• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (anonym) skrev 2019-02-12 16:20:07 följande:

Man får ju dessutom mervärde av att studera tillsammans med andra i samma rum i form av umgänge med andra vilket Ts säger är av vikt för att trivas på ett arbete, har man inte studerat på mycket länge lär ju det ju vara svårt att ens avgöra hur lång tid man bör lägga på varje del av kurs 

Dessutom har man folk man kan diskutera med, tillsammans komma fram till lösningen på uppgifter etc. Är guld värd när det gäller studier.

Jag har själv studerat på distans på universitet men då jag bodde i samma stad så hade vi en studiegrupp som träffas så gott som varje dag på skolan för att studera tillsammans och diskutera olika problem, ex etiska problem etc. Var samma när jag läste campus-studier.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 20:50:15 följande:

Jag säger ju att jag har provat att sova vid 22-tiden i flera veckor, typ 3-4, i sträck utan att sömnbehovet blev mindre. Jag har även haft stort sömnbehov även före 9 år bakåt i tiden.

Eftersom du har haft en stört dygnsrytm mer än 9 är så tar set längre tid att få ordning på sömnen än 3-4 veckor.

Vad gör du för att varva ner på kvällen? Tar du bort tv, mobil erc? Kvällspromenad?
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 21:14:47 följande:

TS har ju ändå en funktionsnedsättning där det är vanligt med ökat sömnbehov så.

Även om TS borde göra mer för att få bättre sömn. Har du pratat med läkare om doseringen av Circadinet eller ny medicin Ts?

Att lägga sig 01 och gå upp vid 12/13 är inte bra oavsett stort sömnbehov eller inte.

Har man stort sömnbehov oavsett diagnos så måste man lägga sig i rätt tid och gå på morgonen för att fungera i samhället. Fungera led jobb, studier etc.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 21:14:47 följande:

TS har ju ändå en funktionsnedsättning där det är vanligt med ökat sömnbehov så.

Även om TS borde göra mer för att få bättre sömn. Har du pratat med läkare om doseringen av Circadinet eller ny medicin Ts?

Det kan vara så att varken Circadin eller melatonin hjälper för ts inte har brist på hormonet melatonin.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 20:50:15 följande:

Jag säger ju att jag har provat att sova vid 22-tiden i flera veckor, typ 3-4, i sträck utan att sömnbehovet blev mindre. Jag har även haft stort sömnbehov även före 9 år bakåt i tiden.

Har du prövat kedjetäcke? Själv hade jag det som barn och det fungerade väldig bra ( hade dock inte stort sömnbehov men svårt att kunna somna).

Eller sol-lampa eller andra sömnhjälpmedler?
  • Tiina87

Har du prövat Theralen? Brukar vara effektivt mot sömnstörningar.

• Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 21:55:00 följande:

Ah missat de inläggen, bara sett en halvoklart. Hursomhelst måste man inte ta det varje dag men läkarkontakt om detta bör givetvis tas. Det finns alternativ.

För att få effekt bör man ta det regelbundet, dvs varje dag.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 21:58:36 följande:

Jag äter Melatonin och det måste man verkligen inte ta varje dag, ska Circadin vara så annorlunda tänker du? Det är en bra vana att få in men... Ibland sover jag dåligare med Melatonin och har då ofta lättare att somna natten efter så tar inte medicinen.

I början bör man ta det varje dag.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 21:59:46 följande:

Vad har man för val om sömnbehovet är stort tänker du? Då måste man ändå klämma in livet på de timmar som man orkar vara vaken.

Då får man lägga sig tidigt och stå upp tidigt.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-02-12 22:31:39 följande:

Men nej. TS har dessutom gjort det om man ska vara petig så vad problemet är vet jag inte. Dosen eller medicinen fungerar inte på TS och det bör tas vidare.

Ta har inte prövat länge nog.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?