• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 22:37:10 följande:

Om det är det enda alternativet så tar jag det om jag får lön för att vara där och sedan blir sjukskriven med bidrag resterande timmar. Får jag inte mer i inkomst än idag skulle jag ifrågasätta ifall det verkligen inte finns något annat och om det verkligen har sonderat alla möjligheter till att finna fler arbetsgivare för mig att välja på än bara en enda.

Sjukskriven för vad? Vad är det för bidrag du då tänker att du skulle få?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 12:29:10 följande:

Om jag får en anställning har jag ju rätt till sjukpenning. Det är om jag inte får en anställning jag nog inte kan räkna med bidrag från FK?

Nej, du har inte rätt till sjukpenning för att du får en anställning. Rätten till sjukpenning hänger ihop med att man är sjukskriven och får sjukskrivningen godkänd av fk. Detta oavsett om man har en sgi eller inte. Har man inte en sgi men ändå en godkänd sjukskrivning som ger rätt till sjukpenning får man istället söka försörjningsbidrag.

Dessutom för att få pengar från fk som sjukskriven krävs att man har en fastställd sgi. Reglerna är att man ska arbeta i minst 6 månader eller planerar att arbeta i minst 6 månader. Det är det vanligaste. Sedan kan man även ha en sgi om man har jobbat återkommande perioder under några år.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 14:23:11 följande:

jeg menar såklart att om jag arbetar 50% måste jag ju på något vis kunna få någon ersättning för resterande 50% som återstår upp till heltid.

Enbart om du har en 100% anställning och blir sjukskriven på 50%.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 15:16:07 följande:

Men vad kan man ha för typ av sjukbidrag samtidigt som man jobbar deltid med lönebidrag?

Du kan ju inte få bidrag för tid du inte jobbar om själv väljer att jobba halv- eller deltid.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:15:04 följande:

Nä det förstår jag, men om FK, läkare och AF bedömer alla att min arbetsförmåga är nedsatt.

Antingen får du pröva och se om du kan få bli sjukpensionär eller så får du lära dig leva på en heltidslön om det är enda jobbet du klarar.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:57:54 följande:

Ja men jag vill inte ha den typen av arbeten som du räknar upp. Har det inga andra jobb att avsatta speciellt för de med lönebidrag än det du räknar upp så är jag inte intresserad av just de specialtjänsterna. 

Vad är det för jobb du vill ha?

Du måste börja inse att det är de jobben du kan få med dina kvalifikationer!
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2018-12-04 20:42:45 följande:

Antingen får du pröva och se om du kan få bli sjukpensionär eller så får du lära dig leva på en heltidslön om det är enda jobbet du klarar.

*halvtidslön alt deltidslön
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2018-12-05 11:04:31 följande:

Glöm inte studievägledaren idag TS!

Jag tror att ts aldrig kommer att ta kontakt med studivägledaren för det är för sent.... Men jag hoppas att jag har fel.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-05 14:29:04 följande:

Man behöver ju inte ens ta kontakt med studievägledare för att ansöka till en kurs om man inte har fullgjort gymnasium, viktigare är att få klartecken från exempelvis Fk och  Af om är arbetslös ifall man vill ha ersättning därifrån. 

Och viktigaste är också att få tummen ur och söka kurserna. Men ts behöver troligen ta hjälp av studievägledare och då faktiskt få tummen ur och göra detta. Vilket inte verkar ha skett hittills under alla år...
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:08:25 följande:

Nu bör jag höra av mig till försörjningsstöd för att höra hur det ligger till med bidrag från dem när man studerar. Enligt studievägledaren kan man inte få försörjningsstöd när man studerar. En dum sak som visar på att kommunen inte vill at folk ska söka försörjningsstöd är att det är det enda hos kommunen som fortfarande ej går att söka digitalt. Man måste alltså fylla i en blankett och skicka alla handlingar fysiskt. Bygglov, förskoleplats m.m. söker man numera digitalt i denna kommun. Dock inte försörjningsstöd.

CSN är det man ska ta när man studerar. Vilket vi också sagt till dig i tråden.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:02:07 följande:

Jag fick inget meljlsvar och studievägledaren svarade ej när jag ringde. Jag gick dit idag och pratade med denne. När man vill studera distans har kommunen avtal med NTI-skolan och där kan börja när som under året. Sista ansökningsdag för lärarledda kurser på Komvux i min kommun var tydligen i måndags även fast hemsidan sa den 8 dec. Men det fanns en del platser kvar som man kan söka. Dock är det distans jag vill ha.

Så bra. När ska du börja studera?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?