Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Vem har sagt att jag aldrig kommer uppnå en hög inkomst/lön? Som samhället är uppbygt idag kommer jag kanske inte det med de förutsättningar som jag just nu har. Men dels har jag då en utbildning plus att som sagt samhället kanske ser helt annorlunda ut om 20 år. Sen är det ingen som kan veta hur länge jag kommer att leva inte ens jag själv. Kanske lever jag tills jag är 110 eller så dör jag av en hjärtinfakt eller bilolycka imorgon. Som sagt ingen vet.
Nu och frammåt står samhället inför stora förändringar vad gäller arbetsmarknaden. Bilar blir självklrande, butiker läggs ner eller ersätts av självskanningskassor, robbotar kommer bygga våra bostäder om kanske 10-15 år. Folk kommer bli utan jobb och delningsenonomin komer öka. Så på någotvis måste ju alla dessa som blir utan arbete kunna försörja sig. Då är dagens samhällsmodell där marknaden styr allt ohållbar för både miljön och samhället i stort. Vi måste tänka på miljön, kraftigt dra ner på våran lverkonsumtion vilket leder till konkurs och uppsägning av anställda inom handel. Fler kommer behöva börja studera, byta jobb eller leva fattigt om dagens samhällsmodell behålls i framtiden. Samhället och företagen måste omfördela skatter, pengar och ekonomin mera. Om färre jobbar och fler går utan jobb vill nog dessa utan arbete också ha något meningsfullt att göra av sin lediga tid, många kanske vill börja studera, andra kanske vill jobba ideellt, några kanske vill ligga på soffan och ett fåtal kanske äger företag som drar in mulltum och placerar i skatteparadis. Detta är en ohållbar samhällsmodell i framtiden.
Vart vill jag komma med detta, jo att ingen kan veta hur samhället ser ut om 10-20,år.
Detta var ett litet sidospår, hoppas ni hänger med på hur jag resonerar.