• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 10:15:37 följande:

Nej det har jag aldrig påstått. Det jag har sagt är att jag med en utbildning troligtvis kommer kunna skaffa ett sådant typ av arbete som är lättare för mig att klara av fler arbetande timmar inom.

I dagsläget är jag osäker om jag ens klarar ett par få timmar i veckan ens på de arbetsplatser/inom de yrken jag har möjlighet att få anställning inom.

Du klarar inte ens 12h på en daglig verksamhet så hur ska du klara av ett vanligt jobb om du skaffar dig en utbildning?

Det börjar bli dax för dig att växa upp och inse art du har svårigheter med att leva ett vanligt Svenssonliv.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 10:22:09 följande:

Ja det kan ju i det fallet bli så att jag bara beviljas 50% ersättning av FK under sommaruppehållet mot bakgrund av att jag har studerat 50% tidigare under året. Eller i värsta fall får jag inget alls från dem under sommaren.

Du är student och studenter är självförsörjande och ska sommarjobba på sommaren om de inte kan leva på sparade pengar.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 10:30:42 följande:

Nej det kan jag omöjligt veta till 100% men jag är ganska påläst, har sett på nätet, läst artiklar, hört folk berätta på tv och på nätet, hängt med i samhället, är intresserad av hur saker fungerar osv. dessutom har jag lätt för att anpassa mig till nya miljöer skulle jag vilja säga.

Så utefter det så vet jag nog mer än vad man kan tro, dock kan jag inte veta exakt hur varje enskild arbetsplats runt kom i hela landet fungerar. Sedan om jag skulle jobba på en arbetsplats så skulle jag ta reda på hur arbetsplatsen fungerade osv.

Lätt att anpassa dig till nya miljöer? Så varför klarade du inte att anpassa dig till den dagliga verksamheten?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 21:43:35 följande:

Det kunde jag, men jag blev psykiskt trött och orkade inte vara där. Det är två helt skilda saker. Om man har svårt att anpassa sig anser jag att det betyder att man får ångest, känner oro, förvirring osv. när man hamnar i nya miljöer eller det uppkommer oplanerade förändringar, detta händer inte mig. Men jag har dock ett stort sömnbehov och blir lätt trött, detta har inget med nya miljöer att göra utan det händer oavsett om jag har varit i den miljön i flera år osv.

Du måste vara realistisk. Din läkare har bedömt att du har noll arbetsförmåga, du kommer aldrig att kunna jobba enligt din läkare. När ska du förstå det?
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 21:46:23 följande:

Kanske inte ska men bör är nog det ord du menar. Fast det beror ju på hur deras inkomst ser ut eller om de studerar komvux med CSN över sommaren osv.

Dessutom I mitt fall finns det inget arbete jag skulle klara av eller orka med för tillfället.

Man sommarjobbare på sommaren såvida man inte kan leva av sparpengar.

Du kommer aldrig att klara av något arbete, med eller utan utbildning.
  • Tiina87
    Anonym (Molgan) skrev 2019-07-05 22:57:30 följande:

Inte så insatt i alla turer kring TS. Borde han inte få fortsatt stöd från Försäkringskassan om han har 0 arbetsförmåga?

Ja, men inte om man mer eller mindre tackar nej till allt stöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:02:28 följande:

Om man har varit tvungen att förlänga sina studier därför att man p. g. a. sjukdom eller liknande inte har kunnat studera heltid, vilket kommer vara fallet för mig, då kan man söka om att få lånet avskrivet eller sänkt.

Säg att jag ansöker om att få fullt CSN för deltidsstudier, då tar ju veckorna slut när halva utbildningen är klar. Detta innebär att jag måste söka dispens extraveckor. Då kanske dessa extraveckor kan skrivas av från lånet. Sedan vet jag inte om hela min period av komvux studier kan räknas som förlängda studier då jag hoppade av gymnasiet för 10 år sedan bl. a. p. g. a. nedsatt förmåga till att arbeta/studera på heltid osv.

Troligen kommer du inte får dispens för att få ner csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:09:33 följande:

Det kan jag inte svara på. Det jag säger är bara att jag behöver en utbildning för att klara av de yrken som jag kroppsligt och psykiskt kan utföra och klara av.

De yrken som idag finns att erbjuda mig klarar jag ju inte av psykiskt och kroppsligt. Skulle jag söka ett sådant yrke idag skulle jag tvingas sjukskriva mig på heltid efter ett tag.

Skulle jag söka de yrkena jag känner att jag kan arbeta inom så skulle jag nog bli av med jobbet inom kort p. g. a. att jag saknar rätt kompetens för yrket.

Min tanke är i alla fall att köra på samhällsutbildning på gymnasienivå. Sedan vad jag ska arbeta med kommer växa fram under tiden tänker jag mig.

Men det är det ämnen/kurser som ingår in samhällsutbildningen som jag är mest intresserad av och något inom det som jag känner att jag vill jobba med.

Vad är det för yrken du menar att du kan klara av?

Du måste ju ha en plan med dina studier.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:12:48 följande:

Vad baserar du det på?

Pga att det är väldigt svårt att få dispens om man har förbrukat sina veckor.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:14:50 följande:

Ja det finns en plan och den är att få höga betyg och öka på min kunskap inom de ämnen som jag gillar och känner engagemang för.

Vilken framtida utbildning och yrke ska dina studier leda till?

Vad behöver du specifikt förutom gymnasiekompetans för att kunna söka den utbildning inom det yrke du vill jobb?

Vad är det för yrke du vill jobba med?

Hittills har dr höga betygen inte gått så bra...
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:16:16 följande:

Vilket menar du är svårt? Att få beviljat fler veckor eller att få extra veckorna avskriva?

Båda delarna.

Man kan få sitt csn för komvuxstudier avskrivet om man läser upp ämnen på komvux för att kunna söka uni/högskola och sedan börjar på högskola/uni. Då får man avskriver en del vid varje 60hp man är färdig med. Har själv fått mitt lilla csn för komvux avskriver pga det.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?