maccookie skrev 2019-05-29 17:03:49 följande:
Hej!
Hoppar in i tråden här med och har lite frågor kring medicinen
Planerar att göra ÄD i Augusti hos O.L.G.A och har en klinik som kan skriva ut mediciner men inte med högkostnadsskydd.
Hur har ni löst det ?
Det kostar ju rätt mycket om man inte kan det utskrivet med högkostnadsskyddet.
Jag och min man ska med största sannolikhet ta hjälp av kliniken också. Misslyckades med vårt sista ivf-försök via landstinget förra veckan så jag väntar bara på nästa cykel för att ta alla tester och ultraljud och skicka till Ryssland. Vi vet inte än om vi blir rekommenderade ivf eller äggdonation.
Jag har inte heller fått tag på någon läkare som skriver ut till högkostnadsskydd. Däremot mailade jag vår koordinator på kliniken och frågade om hon hade någon aning om vart summan för mediciner per försök kan hamna på. Då kontaktade hon en patient från Sverige som just nu genomgår behandling. Den patienten hade betalt ca 10000kr för medicinen för ett försök. Plus 800kr för att en läkare översatte recepten. Hon var noga med att poängtera att det såklart skiljer mellan olika patienter och behandlingar. Men då fick vi i alla fall någon slags susning om vad vi minst kan räkna med.
Det blir såklart jättemycket pengar! Speciellt om det landar i att vi gör äggdonation med babygaranti (typ 220000kr) plus resor, boende, läkarbesök hemma, mediciner osv. Samtidigt har vi försökt bilda familj i snart 4 år och hjälper Olga oss att få bli föräldrar så kommer det att vara värt varenda krona!