Litorina skrev 2019-06-19 22:13:26 följande:
Hej!
Nu skriver jag för tredje gången att vi jobbar aktivt med dotterns hundrädsla. Snälla försök nu komma ihåg det så att vi båda slipper upprepa oss så mycket.
Vad gäller första stycket är ni kålsupare båda två, även om ägaren till den lösa ouppfostrade hunden givetvis är mycket värre. Men jag gör ju inte rätt om jag snattar smågodis bara för att vissa rånar banker, eller hur?
Varför du skriver om ouppfostrade barn till mig gång på gång förstår jag inte. Det är väl rätt uppenbart att mitt barn inte springer fram och klappar främmande hundar?
Hej!
Jag har inte glömt vad du berättat.
Men du bortser från vad du också berättat om ditt barns rädsla för okopplade hundar och att den triggas även på mycket långt avstånd.
Du kan välja mellan att fortsätta att försöka hantera din dotters rädsla utifrån premisser som inte existerar eller så får du acceptera verkligheten som den är och förhålla dig till den.
Jag ahr stor respekt för den lösning mamman som vände sig till mig och frågade om hom fick inkludera min okopplade hund i sin metod att mildra sitt barns hundrädsla.
Jag kopierar in min första replik till dig i händelse av att du glömt vad jag skrev. Jag är långt från den enda hundägare som har en okopplad hund man kan lita på och jag tror att det är få hundågare som inte vill bidra till att ett barn som är rädd för hundar får möjlighet att helt eller delvis bli fri från sin rädsla.
"Så olika man kan agera.för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.".