• Förstabarnet28

Försöker bli gravid ?

Hej alla där ute som försöker bli gravida som jag , tänkte skapa en tråd för o se ifall de finns fler där ute som jag.

Har försökt bli gravid sen i augusti ( tog ut kopparspiral i juli) men det har inte tagit sig ännu .

Har läst lite om Rosenrot & Bisolvon metoden så jag testade detta denna månaden, även min man fick ta bisolvon o han hade inga problem med de :) .

Beräknad mens är 24 januari så jag är otroligt ivrig o se ifall det verkligen funkade :)

Hur går det för er ?

• Svar på tråden Försöker bli gravid ?
  • SherreMol
    Värphönan skrev 2019-02-11 21:30:59 följande:

Glömde av rosenroten så har inte blivit så många dagar med det för mig denna cykeln. Vet inte om jag ska fortsätta nu när man är halvvägs till äl eller om jag ska avvakta till nästa månad med att börja igen. 

Vi va på spa i helgen och badade, bastade och åt och drack gott så glömde bort tabletter och längtan för ett par dagar  Det va sååå skönt! Funderar på att ligga lite lågt här på fl ett tag och strunta i massa tester och bara ta månaden som den kommer. Se om det blir nån skillnad när stressen runt det minskar tänker jag.

Funderat på att skaffa en bättre termometer men alla jag läst om låter ganska högt och eftersom jag går upp 1,5-2 timmar före mannen så känns det dumt att väcka honom med termometern hehe. Vad har du för någon?

Förra månaden började jag sista mensdagen och missade nån dag hit och dit. Bara att ta även om du missat någon dag :)

Förstår exakt vad du menar. Men kanske ta några månader där du inte testar och bara är. Myser när ni känner för det och tar det därifrån <3

Jag använder babyplans termometer. Men jag stoppar upp den i rumpan varje morgon hahahaha Sägs att det är den mest effektiva sättet att få korrekt basaltemperatur. Vilken termometer använder du idag?

På helgerna där jag går upp innan mannen. Så sätter jag larm, vaknar sätter på termometern, när den är klar piper den. Skriver in det i appen och sen går jag antingen upp eller somnar om hahaha Funkar bra och det väcker inte killen haha
  • Värphönan
    SherreMol skrev 2019-02-12 09:38:28 följande:
    Förra månaden började jag sista mensdagen och missade nån dag hit och dit. Bara att ta även om du missat någon dag :)

Förstår exakt vad du menar. Men kanske ta några månader där du inte testar och bara är. Myser när ni känner för det och tar det därifrån <3

Jag använder babyplans termometer. Men jag stoppar upp den i rumpan varje morgon hahahaha Sägs att det är den mest effektiva sättet att få korrekt basaltemperatur. Vilken termometer använder du idag?

På helgerna där jag går upp innan mannen. Så sätter jag larm, vaknar sätter på termometern, när den är klar piper den. Skriver in det i appen och sen går jag antingen upp eller somnar om hahaha Funkar bra och det väcker inte killen haha

Jag håller mig nog till att mäta temperaturen oralt Glad Nu har jag en vanlig termometer med en decimal vet inte vad det är för märke. Fick en rätt stor temperaturökning efter äl förra månaden så tror inte att jag egentligen behöver en med 2. Mest det pipande ljudet jag vill komma ifrån. Jag har läst om babyplans termometer och att den fått kritik för att låta högt så jag tror inte att den är något för mig. 

Men ska skippa att mäta mer denna månaden tror jag. Känner mig äntligen som jag är på ett bättre ställe när det kommer till stressen. Har tagit RR nån gång då och då nu men glömt emellanåt. Bisolvon har jag skippat helt denna månaden. Min mens blev så konstig just när jag tog det så hoppar över och ser om det fortsätter likadant. Fick kraftigare men mycket kortare blödning. 

• SherreMol
    Värphönan skrev 2019-02-16 23:44:31 följande:

Jag håller mig nog till att mäta temperaturen oralt  Nu har jag en vanlig termometer med en decimal vet inte vad det är för märke. Fick en rätt stor temperaturökning efter äl förra månaden så tror inte att jag egentligen behöver en med 2. Mest det pipande ljudet jag vill komma ifrån. Jag har läst om babyplans termometer och att den fått kritik för att låta högt så jag tror inte att den är något för mig. 

Men ska skippa att mäta mer denna månaden tror jag. Känner mig äntligen som jag är på ett bättre ställe när det kommer till stressen. Har tagit RR nån gång då och då nu men glömt emellanåt. Bisolvon har jag skippat helt denna månaden. Min mens blev så konstig just när jag tog det så hoppar över och ser om det fortsätter likadant. Fick kraftigare men mycket kortare blödning. 

Ja, man tar det som funkar för en. Tycker inte babyplan låter högt, jag har ibland fått kolla för jag inte hört den. Morgontrött som man är haha

Tycker det är underbart att stressen lagt sig. Tror faktiskt det är receptet för att må bra under hela processen med att försöka bli gravid. Jag är inte där ännu hehe

Samma här med rosenrot, tagit två om dagen lite två och två. Slutade ungefär för 4 dagar sen att ta det helt. Samma med bisolvon. Denna månaden får jag en liten längre cykel 31-32 dagar. Men det är inget konstigt kan ha allt mellan 28-35 dagar emellan :/

Tvingade även min gynekolog att kolla min progeteron nivå denna månaden. Har bara en känsla av att jag kanske inte ens får ägglossning. Ska dit om en vecka och lämna blod ^^

Jag tror inte alls på denna månaden faktiskt. Så mysa gör vi , men inte enligt schema haha Är mitt i en stor flytt, så denna månaden tar vi det lite som det kommer.

Du gör helt rätt i att slippa bisolvon ifall din mens blev konstig!
  • Ängelby

Får man hänga på här?

Är 39 år i år och LÄNGTAR efter en femma...

Har inte haft ngt prev-medel sen sista grav för nio år sen utan kört på avbrutet vilket lett till att jag har koll på min regelbundna (+ - ngr dagar) cykel och hoppas kunna bli gravid relativt fort även denna ggn, trots ålder.

Har beställt hem ÄL test som varit god hjälp de senaste graviditeterna för oss.

Är på mensdag 5 idag och har ÄL snabbt efter avslutad blödning och ca 16 dagars lutealfas...

En cykel på ca 28 dagar.

Hoppas det är ok att jag hänger på! :)

• Värphönan
    SherreMol skrev 2019-02-21 07:52:32 följande:
    Ja, man tar det som funkar för en. Tycker inte babyplan låter högt, jag har ibland fått kolla för jag inte hört den. Morgontrött som man är haha

Tycker det är underbart att stressen lagt sig. Tror faktiskt det är receptet för att må bra under hela processen med att försöka bli gravid. Jag är inte där ännu hehe

Samma här med rosenrot, tagit två om dagen lite två och två. Slutade ungefär för 4 dagar sen att ta det helt. Samma med bisolvon. Denna månaden får jag en liten längre cykel 31-32 dagar. Men det är inget konstigt kan ha allt mellan 28-35 dagar emellan :/

Tvingade även min gynekolog att kolla min progeteron nivå denna månaden. Har bara en känsla av att jag kanske inte ens får ägglossning. Ska dit om en vecka och lämna blod ^^

Jag tror inte alls på denna månaden faktiskt. Så mysa gör vi , men inte enligt schema haha Är mitt i en stor flytt, så denna månaden tar vi det lite som det kommer.

Du gör helt rätt i att slippa bisolvon ifall din mens blev konstig!

Jag tänkte ta det coolt med äl-testerna denna månaden men lyckades inte. Tyvärr satte jag igång med dom försent tror jag så jag har inte fått något positivt. Så nu har jag noll koll på när bim är =/ eller om äl va när jag tror att det va så har jag väl lite koll men ja.. tror inte att vi lyckades pricka in äl så vi får se hur det går. 

Vi kollar upp olika kliniker för att göra en utredning privat för att se så allt funkar. tänker att det kanske kan hjälpa till att slappna av mer att veta att allt är ok. 

Jag lyckas inte ens få tag i en gynekolog. Förr brukade det finnas hos mvc men de har ingen gynekolog hos sig längre. Det va lättare förr hehe.

Det är tufft att flytta! jag flyttade tre gånger på 6 månader, senaste flytten i september är inte helt färdig än. Mest för att lägenheten vi flyttade in i visade sig vara ett ritkigt renoveringsobjekt. Den stressen har inte ritkgit hjälpt heller. Längtar sååååå efter att få ett plus. 

Hoppas att testerna visar att allt är ok, eller om det inte är det att du kan få tabletter för att få igång ägglossningen. 

• SherreMol
    Värphönan skrev 2019-02-25 21:08:09 följande:

Jag tänkte ta det coolt med äl-testerna denna månaden men lyckades inte. Tyvärr satte jag igång med dom försent tror jag så jag har inte fått något positivt. Så nu har jag noll koll på när bim är =/ eller om äl va när jag tror att det va så har jag väl lite koll men ja.. tror inte att vi lyckades pricka in äl så vi får se hur det går. 

Vi kollar upp olika kliniker för att göra en utredning privat för att se så allt funkar. tänker att det kanske kan hjälpa till att slappna av mer att veta att allt är ok. 

Jag lyckas inte ens få tag i en gynekolog. Förr brukade det finnas hos mvc men de har ingen gynekolog hos sig längre. Det va lättare förr hehe.

Det är tufft att flytta! jag flyttade tre gånger på 6 månader, senaste flytten i september är inte helt färdig än. Mest för att lägenheten vi flyttade in i visade sig vara ett ritkigt renoveringsobjekt. Den stressen har inte ritkgit hjälpt heller. Längtar sååååå efter att få ett plus. 

Hoppas att testerna visar att allt är ok, eller om det inte är det att du kan få tabletter för att få igång ägglossningen. 

Känner igen det där! Haha samma här, tog tester men blev helt förvirrad när jag ansåg att stav ältesten var positiv, men digitala var en tom smiley. För att sen prova ett nytt set av digitala ÄL tester och prova gamla testerna med nya testerna med samma urin och de gamla blev som vanligt en tom cirkel medan de nya var en blinkade smiley....suck! Så jag gissar bara på att jag hade ÄL nån gång mellan CD16-18.

Samma dilemma ingen aning när jag ska förvänta min mens. Har myst ca var tredje dag, så svårt att veta om man prickat in.

Tycker du inte det är skönt på ett sätt att inte veta exakt när ÄL varit och när mensen kommer?

Känns som att jag inte lägger lika mycket vikt på vissa datum i kalendern denna månaden. Skönt på ett sätt, men stör även mitt kontrollbehov.

Bor du i västra Götalands län så rekommenderar jag kvinnokliniken i Göteborg. Där jag går och är väldigt nöjd :)

Oj, det var många flyttar du varit med om på kort tid :( Detta är 4:de flytten för mig på 2 år. Men detta blir sista flytten på flera år.

Ska bli intressant och se vad testet säger. Kommer gå å lämna blodprov nu på torsdag. Hon sa att jag skulle komma in ca en vecka efter ÄL. Men nu vet jag inte säkert att jag haft ÄL. Men chansar, för strecken på stav ältesterna är knappt synlig längre. Så ÄL måste redan har varit där mitt test från 5 dagar sen var den starkaste :/
  • z19

Jag har oxå kört med bisolvon denna gång.

Testat en gång tidigare o blev gravid direkt, dock slutade det i missfall. Väl medveten om att bisolvon både kan göra susen, men oxå ställa till det. Om bisolvonet hade något o göra med den gravidteten/missfallet kan man ju inte veta riktigt.

Men bestämde mig ändå för att testa igen denna gång då det int tagit sig sedan missfallet sep/okt-18

Äl+6 idag

Lättare molvärk sedan ett par dagar

Trött, hungrig, känner mig varm samtidigt som jag fryser.

Kul o följa fler :)

• Värphönan
    z19 skrev 2019-02-28 12:32:18 följande:

Testat en gång tidigare o blev gravid direkt, dock slutade det i missfall. Väl medveten om att bisolvon både kan göra susen, men oxå ställa till det. Om bisolvonet hade något o göra med den gravidteten/missfallet kan man ju inte veta riktigt.

Men bestämde mig ändå för att testa igen denna gång då det int tagit sig sedan missfallet sep/okt-18

Äl+6 idag

Spännande! Jag tror att jag är på äl+7 eller 8. började med äl-testerna försent denna månaden. 

Jag har testat bisolvon men tyckte mest att min mens blev annorlunda med den. intensivare men kortare. 

Du får hålla oss uppdaterade om du får ett plus eller ej sen Glad

• Värphönan
    z19 skrev 2019-02-28 12:32:18 följande:

Äl+6 idag

Spännande! Jag tror att jag är på äl+7 eller 8. började med äl-testerna försent denna månaden. 

Jag har testat bisolvon men tyckte mest att min mens blev annorlunda med den. intensivare men kortare. 

Du får hålla oss uppdaterade om du får ett plus eller ej sen Glad

• Värphönan
    SherreMol skrev 2019-02-25 23:39:26 följande:
    Känner igen det där! Haha samma här, tog tester men blev helt förvirrad när jag ansåg att stav ältesten var positiv, men digitala var en tom smiley. För att sen prova ett nytt set av digitala ÄL tester och prova gamla testerna med nya testerna med samma urin och de gamla blev som vanligt en tom cirkel medan de nya var en blinkade smiley....suck! Så jag gissar bara på att jag hade ÄL nån gång mellan CD16-18.

Samma dilemma ingen aning när jag ska förvänta min mens. Har myst ca var tredje dag, så svårt att veta om man prickat in.

Tycker du inte det är skönt på ett sätt att inte veta exakt när ÄL varit och när mensen kommer?

Känns som att jag inte lägger lika mycket vikt på vissa datum i kalendern denna månaden. Skönt på ett sätt, men stör även mitt kontrollbehov.

Bor du i västra Götalands län så rekommenderar jag kvinnokliniken i Göteborg. Där jag går och är väldigt nöjd :)

Oj, det var många flyttar du varit med om på kort tid :( Detta är 4:de flytten för mig på 2 år. Men detta blir sista flytten på flera år.

Ska bli intressant och se vad testet säger. Kommer gå å lämna blodprov nu på torsdag. Hon sa att jag skulle komma in ca en vecka efter ÄL. Men nu vet jag inte säkert att jag haft ÄL. Men chansar, för strecken på stav ältesterna är knappt synlig längre. Så ÄL måste redan har varit där mitt test från 5 dagar sen var den starkaste :/

Du kör också på CB advanced? Glad Jag har lärt mig det första man tar i månaden alltid är tomt oavsett om man har äl eller inte då. Och börjar man försent så får man aldrig positivt på det digitala. Det är lite frustrerande att man måste börja innan man tror att man ska ha äl.

Jo lite skönt är det väl på ett sätt att faktiskt inte veta och släppa det. Men å andra sidan så har det inte blivit så mycket sexande denna månaden. Har vi tur så fick vi till det perfekt för när jag tror att jag hade äl. Samtidigt så känns det rätt mysigt att få till det för att man vill det och inte bara för att datumet är rätt. Blir mer avslappnat så.

Läste en artikel om att hantera östrogennivåer i kroppen att fel typ av östrogen kunde vara skadligt eller påverka fertiliteten negativt. När jag blivit frisk från senaste förkylningen ska jag försöka följa råden i den ett tag och se om det gör någon skillnad för välbefinnandet.

Vi ska inte flytta någonstans på ett tag heller nu. Vi stannar sålänge vi inte växer ur vårt boende men i den här takten så lär vi bli kvar här tills det är dags för vårdhem hehe.. Jag har försökt komma i kontakt med IVF Nordic i göteborg för att göra en utredning men de svarar varken på telefonsamtal eller på förfrågningar via hemsidan =/ Kvinnokliniken, tar de emot privat utredning?

Spännande med blovproven idag. hur lång tid tar det att få svar?

Svar på tråden Försöker bli gravid ?