• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-08 22:12:28 följande:

Du hakar upp dig på detaljer istället för att se till helheten när det gäller detta.

Nej.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-09 15:00:29 följande:

Använd sökfunktionen.

Finns ingen sökfunktion för att söka i trådar.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-09 16:13:50 följande:

Jo det finns det om du besöker skrivbordsversionen av sajten.

Standardversionen. Nej, det jag inte.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 17:50:54 följande:

Nu har jag pratat med både min handläggare på FK och med CSN. Jag fick veta av min handläggare på FK att jag mycket troligt skulle få aktivitetsersättningen beviljad, men hon skulle skicka ärendet vidare till nästa instans för bedömning med hennes motivering att hon anser att jag bör får det beviljat.

Jag bokade även en tid med läkaren för att få intyg till CSN. Jag fick en läkartid nu på torsdag. Men enligt CSN räcker det med det intyg jag redan har från läkaren. Det viktigaste var intyg från skolan, mer om detta längre ner i inlägget. Så läkartiden nu på torsdag kan jag alltså boka av. Handläggaren på CSN tyckte inte att det behövdes något nytt intyg från läkaren mer än det jag redan har.

När det gäller CSN så kan man få fullt studiemedel för både 50 och 75 procents studietakt om man har medicinska skäl. Dock måste man först ha provat 100% studietakt och skola bör ha gjort allt för att se till att man klarar 100%, när sedan detta inte fungerar ändå så kan man ansöka om 100% studiemedel trots att man studerar 50 eller 75 procent.

Så jag måste alltså först börja studera på 100% i typ 2 månader vilket jag vet kommer misslyckas. Därefter kan jag gå ner i studietakt och samtidigt söka för att få behålla 100% CSN. Detta känns ju som att börja i fel ände i och med att det drar ut på tiden, jag vet att jag inte kommer klara 100% samt att min motivation till att studera blir sämre om jag märker att jag inte klara av att studera vilket jag inte kommer att göra med 100% studier, jag kommer dessutom bli trött och få för lite återhämtning. Detta kommer göra att jag kommer att klara av deltidsstudierna sämre än om jag hade börjat med deltidsstudier på en gång utan att först ha provat 100%.

Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att den studievägledare jag pratade med under förra året så att dessa intyg om att skolan hade försökt med allt skriver dem på rutin i dessa fall. Alltså att det skriver dessa intyg och skickar till CSN utan att det verkligen har provat allt. Men jag måste ändå vara inskriven för studier på 100% i ca två månader enligt den jag pratade med.

Om det nu fungerar så som jag minns att studievägledaren berättade för mig, då skulle det ju vara lite bättre. Alltså då kan jag börja med 100% studier (4 kurser, 20 veckor) fast ta en kurs i taget vilket blir 5-8 veckor för en kurs. Därefter kan man kanske sedan skicka in ett intyg till CSN om att skolan har försökt med allt samt få det beviljat, och sedan gå ner till deltid men ändå behålla 100% studiestöd, plocka bort en del av kurserna och plugga färdigt den påbörjade kursen och de kurser jag behåller kvar under resterande studieperiod.

En normal gymnasieutbildning brukar vara på 3 läsår vilket är 20 veckor per termin, 40 veckor på ett år, 120 veckor på 3 år. CSN för komvuxstudier betalas normalt sett ut för endast 120 veckor, alltså 3 år. Om jag nu ska studera i en långsammare tak kommer studierna ta längre tid, det säger ju sig självt. Men man har i alla fall bara rätt till 120 veckors, 3 års studiemedel. När dessa veckor då är förbrukade och man inte är färdig med sina komvuxstudier pga. att man har studerat i lägre takt, ja först då kan man söka och få fler veckor vilket inte är säkert att man får. Då står man där med en halvfärdig gymnasieutbildning men till vilken nytta då?

Min erfarenhet av csn är att det alltid är bra med dagsfärska intyg från läkare, alltså mindre en månad gamla från det man söker csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 22:13:10 följande:

Men det går att söka för fler veckor när det befintliga är slut. Sen kanske jag upptäcker att det går bra att studera och vissa kurser kanske går lättare och då kanske jag kan köra lite fler kurser under en viss period. Om nu distanskurser har start när som helst så kan jag ju köra på även under sommaren. Det blir ju typ två månader.

Att bmi godkänd för flera veckor än 120 är i princip omöjligt. Även med diagnoser.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 23:45:05 följande:

men varför säger hanläggare då en sak och du beskriver en helt annan verklighet? Vem har rätt och hur ska jag veta?

Handläggaren har ju enbart sagt till dig att man kan söka för att få extra veckor med csn för gymnasiestudier. Vilket är korrekt. Det är dock väldigt svårt att få det godkänt, även med diagnoser. Vilket också är korrekt. Det är dock lite lättare att få det beviljat om man enbart har några få kurser kvar att läsa som tar en termin men inte om man har har drygt 2-3 år kvar innan man har tillfört gymnasiet.

Hurvida du skulle få det godkänt eller inte vet ingen.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 23:50:25 följande:

förresten hyr tänker CSN då att man ska kunna läsa in en hel gymnasieutbildning när man ej kan studera 100%? Ska man nöja sig med en halv gymnasieutbildning och aldrig få möjlighet att få mer/högre utbildning bara för att man inte klarar att studera i högre takt?

Först säger dem att "vi förstår att du inte klara av att studera 100% vi låter dig gå ner i timmar och ändå behålla full CSN". I nästa stund säger dem "nää du får inte fler veckor du, du valde själv att gå ner till deltid och sumpa din chans till att hinna färdigt på de veckor som erbjuds". De säger ju emot sig själva om det nu är så som du beskriver.

Man får finansiera studierna själv på något sätt.

Även om csn godkänner att man får csn på 100% trots att man bara studerar på del/halvtid så är det ju ett eget val man gjort. Man vet själv att man förbrukar veckorna snabbare men ändå inte blir klar med sina studier inom normal tid. Det är något man i praktiken själv väljer.

Jag tror att i ditt fall så är klassrumsundervisning bäst.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:04:29 följande:

Nej klassrumsundervisning är inte bättre oavsett vad alla än säger, tycker eller tänker kring det.

Men jag menar att CSN ger olika budskap i och med att det agerar olika i de båda fallen. Klart att planen för de flesta inte är att påbörja en gymnasieutbildning på komvux för att däsedan vara tvugna att hoppa av då det bara är en del kvar.

Du har vi inte prövat...
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:04:29 följande:

Nej klassrumsundervisning är inte bättre oavsett vad alla än säger, tycker eller tänker kring det.

Men jag menar att CSN ger olika budskap i och med att det agerar olika i de båda fallen. Klart att planen för de flesta inte är att påbörja en gymnasieutbildning på komvux för att däsedan vara tvugna att hoppa av då det bara är en del kvar.

Du har ju inte prövat.

Fast nej, csn ger inte olika budskap. Det gör att att söka om flera veckor men är svårt att få godkänt.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 00:29:36 följande:

6 terminer är ju det vanliga för en gymnasieutbildning. Om jag gör den på 75% så blir det ju 25% kvar på varje termin upp till 100%. 25 gånger 6 blir 150. Ju du har visst rätt. Det blir 150% kvar, alltså 1,5 år. 300 poäng per termin blir 2700 poäng. Så jag har alltså 60 veckor jag måste få csn för. Dessutom slösar jag ju bort csn-veckor nu i början i och med att jag måste börja på 100% först.

Sannolikheten för att du ska få godkänt ytterligare drygt 60 veckor är minimal. Sedan vet du ju inte om du klarar 75 % studier. Du kanske bara klarar 50% studier och då är det isåfall totalt 6 år. Då har du ytterligare 120 veckor du ska få godkänt i extra veckor.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?