• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:24:53 följande:

Distans de första 20 veckorna sedan får jag se hur jag gör när denna omgång är klar. jag tar 20 veckor i taget och börjar att fundera på nästa 20 veckor 1-1½ månad innan typ eller i alla fall när det börjar bli dags att tänka på nästa period. Just nu existerar bara de 20 första veckorna av studier i mitt huvud.

Och du tror att du kan klara av distans?

Jag tror nämligen, baserat på dina trådar, att du inte klarar distans utan kan klara en vanlig skolform.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:27:09 följande:

Därför att jag väntar på att få aktivitetsersättning av FK. när den är beviljad kommer jag att få retroaktivt från jan. Då kan jag börja studera och byta ut aktivitetsersättningen mot CSN. Det är aktivitetsersättningen för jan jag vill åt i och med att jag just nu bör vara sjukskriven. Det är inte bidragsfusk eller något i och med att jag har rätt till aktivitetsersättning.

.

Åter igjen; varför har du inte redan börjat studera?

Har du sökt aktivitetsersättningen och blkr beviljad så får du för januari oavsett om du börjar studera med csn nu i februari.

Bör vara sjukskriven? Varför bör du det? Om du är sjukskriven så kan du inte studera.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-02 00:58:00 följande:

Om du ansökt om och fått nedsatt studietakt beviljad, är du självklart skyldig att meddela om dina förutsättningar förändras. Att inte göra det, är bidragsfusk.

Nej, man är faktiskt inte skyldig till det och det är inte bidragafusk.
  • Tiina87

Om du ansökt om och fått nedsatt studietakt beviljad, är du självklart skyldig att meddela om dina förutsättningar förändras. Att inte göra det, är bidragsfusk.

Nej, man är faktiskt inte skyldig till det och det är inte bidragafusk.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:33:39 följande:

Eftersom jag inte kommer klara av att studera 100% så räknas jag ju som sjuk resterande tid. Och eftersom jag är på en daglig verksamhet nu och inte kan få ett arbete så måste jag ju ha en inkomst då är det ju aktivitetsersättning som gäller. Eftersom ansökan drar ut på tiden så måste jag ju vänta tills den blir beviljad vilket den bör bli under feb skulle jag gissa på om allt går vägen. Det är just dessa månader som jag lever på Försörjningsstöd som jag vill ha kompensation för.

Nej, du räknas inte som sjuk bara för att du inte klarar att studera på 100%. Det är normalt att inte få till 100% studier.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:35:37 följande:

Jag kan ju studera deltid. Men detta ger inte rätt till sjukersättning eller aktivitetsersättning. När man är på daglig verksamhet måste man ju ha en inkomst vilket man brukar få från FK.

Nej, man får klara sig på det man får av csn.
  • Tiina87

Jag har studerat på 75% och fått csn på 100%och man behöver absolut inte ge besked att man klarar mer.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 01:01:21 följande:

Men är du säker på att det inte fungerar så som Tiina87 skriver, alltså att CSN inte bryr sig om att man jobbar vid sidan om så länge man inte överskrider fribeloppet?

Ja, det stämmer. Dock går det enbart utöver en sjölv eftersom studiemedelsveckorna minskar i smabbare tackt.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-02 01:42:08 följande:

Det handlar inte om fribeloppet, utan om rätt till nedsatt studietid.

Nej, det är att man får beviljad csn trots att man rnbart studerar 75%.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-02-02 11:56:52 följande:

Så för 3 år, precis som gymnasiet är.

Ja, 3 år = 120 veckor men man kan själv välja att ta färre veckor csn trots 100% studier. Det är dock inte aktuellt för ts.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-02-02 12:28:23 följande:

Du menar att man kan studera utan lån? Ja, naturligtvis.

Ja, självklart kan man det. Det är inget krav att ta csn för att få studera. Man kan ockå själv välja att ta ex 10 veckor per termin iatället för 20 veckor per termin med lpn även om man läser på 100%. Men då krävs der att man har sin försörjning på annat håll.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?