Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Ja precis, sjukskrivning är aktuellt när man har ett jobb.
Ja precis, sjukskrivning är aktuellt när man har ett jobb.
Ja jag fattar inte vad du menar att man är sjukskriven ifrån om man inte har ett jobb
Finns det något hos dessa myndigheter som heter så. Sjukskriven från kravet att söka jobb. Ligger det ens i Försäkringskassans uppdrag? Att avgöra om en person har rätt till försörjningsstöd utan motkrav på grund av sjukdom? Jag säger inte att du har fel, men det verkar lite underligt då jag känner till personer som fått försörjningsstöd utan FKs inblandning. Och inte behöver göra något. Var några år sedan visserligen, det kanske är andra regler nu.
TS har ju redan fått försörjningsstöd, det borde ju betyda att han antingen var tvungen att söka jobb då eller fick sitt sjukintyg godkänt av FK om det är så att FK måste godta utebliven motansträngning för detta bidrag.
Finns det något hos dessa myndigheter som heter så. Sjukskriven från kravet att söka jobb. Ligger det ens i Försäkringskassans uppdrag? Att avgöra om en person har rätt till försörjningsstöd utan motkrav på grund av sjukdom? Jag säger inte att du har fel, men det verkar lite underligt då jag känner till personer som fått försörjningsstöd utan FKs inblandning. Och inte behöver göra något. Var några år sedan visserligen, det kanske är andra regler nu.
Ok, men vad kommer hända om FK INTE godkänner då? Då har han ju fått försörjningsstödet felaktigt i alla fall, i och med att han inte behövde söka jobb (eller han kanske gjorde det, men det verkar ju inte så). Om jag förstått ditt resonemang rätt vill sägaNu låter det som att du pratar om sjukpenning eller ersättning ifrån FK.
Men är det försäkringskassans uppdrag att titta på sjukintyg som en försörjningsstödssökande lämnar till socialen?
Ok, men vad kommer hända om FK INTE godkänner då? Då har han ju fått försörjningsstödet felaktigt i alla fall, i och med att han inte behövde söka jobb (eller han kanske gjorde det, men det verkar ju inte så). Om jag förstått ditt resonemang rätt vill sägaNu låter det som att du pratar om sjukpenning eller ersättning ifrån FK.
Men är det försäkringskassans uppdrag att titta på sjukintyg som en försörjningsstödssökande lämnar till socialen?
Vad gäller om jag är sjuk? Socialtjänsten kräver i regel att du är sjukskriven och visar upp ett läkar-intyg om du inte kan arbeta eller söka arbete på grund av sjukdom.
Om sjukskrivningen blir långvarig kan socialtjänsten även kräva att få se läkarens plan för rehabilitering. Det är också möjligt att socialtjänsten vill att du godkänner att de tar kontakt med din läkare, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen för att få veta vilken hjälp du behöver.
www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistand
---
Om de visar läkarintyget för FK för att FK ska godkänna att den sjuke ska få försörjningsstödet, så framkommer det i varje fall inte. Kan inte hitta det någonstans på socialstyrelsens hemsida. Inte heller på FKs sida att deras uppdrag är att godkänna försörjningsstöd vid sjukdom.
Står ingenting om det. Det som står är att socialtjänsten kräver att personen ska vara sjukskriven av läkare och visa intyget. Sen kan de MÖJLIGTVIS vilja kontakta FK om sjukskrivningen blir långvarig.
Står ingenting om det. Det som står är att socialtjänsten kräver att personen ska vara sjukskriven av läkare och visa intyget. Sen kan de MÖJLIGTVIS vilja kontakta FK om sjukskrivningen blir långvarig.