September89 skrev 2019-01-21 21:09:08 följande:
Jag har inte varit på inskrivning ännu men berättade på telefon att jag haft väldigt ojämna cykler och inte visste hur långt gången jag var. Men hon frågade ändå om sista mensen för att få fram på ett ungefär vilken vecka jag var i så får se om man får nöja sig med att räkna utifrån det (jag tror att jag hamnar ungefär en vecka för långt fram i graviditeten om man räknar från senaste mensen då jag hade flera långa cykler på slutet). Jag går på privat mödravård så man kanske kan bekosta ett ul där själv om det inte erbjuds för att fastställa graviditetslängden. Får helt enkelt vänta och se vad de säger.
Tror att alla numera blir erbjudna kub där jag bor så då får jag ju iaf veta om det är något levande där inne. Mitt yngsta barn är 6 år och när jag väntade henne fick man bara göra kub om man var över 35 och jag var bara 23 då. Men enligt vänner som var gravida förra året erbjuds alla kub test nu.
Jag vet bara hur det är i Stockholm, och här få alla som vill gratis KUB, men det är ju först i vecka 13-14, så vill man se att allt är ok innan dess så får man fightas lite, eller ha goda anledningar, eller boka privat.
Jag ska också gå på privat mödravård (inte varit på inskrivningen än). Jag såg till att välja ett ställe som har egen läkare och kan utföra provtagning och ul på plats. Efter vad jag varit med om vill jag att det ska vara lättillgängligt och allt på samma ställe.