• transparent

Ni som inte kopplar hundarna

Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

• Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • molly50
    FunkyTango skrev 2022-03-12 08:45:42 följande:

Att ni hundägare ska plocka upp bajset efter hunden nu, vad tycker ni om det?

Var det bättre förr?

Det är en självklarhet.
    Inte bara är det äckligt att råka trampa i.
    Det kan ju även sprida smittor mellan hundar om man inte plockar upp efter hunden.
  • Friger

Anfaller hunden är det i sin ordning. Du befinner dig på min mark.

Lägg dig ner i fosterställning, försök att skydda mjukdelarna och invänta att markägaren kommer. Det är då det jobbiga startar...

Haha kanske inte så illa. Men hunden får springa fri på mina ägor. I brist på fungerande rättsväsende är det han som vaktar gården. En tjuv har han sannolikt jagat iväg.

• coral
    Emerencia skrev 2018-12-26 15:06:53 följande:

Jag har inte min kopplad. Men hon får inte gå fram till folk eller andra hundar utan ska gå bredvid mig. Skulle hon vandra iväg ropar jag. Har ett så kallat osynligt koppel. Allt annat är inte ok. Har man inte kontroll över hunden ska det vara koppel och hunden ska alltid vara under uppsikt. Går att anmäla sånt har jag för mig.

Osynligt koppel?
  • Linnie
    Tutelitut skrev 2019-10-22 07:28:57 följande:
    Osynligt koppel, är det lite som låtsaskompis man hade som barn?
    Folk som inbillar sig saker som inte finns där... finns väl nåt namn för det?
    Japp. Psykos om man är ensam om att tro på saker som inte finns. Religion om man är flera som tror på samma sakCool
  • Linnie
    coral skrev 2022-10-24 09:50:42 följande:

Dags att reglera. För många hundar i Sverige.
    Kvinna död efter hundattack ? hund avlivad (familjeliv.se)

Visst är det hemskt. Men skulle tro att det är mindre än 0,00001% av alla hundar som har ihjäl sin ägare.
    Jämfört med bilåkning är risken för skador och död nästan helt obefintlig.

Andelen som blir lyckliga av hundar är betydligt högre.

Hur menar du reglera? Det är ju redan idag koppeltvång i tätbebyggda områden. Om någon går utan koppel är hunden väldigt lydig och visar inte andra människor intresse vanligtvis.
  • EnAnonumius
    coral skrev 2022-10-24 09:50:42 följande:

Dags att reglera. För många hundar i Sverige.
    Kvinna död efter hundattack ? hund avlivad (familjeliv.se)

Vad skall regleras? Det säger du inte ett ord om.
    Läste du ens artikeln du länkade till?

Kvinnan som är död var dessutom hundens ägare också. Framgår i artikeln om man läste den. (Vilket man kan ju undra om du gjort det.)
    Fast mest av allt.. Man kan ju undra hur kvinnan behandlade sin hund. Då det skall krävas mycket misshandel och vanskötsel av en, från sin ägare, hund innan hunden vänder sig emot sin egna ägare och anfaller den.

Sen i artikeln så framgår det inte ett ord om huruvida hunden var kopplad eller inte.

Så vad skall "regleras", menar du, för "många hundar" i Sverige?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • annabellelee
    MsFry skrev 2018-12-26 18:27:40 följande:

Det här undrar jag över också. Det och flexikoppel....

Förut brydde jag mig inte så värst, kom en hund framrusande markerade jag tydligt att jag är ointresserad av att få smutsiga tassar på mig eller slick på handen. Men nu har jag ett barn som tyvärr blivit väldigt rädd för hundar pga en framrusande hund som hoppade upp i ansiktet på honom när han var liten. Vi jobbar hårt på att få bort hundrädslan genom att träffa välfostrade hundar på sonens villkor. Men det är svårt när vissa hundägare visar noll hänsyn till omgivningen och låter hundar rusa fram även till barn som uppenbarligen är hysteriskt rädd och vips är vi tillbaka på ruta noll med hundrädslan.

Jag har liknande erfarenhet med barn som blivit hundrädda efter att ha träffat för många respektlösa hundägare, som alla tror att "min hund är snäll", och när hunden trots det hoppar, skäller och gör utfall "hon bits inte". 

En del låter hunden springa lös och blir nästan arga när jag och mitt barn ställer oss en bit därifrån istället för att gå förbi, för att vänta på att ägaren ska få kontroll över sin hund, för "min hund är snäll, hon bara skäller".

ALLA hundägare tror att deras hund är snäll. 
  • pump
    Linnie skrev 2022-10-25 03:21:31 följande:
    Visst är det hemskt. Men skulle tro att det är mindre än 0,00001% av alla hundar som har ihjäl sin ägare.
    Jämfört med bilåkning är risken för skador och död nästan helt obefintlig.

Andelen som blir lyckliga av hundar är betydligt högre.

Hur menar du reglera? Det är ju redan idag koppeltvång i tätbebyggda områden. Om någon går utan koppel är hunden väldigt lydig och visar inte andra människor intresse vanligtvis.
    Kan man inte kontrollera sina hundar...
    Hund dödade kvinna ? tidigare bitit barn (expressen.se)
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna