• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-03 21:38:37 följande:

Nu vet inte jag hur mycket inkomst jag skulle kunna få på kanske låt säga 10-13 timmars jobb per vecka under en hel sommar. Troligtvis inte mycket. Dock kan jag ju över sommaren samtidigt ha ersättning från FK för resterande del som jag ej jobbar vilket inte går under studietiden.

Fast har jag i dagsläget med ca. 11.000 i inkomst per mån (bostadstillägg inräknat) inte haft utrymme till sparande ser jag inte hur jag skulle kunna ha det under ett sommarjobb heller så vida inkomsten (jobb+FK) blir högre än 11.000.

Vad kan du få för ersättning från FK på sommaren?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-04 14:40:56 följande:

Troligtvis "sjukpenning i särskilda fall", men helt säker på att jag beviljas det kan jag ju inte vara. Anledningen nu till varför jag ej kan ha någon ersättning från FK för den tid jag ej studerar trotts att min arbetsförmåga är nedsatt beror på att man ej får ha ersättning från den när man studerar. Detta gäller även om det är deltidsstudier och ansökan till FK endast avser t. ex 50%.

Hur skyddar du din rätt till sjukpenning just nu?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-04 17:59:37 följande:

Fast det är ju följande punkt som jag troligtvis kommer att gå under.

"är så sjuk att du inte kan söka arbete eller ta ett arbete. Du måste vara sjuk minst en fjärdedel av tiden som du skulle ha sökt arbete eller arbetat"

Källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall

Alla tre punkterna ska väl uppfyllas?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-04 20:40:49 följande:

Jag tror inte det men jag kan ju ha fel.

Ja.
  • Ms H

TS, låtsas att du var färdigutbildad idag. Ditt drömjobb, du blir erbjuden en tjänst och får välja nu hur många timmar i veckan du ska jobba. Hur många timmar klarar du?

• Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 10:56:35 följande:

Det beror på vad yrket gäller och hur jag anser mig klara av det. Men är det inom något som jag känner mig mycket engagerad inom och har ett stort intresse för samt känner att jag kan bidra med något till samt där jag ser att det behövs ny kunskap och förändring. Om alla dessa bitar finns eller i alla fall flera av dem, ja då tar jag jobbet direkt och kan jobba ev. heltid till och med kanske.

Jag fungerar oftast så att när det är något jag verkligen brinner för då går jag all in.

Att bara jobba för jobbandets skull och med något meningslöst ickearbete där man mår mer dåligt än vad man får ut och där man stressar ihjäl sig och får inget tillbaka känns helt bortkastat.

Det är som sagt ditt drömjobb, det passar dig som handen i handsken.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 11:01:58 följande:

Ja då tar jag det nog.

40 h/vecka?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 11:09:04 följande:

Som sagt det beror på vad det är för yrke. Dock tänker jag mig att försöka få så pass mycket utbildning att det sedan är min kompetens som väger tyngst och inte antalet timmar man jobbar.

Nu vet jag att arbetsmarknaden inte ser ut sådan, men vem har sagt att man inte kan förändra detta. Kanske kan jag vara med och påverka så att vi i Sverige generellt kan sänka arbetstiden. Hur detta skulle gå till med min inblandning vet jag ej. Men om jag bara kan övertyga politiker och de som bestämmer samt kanske själv hamna i ett läge där jag kan vara med och påverka mer än bara genom röstsedeln var 4:de år så kanske det går.

Fast i det här fallet ber arbetsgivaren dig att tala om hur många timmar per vecka du ska jobba. Hur många väljer du? Yrket är som sagt ditt drömyrke, det som passar fig helt enkelt.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 11:53:50 följande:

Då ställer jag en motfråga, hur många timmar vill du att jag ska arbeta. Eller så svarar jag så många timmar jag behöver för att utföra det arbete som behöver göras men max 40 tim/vecka.

Vi fyller gärna 40 timmar per vecka, svarar chefen.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 12:29:34 följande:

Ja. Men det jag ställer mig frågande till är hur det inte kan vara en mänsklig rättighet att få så mycket pengar så man har råd med det basala så som mat, bostad och kläder på kroppen. Pengar till detta bör alla få som en basinkomst oavsett motprestation.

Sedan är det klart att vil man flytta bättre eller ha råd med en utlandssemester så får man så klart jobba ihop stålar till det.

Man får så mycket att man klarar sig i Sverige, mem man får inte välja själv vad man ska göra och samtidigt få pengar.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?