• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-24 20:31:35 följande:

Förresten min hyresvärd (ägd av kommunen) har skrivit att de numera (sedan något år tillbaka) skickar direkt till inkasso vid utebliven betalning. Så det kanske inte ens lönar sig att be om uppskov på betalningen?

Desto större anledning av ta kontakt och be om uppskov.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 22:53:06 följande:

De praktiska gymnasieutbildningarna ger mig fel typ av utbildning. Visst jag blir duktig på att snickra, serva en bil, laga ett trasigt proppskåp, installera en vattenpump eller liknande. Men det är inte det jag vill arbeta med. Dessutom är det tråkiga typer av utbildningar och yrken.

Det finns betydligt mer lärorika, utvecklande, roliga utbildningar på gymnasienivå som är mer inom mina intresseområden. Typ samhällsprogrammet eller vad det nu heter är ett exempel. Den typen av utbildning passar mig mycket bättre. Dock kanske det inte leder till ett arbete direkt, men då kan jag ju studera vidare sedan om jag skulle vilja det. Sen kan ju ingen veta hur samhället eller arbetsmarknaden ser ut om låt säga 5 år eller mer.

Du är över 30 år utan gynasiekompetans. Det bösta för dig är att läsa en yrkesinriktat ytbildning och sedan ta ett jobb inom det. Dymu har inte rät att vara kräsen.

Räkna med 5 år för att läsa in gymnasiet, sedan kanske jobba något är och sedan då uni-studeri vid 40+ om du kommer in åå första försöker. Är det värt det?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 22:58:58 följande:

Om jag skulle studera på 75% men få 100% CSN (lån+bidrag) vad ligger då fribeloppet på om det inte ligger på samma som vid 100% studier och 100% CSN?

Du kommer inte klara av ett extra jobb vid sida om.

Fribeloppet när man får csn på 100% är på 90 075 kr
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:01:22 följande:

Nr 1, jag är inte över 30 utan jag fyller 30 i början på juni.

Nr 2, gymnasiet måste inte ta 5 år att läsa in, det kan göra det i värsta fall.

Nr 3, Ja det är med största sannolikhet värt det.

1. Ja, efter sommaren så är du 30 år utan gymnasiekompetans.

2. Jo, för dig som inte kan läsa på heltid kommer det förmodligen ta närmare 5 är.

3. Nej, för dig är det värt att skaffa dig en gymnasieutbildning som ger dig jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:04:22 följande:

Ja jag vet hur mycket fribeloppet är på när man studerar 100% med 100% CSN. Men nu undrar jag vad fribeloppet ligger på när man studerar 75% och får 100% CSN., det är det jag vill vet och inget annat. Verkar inte finnas någon information om detta på nätet.

Eftersom du oavsett får csn på 100% så är fribeloppet för dig 90 075kr.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-02-01 23:06:48 följande:

Om du läser reducerat (75%), får du verkligen jobba då?

Jobba får man alltid len fribeloppet räknas på hur många % av csn man får. Inte på hur mpnga procent man studerar.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:08:15 följande:

Även fast jag studerar 75% takt?

Ja, så länge du har csn på 100%.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:13:26 följande:

Men det har ju i så fall beviljat mig CSN på 100% för 75% studietakt därför att jag ej kan studera i högre takt. Borde det då inte vara rimligt i deras ögon att de anser att om jag ändå kan jobba vid sidan av så bör jag i första hand höja min studietakt istället för att jobba?

Nej. Fribeloppet har med hur mycket csn du får, inte med i vilket takt du studerar. Csn skiter i hur mycket du jobbar vid sidan om så länge du inte kommer över fribeloppet. Kommer man över så får man mindre csn. De bryr sig heller inte om du klarar att jobba trots att du enbart klarar av att studera på 75% mem är beviljad 100% csn
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:31:04 följande:

Källa på det?

Csn.se

Fribeloppet har inte med på vilket % man studerar utan på hur mycket csn man tar. Och normalt sätt från man csn för den del man studerar på (50, 75 eller 100%). Och minst 50% ubder tre veckor för att få 50% csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:31:04 följande:

Källa på det?

Csn bryr sig bara att du tar de poäng du ska för att få flrtsatt csn och inte kommer över fribeloppet. Och sedan betalar tilöbaka i uppgjord takt när du har sruderat klar. Hur mycket du klarar att jobba respektive studerar bryr de sig inte ett skit om så lönge du uppfyller alla kraven för att få fortsatt csn.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?