• transparent

Ni som inte kopplar hundarna

Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

• Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:23:03 följande:

De flesta barn klarar lösgående, lydiga hundar alldeles utmärkt.

Ja, men det är ändå förbjudet på vissa platser. På andra platser får du ha hunden lös. Det är bara att pallra sig dit.
  • Mejameja

Är det ens lagligt att ha hundarna okopplade? 

• Ignoramus

Finns inomhuslekar för ditt barn.

Litorina skrev 2019-06-19 22:26:04 följande:

Ja, men det är ändå förbjudet på vissa platser. På andra platser får du ha hunden lös. Det är bara att pallra sig dit.

• Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:22:20 följande:

För att deras hundar inte kan gå lösa ja. Då är det såklart väldigt mycket enklare att motivera kopplet.

Att något förbjudits i demokratisk ordning brukar också vara en bra motivation, för de flesta av oss i alla fall. Man förstår inte alltid orsaken till alla regler. Men orsaker finns och därför följer man överenskomna regler - alternativt arbetar för att få dem ändrade. (Eller så får man starta en anarkistisk koloni i norrlands inland... ;) )

Varför skaffade du hund i stan om du tycker att det är synd om dem när de är kopplade? Hade det inte varit bättre att flytta till landet först eller ha något annat djur istället? Du har ju försatt dig i en rätt besvärlig situation.
  • Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 22:31:14 följande:

Finns inomhuslekar för ditt barn.

Utomhuslek är tillåtet för barn både på offentlig plats och i tätort.

Sluta tramsa. Du är smartare än så här, det märks i andra inlägg.
  • Litorina
    Mejameja skrev 2019-06-19 22:29:21 följande:

Är det ens lagligt att ha hundarna okopplade? 

Det är olika i olika kommuner.
  • Mejameja
    Litorina skrev 2019-06-19 22:37:37 följande:
    Det är olika i olika kommuner.
    Ok. Borde vara olagligt överallt tycker jag. Är rädd efter att ha blivit attackerad oprovocerat av en kamphund för 8 år sen. Efter det är jag skiträdd för alla hundar utom småhundar och typ pudlar. 
  • Ignoramus

Jag har redan sagt upp mig och flyttat från en stad när jag skaffade min hund för att jag tyckte det var olämpligt att bo i en storstad. Alltså flyttade jag till en mindre stad, som istället har de här reglerna som gör att man teoretiskt sett aldrig kan ha hunden lös ändå. Och eftersom jag efter uppsägningen var arbetslös var det inte heller tal om något lån till en gård på landet (och det är det fortfarande inte).

Vad jag däremot har gjort är att ha lagt tusentals timmar på att träna min hund, så att hon kan gå lös utan att störa andra. Så min situation är inte speciellt besvärlig faktiskt, tvärtom är den kantad med fina komplimanger! :)

Litorina skrev 2019-06-19 22:35:05 följande:

Att något förbjudits i demokratisk ordning brukar också vara en bra motivation, för de flesta av oss i alla fall. Man förstår inte alltid orsaken till alla regler. Men orsaker finns och därför följer man överenskomna regler - alternativt arbetar för att få dem ändrade. (Eller så får man starta en anarkistisk koloni i norrlands inland... ;) )

Varför skaffade du hund i stan om du tycker att det är synd om dem när de är kopplade? Hade det inte varit bättre att flytta till landet först eller ha något annat djur istället? Du har ju försatt dig i en rätt besvärlig situation.

• Aniiee
    Litorina skrev 2019-06-19 22:26:04 följande:
    Kanske redan bor där?
    I have a growing lack of disgust for you
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-19 22:13:26 följande:
    Hej!

Nu skriver jag för tredje gången att vi jobbar aktivt med dotterns hundrädsla. Snälla försök nu komma ihåg det så att vi båda slipper upprepa oss så mycket.

Vad gäller första stycket är ni kålsupare båda två, även om ägaren till den lösa ouppfostrade hunden givetvis är mycket värre. Men jag gör ju inte rätt om jag snattar smågodis bara för att vissa rånar banker, eller hur?

Varför du skriver om ouppfostrade barn till mig gång på gång förstår jag inte. Det är väl rätt uppenbart att mitt barn inte springer fram och klappar främmande hundar?
    Hej!

Jag har inte glömt vad du berättat.

Men du bortser från vad du också berättat om ditt barns rädsla för okopplade hundar och att den triggas även på mycket långt avstånd.

Du kan välja mellan att fortsätta att försöka hantera din dotters rädsla utifrån premisser som inte existerar eller så får du acceptera verkligheten som den är och förhålla dig till den.

Jag ahr stor respekt för den lösning mamman som vände sig till mig och frågade om hom fick inkludera min okopplade hund i sin metod att mildra sitt barns hundrädsla.

Jag kopierar in min första replik till dig i händelse av att du glömt vad jag skrev. Jag är långt från den enda hundägare som har en okopplad hund man kan lita på och jag tror att det är få hundågare som inte vill bidra till att ett barn som är rädd för hundar får möjlighet att helt eller delvis bli fri från sin rädsla.

"Så olika man kan agera.

för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.

En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.

Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.

Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.".
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna