Limarie skrev 2019-11-13 14:33:07 följande:
Vi har haft tyvärr liknande upplevelse.
Vid vårt första samtal föreslog de att vi antingen prover med IVF och egna ägg/sperma (Vi har både manlig och kvinnlig faktor) eller att köra kombinationspaketet (både med garanti).
Jag hade under lång tid tvekat att prova med mina egna ägg igen (litar helt enkelt inte direkt på de trots att jag är 33). Men hon var så övertygande att jag till slut bestämde mig... yes, vi prover.
Vi väntade sedan 2 veckor på sammanfattning. Och plötsligt stod där att vi inte får paketet med egna ägg (de bedömer att chanserna är för låga)... Jag skrev sedan till de att vi har bestämt oss att inte gör någon annan behandling hos de heller då vi sannolikt kommer få äggdonationen betalt i Sverige. Men att vi hör av oss framöver om det blir andra omständigheter. Vi blev mycket ledsna då vi mentalt var nu inställda på egna ägg igen. Man genomgår ändå mycket innan man känner sig trygg med varje beslut.
Sedan får vi ett mejl en vecka senare av koordinatorn. Läkaren ville gärna prata med oss igen om ca 10 dagar men hon visste inte vad det handlade om. Vi hade under den tiden nu börjat landa i att det blir äggdonation igen och planerad mer med Finland och försäkringskassan osv.
Vid samtalet sedan säger läkaren att de har "ångrat" sig och diskuterat fallet igen. De erbjuder oss ändå IVF paketet med egna ägg. Hon tror starkt på det nämligen och vi ska inte heller satsa på spermadonation... Vi blev så förvirrade. På ett sätt var det skönt att höra men vi vet inte längre vad vi ska tro på. Nu har det landat inom oss och jag tror inte jag vågar med mina ägg efter allt som har hänt.
Tråkigt upplevelse var det. Men läkaren var super snäll, tog sig mycket tid och vi var nöjda för övrigt. Jag misstänker att det handlar om 2 saker varför de ångrade sig. Det ena är säkert det medicinska. Man vet helt inte riktigt med vårt fall som är komplicerat. Vi förstår att även de är osäkra. Men sedan ändrade de sig så snart vi sa att vi nu bestämmer oss mot en behandling hos de. Så jag tror det handlade också om att vinna oss som kunder/patienter (Jag vet inte om detta stämmer men det är en stark känsla).
Sedan vill vi också gärna direkt göra embryodonation, vi är rädda att makens spermier inte kommer leda till en befruktning efter tidigare försök. Men de vill absolut prova.
Vi var tydliga med från början att min man inte ville använda sina spermier efter våra misslyckaden med flera olika donatorer. För oss blev det sen aldrig någon diskussion. Fördelen med att göra embryodonation är att du kan byta donatorer varje gång. Då väljer dom några alternativ som matchar så får man bestämma vilket alternativ som känns bäst.
Vi skulle som sagt aldrig lyckats utan OLGA och deras fantastiska läkare och embryologer.