Ignoramus skrev 2019-06-18 18:42:52 följande:
Jag hade förmodligen inte heller kopplat. Jo, kanske om jag såg din dotter komma, och lite beroende på hur denna önskan ursprungligen lagts fram (?Kan du snälla koppla hunden? Min dotter är livrädd? vs ?Koppla hundjäveln, det är olagligt!!!?), men aldrig att jag alltid skulle ha den kopplad utifall att din dotter skulle dyka upp. Hur trevlig och omtänksam jag än är, så älskar jag garanterat min hund mer än din dotter, och prioriterar hundens välbefinnande högre.
Att träna en hund att vara så lydig som det krävs är många gånger ingen dans på rosor eller något som sker automatiskt, utan det är MÅNGA timmars tränande bakom. Många. Att kasta all den tiden på tippen för en paragrafryttares skull känns inte så aktuellt. Dessutom tycker jag inte det är speciellt schysst att hålla ett djur i koppel under merparten av dess liv. Jag vill att mina djur ska gå lösa och vara fria, punkt. Naturligtvis under förutsättning att de inte stör eller skrämmer eller springer fram till andra djur eller människor. Andra ska självklart inte bli lidandes av mina etiska riktlinjer.
Och barn med hund är som sagt en two way street. För varje barn med hundrädda finns det tio barn som skrämmer hunden istället. Du skulle bara veta hur det är att vara på andra sidan.
?Får man klappa hunden??
?Nej tyvärr, hon gillar varken att bli klappad eller barn. Ledsen.?
(Ser bara en gullig liten hund, och går närmare)
?Hallå, hör du vad jag säger? Du får INTE klappa henne.)
(Ser bara en hund som inte morrar eller skäller. Går närmare)
?HALLÅ?! Sluta! Du skrämmer hunden!?
(Sträcker ut handen)
?MEN HÖR DU VAD JAG SÄGER?! DU KAN BLI BITEN OM DU HÅLLER PÅ SÅHÄR. KLAPPA INTE HUNDAR SOM INTE VILL BLI KLAPPADE.?
(Barnet börjar gråta och blir rädd för hundar (och ignoramus XD))
Fast det är ändå så att i de flesta tätorter är det inte tillåtet att ha hunden kopplad. På andra ställen får ni så klart ha hunden lös. (Det ser jag att jag inte varit tydlig med att skriva.) Där anpassar vi oss. Men jag tycker inte att det är vi som är jobbiga när vi ber er följa de förordningar som beslutats i demokratisk ordning.
Vill man inte ha sin hund kopplad får man bosätta sig där det är tillåtet helt enkelt.
De jag har bett koppla sina hundar är grannar och givetvis har vi sagt det på ett trevligt sätt. Och grannsämjan är fortfarande god. Den ena har sin hund kopplad numera. Folk vi ser på stan kommer vi liksom inte så nära att jag kan be dem koppla. Jag tänker varken lämna mitt gråtande barn ensamt eller dra med henne fram till hunden för att be dem koppla.