• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2019-07-15 12:10:06 följande:

Ja, ts har läst och läser två kurser. Jag skrivit att han har misslyckats i historia. Om han gör det eller inte vet vi (eller snarare han) fören han ska vara färdig med kursen.

Var står att ta misslyckats i historia? (Något du tog upp)

*inte har
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-07-17 18:16:02 följande:

Jag orkar inte diskutera med dig.

Nähä. Så varför tog du upp att han misslyckats i historia då?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 02:00:49 följande:

Jag har inte magiskt tillfrisknat. Jag har alltid haft en nedsatt arbetsförmåga men i vilket utsträckning har inte varit fastslaget. När jag sedan var på den dagliga verksamheten i 12 timmar per vecka kände jag att det inte gick något vidare utan att jag blev utmattad, trött osv. Därav började jg att studera vilket jag klarar av en hastighet av 50%. Dock klarar jag inte av att arbeta 50% med de arbeten som jag kan få anställning inom.

Därav är enda sättet att studera 50% om jag vill komma någon vart. Vidare så måste jag ha en inkomst för de 50% jag inte studerar och det är där samhället och sjukförsäkringssystemet failar.

Att din arbetsförmåga inte har utrets ordentligt beror på att du avbröt utredningen när du valde att studera.

Om du vill komma någon vart få du se till att få tummen ur röven och göra något med ditt liv. Att studera hjälper dig ingenting då dina studier inte kommer att leda till jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 11:54:36 följande:

Nej jag ska inte ha hundra procent bidrag utan 50% studiemedel, vilket innebär en stor del lån som sedan betalas tillbaka. Sedan utöver detta behöver jag någon typ av bidrag på 50% för att täcka upp.

Varför skulle du få det? Studier är frivilligt och du har själv valt att studera enbart 50%med 50% csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 12:29:04 följande:

Man kan inte få detta samtidigt som man studerar. Försörjningsstöd kan bara betalas ut för hel månad, inte för deltid utan endast hundra procent samt inte när man studerar samtidigt.

Man kan få försörjningsstöd när man studerar om man inte är berättigad till csn och studierna leder till att man inom rimlig tid blir självförsörjande.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 16:47:00 följande:

Men varför har jag då I nio års tid beviljats aktivitetsersättning i perioder om två år?

För att FK har varit lata och inte gjort ett ordentligt jobb
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 16:49:36 följande:

Jag har förresten rätt till bidrag så länge jag inte studerar. I och med att jag först blev beviljat sjukpenning i särskilda fall och sedan ändrades beslutet därför att jag studerar. Då betyder ju detta att utan studier skulle jag bli beviljad sjukpenning.

Eftersom du inte har någon utredning om din arbetsförmåga så är set inte säkert du hade blivit beviljad sjukpening i särskilda fall om inte hade studerat.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 18:23:41 följande:

Jag har pratat med en handläggare på försörjningsstöd och förklarat min situation då fick jag veta att jag inte kommer kunna få några pengar från dem. Hur jag ska klara mig då, ja det var inte deras problem fick jag som svar.

Du är.berättigad till csn så självklart får du inget försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 18:25:25 följande:

Men jag blev ju beviljad innan de upptäckte att jag studerar. Så då betyder det ju att jag kan få sjukpenning i särskilda fall om jag inte studerar. Eller har jag fattat någonting fel?

Inte säkert du blir beviljad om du inte studerar. Uppgav du inte när du sökte att du var student på halvtid?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 18:30:55 följande:

Jo, så det hade alla uppgifter. Dock sa handläggaren klart och tydligt att det har ändrat sitt beslut därför att det fick en impuls om att något verkade fel. När det kollade igenom ärendet igen upptäckte de att jag studerar.

Du var inte helt ärlig när du sökte.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?