• transparent

Ni som inte kopplar hundarna

Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

• Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-19 15:31:49 följande:

Och så verkar tråden ha lugnat ner sig för den här gången.

Dina tankar om ett system med skyhöga böter för den som inte har kontroll på sin hund utomhus kompletterat med att man blir fråntagen hunden om man inte betalar eller får upprepade böter skulle innebära att problemet med hundar som springer omkring utom kontroll i princip försvann.

Tänk så trivsamt det skulle vara att kunna gå ut med sin hund utan att ständigt behöva vara vaksam på andra okopplade hundars beteende.

Du har verkligen inte förstått att en okopplad hund är ett problem - och på många platser otillåten - oavsett om den sköter sig eller inte. Kan du inte förstå eller vill du inte?

Det är så synd att det finns hundägare som du, som ger hundägare som grupp dåligt rykte. De flesta sköter ju det hela snyggt. Men så är det väl i fler grupper iofs - några få beter sig illa och så får alla skulden.
  • Ignoramus

Här är det inte tillåtet i tätbebyggt område, vad det nu betyder, och inte heller i skogarna mellan mars och oktober eller vad det nu är. Inte heller i parker eller på offentliga platser. Undrar i mitt stilla inre var det egentligen är tillåtet.

Litorina skrev 2019-06-19 17:14:18 följande:

Varför går ni inte med hundarna okopplade där det är tillåtet istället?

• Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 20:46:33 följande:

Här är det inte tillåtet i tätbebyggt område, vad det nu betyder, och inte heller i skogarna mellan mars och oktober eller vad det nu är. Inte heller i parker eller på offentliga platser. Undrar i mitt stilla inre var det egentligen är tillåtet.

1 mars - 20 augusti.

Övrig tid är koppelfritt strosande tillåtet i icke tätbebyggt område. Ett tips är att flytta till ett sånt, då kan din hund få utan koppel 7 månader om året. Sätt stängsel runt tomten så kan den springa fritt där året om.

Tättbebyggt område är ett sammanhängande område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter.
  • Ignoramus

Ja precis, yada yada yada. Fullständigt orimligt.

Litorina skrev 2019-06-19 21:13:05 följande:

1 mars - 20 augusti.

Övrig tid är koppelfritt strosande tillåtet i icke tätbebyggt område. Ett tips är att flytta till ett sånt, då kan din hund få utan koppel 7 månader om året. Sätt stängsel runt tomten så kan den springa fritt där året om.

Tättbebyggt område är ett sammanhängande område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter.

• Litorina
    Ignoramus skrev 2019-06-19 21:42:29 följande:

Ja precis, yada yada yada. Fullständigt orimligt.

För de flesta hundägare verkar det gå alldeles utmärkt.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-19 17:20:45 följande:
    Du har verkligen inte förstått att en okopplad hund är ett problem - och på många platser otillåten - oavsett om den sköter sig eller inte. Kan du inte förstå eller vill du inte?

Det är så synd att det finns hundägare som du, som ger hundägare som grupp dåligt rykte. De flesta sköter ju det hela snyggt. Men så är det väl i fler grupper iofs - några få beter sig illa och så får alla skulden.
    Vi definierar problemen helt olika. 

Du anser att det är sådana som jag som ger hundägare dåligt rykte medan jag snarare anser att lösspringande hundar som attackerar, jagar eller springer fram till barn, vuxna, andra hundar eller andra djur är ett av grundproblemen.

Det finns förstås andra problem som att det är relativt vanligt att föräldrar inte har kontroll på sina barn, att barn springer fram till hundar och formligen kastar sig över dem - i värsta fall kan då en hund som är ängslig försvara sig genom att nafsa till, i synnerhet om hunden är kopplad och saknar möjlighet att fly. Barns attacker mot hundar kan vara rätt momentana.

Det är förmodligen detsamma med föräldrar som med hundägare, vissa klarar av att fostar och problematisera hyfsat korrekt medan andra agerar så att de i stället befäster problem.

Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar. Dessa tillfällen kan komma att förstärka hennes hundrädsla men du kan ju också försöka acceptera den verklighet ditt barn lever i och ge henne verktyg att mildra hundrädslan utifrån reella förhållanden.
  • Litorina
    FDFMGA skrev 2019-06-19 22:00:18 följande:

Vi definierar problemen helt olika. 

Du anser att det är sådana som jag som ger hundägare dåligt rykte medan jag snarare anser att lösspringande hundar som attackerar, jagar eller springer fram till barn, vuxna, andra hundar eller andra djur är ett av grundproblemen.

Det finns förstås andra problem som att det är relativt vanligt att föräldrar inte har kontroll på sina barn, att barn springer fram till hundar och formligen kastar sig över dem - i värsta fall kan då en hund som är ängslig försvara sig genom att nafsa till, i synnerhet om hunden är kopplad och saknar möjlighet att fly. Barns attacker mot hundar kan vara rätt momentana.

Det är förmodligen detsamma med föräldrar som med hundägare, vissa klarar av att fostar och problematisera hyfsat korrekt medan andra agerar så att de i stället befäster problem.

Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar. Dessa tillfällen kan komma att förstärka hennes hundrädsla men du kan ju också försöka acceptera den verklighet ditt barn lever i och ge henne verktyg att mildra hundrädslan utifrån reella förhållanden.

Hej!

Nu skriver jag för tredje gången att vi jobbar aktivt med dotterns hundrädsla. Snälla försök nu komma ihåg det så att vi båda slipper upprepa oss så mycket.

Vad gäller första stycket är ni kålsupare båda två, även om ägaren till den lösa ouppfostrade hunden givetvis är mycket värre. Men jag gör ju inte rätt om jag snattar smågodis bara för att vissa rånar banker, eller hur?

Varför du skriver om ouppfostrade barn till mig gång på gång förstår jag inte. Det är väl rätt uppenbart att mitt barn inte springer fram och klappar främmande hundar?
  • Ignoramus

För att deras hundar inte kan gå lösa ja. Då är det såklart väldigt mycket enklare att motivera kopplet.

Litorina skrev 2019-06-19 21:47:39 följande:

• Ignoramus

De flesta barn klarar lösgående, lydiga hundar alldeles utmärkt.

Litorina skrev 2019-06-19 21:47:39 följande:

Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna