Loloboije skrev 2019-06-20 12:51:20 följande:
För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.
Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!
Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!
Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.
Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar på avstånd, jag tror inte att ditt känsloläge inför företeelsen okopplade hundar kommer att innebära att det blir lättare för henne att skapa sig fungerande verktyg att hantera sin rädsla.
I övrigt är jag helt tillfreds med att vår hund aldrig någonsin närmar sig ett för honom obekant barn frivilligt.
Jag är också helt införstådd att jag kan få böter för att min hund är okopplad, precis som jag är införstådd med att jag kan få böter när jag kör för fort med bilen.
Det sistnämnda har inträffat och som plikttrogen samhällsmedborgare tog jag ansvar för min förseelse och betalde bötesbeloppet omgående. Risken att jag får böta för att jag bryter mot regeln om koppeltvång bedömer jag dock som försumbar i och med att vi redan mött så många poliser som valt att inte ens påtala min förseelse.
Dessutom är jag nöjd med att jag följer lagen såtillvida att jag alltid har min hund under kontroll.
Vi kommer inte längre. Men jag tycker att Ignoramus påpekande förtjänar att upprepas. Vore alla hundar lika tränade som hennes tik skulle inga barn riskera att det kommer en hund rusande mot dem.
Inte heller skulle kopplade eller okopplade hundar under kontroll ständigt behöva vara beredda på att de kan bli attackerade av okontrollerade hundar. Enlig min erfarenhet händer detta oftast när en kopplad hund sliter sig, senast var det en kopplad rottweiler som slet sig från sin matte när den såg vår hanhund och gick till attack.