• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 21:32:25 följande:

Vem har sagt att jag aldrig kommer uppnå en hög inkomst/lön? Som samhället är uppbygt idag kommer jag kanske inte det med de förutsättningar som jag just nu har. Men dels har jag då en utbildning plus att som sagt samhället kanske ser helt annorlunda ut om 20 år. Sen är det ingen som kan veta hur länge jag kommer att leva inte ens jag själv. Kanske lever jag tills jag är 110 eller så dör jag av en hjärtinfakt eller bilolycka imorgon. Som sagt ingen vet.

Nu och frammåt står samhället inför stora förändringar vad gäller arbetsmarknaden. Bilar blir självklrande, butiker läggs ner eller ersätts av självskanningskassor, robbotar kommer bygga våra bostäder om kanske 10-15 år. Folk kommer bli utan jobb och delningsenonomin komer öka. Så på någotvis måste ju alla dessa som blir utan arbete kunna försörja sig. Då är dagens samhällsmodell där marknaden styr allt ohållbar för både miljön och samhället i stort. Vi måste tänka på miljön, kraftigt dra ner på våran lverkonsumtion vilket leder till konkurs och uppsägning av anställda inom handel. Fler kommer behöva börja studera, byta jobb eller leva fattigt om dagens samhällsmodell behålls i framtiden. Samhället och företagen måste omfördela skatter, pengar och ekonomin mera. Om färre jobbar och fler går utan jobb vill nog dessa utan arbete också ha något meningsfullt att göra av sin lediga tid, många kanske vill börja studera, andra kanske vill jobba ideellt, några kanske vill ligga på soffan och ett fåtal kanske äger företag som drar in mulltum och placerar i skatteparadis. Detta är en ohållbar samhällsmodell i framtiden.

Vart vill jag komma med detta, jo att ingen kan veta hur samhället ser ut om 10-20,år.

Detta var ett litet sidospår, hoppas ni hänger med på hur jag resonerar.

Har man varken läst gymnasiet eller jobbat vid fyllda 30 så är sanorligheten för att skulld få ett bra högavlönat jobb mycket lite. Även för att man skulle läsa vidare på universitet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 21:32:25 följande:

Nu och frammåt står samhället inför stora förändringar vad gäller arbetsmarknaden. Bilar blir självklrande, butiker läggs ner eller ersätts av självskanningskassor, robbotar kommer bygga våra bostäder om kanske 10-15 år. Folk kommer bli utan jobb och delningsenonomin komer öka. Så på någotvis måste ju alla dessa som blir utan arbete kunna försörja sig. Då är dagens samhällsmodell där marknaden styr allt ohållbar för både miljön och samhället i stort. Vi måste tänka på miljön, kraftigt dra ner på våran lverkonsumtion vilket leder till konkurs och uppsägning av anställda inom handel. Fler kommer behöva börja studera, byta jobb eller leva fattigt om dagens samhällsmodell behålls i framtiden. Samhället och företagen måste omfördela skatter, pengar och ekonomin mera. Om färre jobbar och fler går utan jobb vill nog dessa utan arbete också ha något meningsfullt att göra av sin lediga tid, många kanske vill börja studera, andra kanske vill jobba ideellt, några kanske vill ligga på soffan och ett fåtal kanske äger företag som drar in mulltum och placerar i skatteparadis. Detta är en ohållbar samhällsmodell i framtiden.

Vart vill jag komma med detta, jo att ingen kan veta hur samhället ser ut om 10-20,år.

Detta var ett litet sidospår, hoppas ni hänger med på hur jag resonerar.

Det där kommer troligen aldrig att ske.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 21:52:02 följande:

Man ser det man vill se.

Hypotetisk det dom du säger kommer ske. Hur skulle det öka dina chanser för att få ett högavlönat jobb?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 22:41:41 följande:

I ett sådant samhälle blir pengars värde av mindre betydelse och dessutom  måste det till någon form av basinkomst som betalas ut till alla eller bara till dem som inte arbetar.

Jaha?!

Men kan du inte svara på min fråga istället för en massa annat?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 23:11:11 följande:

Jag gör ju det. Om pengar inte har lika stor betydelse i ett sådant samhälle då är det väl rätt orelevant om jag får hög lön eller ej. Om förre jobbar och bar ett fåtal har höga inkomster då måste antingen folks inkomster öka genom bidrag eller företagens varor och tjänster bli billigare för att samhället inte ska kollapsa. Om nästan inga har råd att köpa saker då köps inga saker och företagen gå omkull eller sänker sina priser. Om ingen har  råd att köpa en bostad då sänks bostadspriserna eller i alla fall slutar att stiga. Det är fakta och inte bara blaha blaha gibberish.

Att i ett sådant samhälle skapa meningslösa jobb bara för att och tvinga folk att ta dem är inte hållbart ur någon synvinkel alls. Det ökar bara sjukskrivningarna, belastar miljön osv. Vill vi det, nej. Man måste tänka ett steg längre än folk verkar göra idag. Utbildning är bra ur denna synvinkel eftersom att utbildat folk kommer vara det enda som har någon som helst chans att få något arbete alls i framtiden om man nu ska vara tvungen att arbeta.

Hur ska de göra så att du får ett högavlönat jobb?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-03 00:50:47 följande:

Men jag är mycket säker på att det kommer fungera, men som sagt helt 100% kan man aldrig vara. Jag kanske till och för en fysisk sjukdom som hindrar mig från att studera, men FK kanske tycker att jag har sumpat mina chanser till bidrag eller att jag kan jobba ändå och därav blir nekad.

FK litar jag inte på alls.

Vad för fysiskt sjukdom skulle det bara?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-03 01:10:07 följande:

Plugga kommer jag att klara av det vet jag.

Fast i inlägg 2283 så pratar du om att du kanske har en fysiskt sjukdom som hindrar dig från att studera....
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-03 15:25:50 följande:

Vilka sjukdomar man ev får i framtiden är svårt att sia om. Det finns ganska många sjukdomar som kan göra att msn inte klara en tioveckorskurs.

Ts vill ju börja studera nu och han har ingen fysiskt sjukdom som hindrar honom. Funktionshinder verkar han däremot ha.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-03 17:39:25 följande:

Nej jag säger bara att jag i framtiden rent teoretisk kan brabbas av fysiska sjukdomar som gör det omöjligt för mig att jobba. Precis som vem som helst när som helst också kan drabbas av fysiska sjukdomar. Kanske får jag cancer, tvingas amputer ett eller båda benen, förlorar synen eller vad som. Ingen kan veta.

Men de flesta sjukdomar idag kan man jobba. Även om man har en amputera fot/arm, cancer eller dårlig/ingen syn. Man kan även j8bba utan hörsel.

Men klart skulle du bli totalförlamad från nacken och ner så kommer du förmodligen ha svårt att jobba.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-04 17:51:36 följande:

Circadin 2 mg.

Vad har du gjort i övrigt för att få ordning på sömnen? Stängt av telefon, dator, tv etc? Lagt dig i samma tid varje kväll och gått upp samma tid varje morgon?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?