• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:24:09 följande:

Men jag bör väl rimligen själv kunna välja vilka jobb jag redovisar.

Om du vill fuska.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:30:15 följande:

Jag vill inte fuska. Men om dem inte tar hänsyn till att ens arbetsförmåga är nedsatt så måste jag ju på något vis ändå se till att ha en inkomst.

Om du har papper på nedsatt arbetsförmåga så får du söka jobb efter hur mycket du klarar att jobba. Men det innebär dock inte per automatik att du är berättigad till bidrag utöver din inkomst.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 21:30:43 följande:

Jag förstår inte vad det ger att vara otrevlig och i inlägg efter inlägg kalla TS parasit. Ni pratar med en människa som desperat försöker att få ihop så det går att studera, med stor stress som följd även om just det inte framkommer i varje inlägg.

Att studierna gått halvbra är inte samma som att det nu är bevisat att TS har 50% förmåga, inte med den bakgrunden som hen har. TS har rätt i att hen skulle gå på bidrag om hen slutade studera så jag vet inte om det är bättre. Här skulle dock TS fångas upp av Vuxentorget eller liknande och hamna på antagligen arbetsträning.

Ts har resan prövat arbetsträning genom daglig verksamhet på 12h per vecka men det orkade han inte eftersom det bla var för tråkigt.
  • Tiina87
    Anonym (B) skrev 2019-07-25 21:35:37 följande:

Fullt medhåll på detta, är pinsamt uppenbart att somliga i tråden endast är ute efter att klanka på TS konstant oavsett vad denne gör.

Eller få ts att inse fakta.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-07-25 22:19:39 följande:

Ts har resan prövat arbetsträning genom daglig verksamhet på 12h per vecka men det orkade han inte eftersom det bla var för tråkigt.

*redan istället för resan
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 22:36:09 följande:

Fast man kan göra detta utan att vara rent av elak. Inte för att det är ett koncept som du är medveten om eftersom du aldrig inser när gränsen är passerad även om folk påpekar det. Är det en person som mår dåligt i andra änden av skärmen så får man försöka vara trevlig, hård men inte spåra ur. Jag har säkert inte varit perfekt i tråden men aldrig att jag skulle medvetet sparka på någon som redan ligger ner.

Det gör inte jag heller.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 22:38:00 följande:

Det har ändå inget att att göra med min kommentar så förstår inte varför du kommenterade detta. Är fullt medveten om vad TS gjort/inte gjort och varför. TS kommer fortfarande ha rätt till åtgärder.

Självklart har ts rätt till åtgärder men för att få det så måste man medverka, vilket ts inte har gjort och troligen inte heller vill.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 22:55:59 följande:

TS var på DV= medverkat. Det finns inga som helst underlag att TS skulle vägra en arbetsträning om detta försörjde hen. Nej, det är inte vad TS egentligen vill= studier men i en sådan sits så har jag all tilltro i att TS skulle dyka upp på den åtgärden.

Medverkat? Att inte ens klara 12h per vecka är inte att medverka i åtgärdsprogram.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 23:11:46 följande:

Vad du än tycker så är det att medverka. Jag har själv arbetsträning och flera av mina kollegor har den tiden och mindre i veckan. Det är inte alltid som de fixar att dyka upp men fortfarande är de medverkande i en åtgärd. TS avbröt som jag förstod inte träningen utan slutade när den tidsbegränsade perioden tog slut. Så även om det antagligen hade kunnat bli förlängt så gjorde hen inget fel. Jag har också tidsbegränsade beslut som förlängts men hade jag valt att studera/fått jobb/etc hade det inte varit ett dugg konstigt eller setts som fel. DV:n skulle även ha bytts ut då den var helt fel för TS.

Om man läser mellan raderna så avbröt ts.

Ts valde att studera och då får han också stå för de ekonomiska konsekvenserna. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-25 23:59:58 följande:

Det enda viktiga är på pappret och då avbröt inte TS.

Klart att TS skulle testa att plugga när hen var väldigt motiverad och då det gick att göra på aktivitetsersättningen (Ja det skulle ha gjorts tidigare men nu var läget såhär). Kanske inte helt genomtänkt men inte det värsta beslutet som någon kunnat ta. Folk gör misstag, de tar chanser.

Och folk står för sina misstag och tar konsekvenserna.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?