men ändå baserat på flera års erfarenhet av att gå på en teknisk högskola, arbeta inom området i ungefär 30 år. Är kvinna och pratat om det med kvinnliga likasinnade i mer än 35 år