• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 17:26:55 följande:

Fast läser man inte allt har man ju inte tagit till sig kursen helt heller. Man måste ju liksom läsa om upplysningen och Franska revolutionen för att sedan kunna förstå de båda världskrigen uppkomst osv.

Oavsett så behöver man inte läsa allt utan kan fokusera på det som är viktigt.
  • Tiina87
    Anonym (??) skrev 2019-08-29 18:51:41 följande:

Du behöver inte veta precis ALLT om Franska revolutionen, och upplysningen. Efter ett tag lär man sig sålla bort detaljer, och fokusera mer på helheten. Rent krasst kommer du glömma det mesta av kurserna inom en inte allt för avlägsen framtid. Du pluggar för att få betyg, inte för att det är viktigt för din framtida försörjning att veta något om andra världskriget.

Såvida man inte ska bli hisrorielärare på sikt...
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-08-29 19:02:44 följande:

Såvida man inte ska bli hisrorielärare på sikt...

*historielärare
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 19:03:12 följande:

Jag pluggar för att få kunskap och kunna uppnå det riktlinjer, mål och kriterier som finns uppsatta enligt Skolverket. Sen är själva betyget ett bevis på vilka av dessa kriterier jag uppfyller.

Det innebär fortfarande inte att du måste läsa allt till punkt och pricka utan du måste lära dig att ta ut det viktigaste, huvuddragen.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 22:26:47 följande:

Ja, men om det i kursboken står att man ska läsa följande text; www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPVGPG/var-for-oaktsam--falls-for-nya-valdtaktsbrottet

Då kanske det även är bra att veta exakt vad Högsta domstolen är för något. Detta måste man ju söka vidare om på nätet.

Och vilken kursbok referat till Aftonbaldet?

Och nej, inte alls säkert man måste veta vad högsta domstolen är... (dessutom vet nog de flesta vad högsta domstolen är eller så ser man det på namnet)
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-30 14:09:02 följande:

För artikeln kanske jag ej behöver veta detta. Men för min egen allmänbildning bör jag ju veta detta. Dessutom är jag rätt allmänbildad ändå skulle jag vilja påstå trotts att det finns en del luckor här och där och att jag inte är helt hundra på att allt jag vet faktiskt stämmer med verkligheten.

Vet man inte vad en domstol är så är man tyvärr inte allmänbildad.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-08-30 16:49:42 följande:

Vad ger det dig att skriva denna nedlåtande kommentar, vad ger det TS? TS skriver t.om att han faktiskt vet en del men vill ha det bekräftat. Även allmänbildade människor kan ha luckor med saker som de aldrig behövt lära sig som andra kunnat "i hela livet".

Om ts inte vet vad en domstol är och dessurom påstår att han är "rätt allmänbildad" så är det något som är fel.

Dessutom var min kommentera generell.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-08-30 17:32:41 följande:

Din kommentar blir inte generell när det är tydligt vem du syftar på och att du citerar denne när du svarar...

Rätt allmänbildad betyder inte = vet allt eller väldigt allmänbildad.

Nej, men det betyder att man bed vad högsta domstolen är utan att behöva googla. Och man vet även vad en domstol är.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-08-30 17:47:13 följande:

Inte förvånad över din åsikt men det måste kunna gå in i ditt huvud att även folk som du tror har bra allmänbildning faktiskt saknarr en hel del saker som andra tycker ingår i begreppet. Det finns ingen bestämd mall på exakt vad som ska ingå. Att trycka ner någon som försökt hålla efter sin kunskap om omvärlden när han inte gått i skola eller gjort annat högstadiet är inte schysst. Jag kan jättemånga saker som jag ändå brukar bekräfta vid behov för att se att jag inte lärt mig fel, att det kommit nya rön etc.

Du saknar läsförståelse?
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2019-08-30 18:36:13 följande:

Jag tror det hör till Ts diagnos att behöva göra det på sitt sätt, här kanske kolla upp fakta en extra gång, och att han alls lyckats klara kurserna efter 10 år hemma nu är en jättebedrift.

Har ju knappt lyckats hittills så om han ska lyckas så kommer det förmodligen ta 10+ år.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2019-08-30 19:40:57 följande:

Vadå knappt lyckats?

Har du läst tråden?

F och D, dvs underkänd och knappt godkänd u två kurser.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-08-30 19:45:16 följande:

Att ha godkänt i en kurs och ha ett moment kvar i en annan är inte att misslyckas. Det är som vilken annan gymnasieelev som helst= jättevanligt.

Nej.

F och D i kurser inte "jättevanligt" bland vuxna vuxenstuderande.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-10-30 17:25:06 följande:

Om jag klarar av dess kurser på 100%!med godkända betyg då kommer jag få avslag på en sådan ansökan. Jag måste först misslyckas innan det kan bli aktuellt för CSN att ev. Godkänna en sådan ansökan.

Säg att jag skulle klara av att få betyg i dessa två kurser jag nu studerar men på bekostnad av att jag får sova mindre, vara trött jämt, må dåligt osv. Ja då har jag ju ändå klarat kurserna och kan derför inte söka för högre studiemedel för lägre takt. Alltså måste jag i så fall medvetet misslyckas med en kurs först.

Varför vill du medvetet förstöra för dig själv?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-10-30 17:25:06 följande:

Om jag klarar av dess kurser på 100%!med godkända betyg då kommer jag få avslag på en sådan ansökan. Jag måste först misslyckas innan det kan bli aktuellt för CSN att ev. Godkänna en sådan ansökan.

Säg att jag skulle klara av att få betyg i dessa två kurser jag nu studerar men på bekostnad av att jag får sova mindre, vara trött jämt, må dåligt osv. Ja då har jag ju ändå klarat kurserna och kan derför inte söka för högre studiemedel för lägre takt. Alltså måste jag i så fall medvetet misslyckas med en kurs först.

Varför vill du medvetet förstöra för dig själv?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?