Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Det enda jag kan tänka mig är om betyget inte är satt, utan du av ngn anledning fått förlängd kurs?
Det enda jag kan tänka mig är om betyget inte är satt, utan du av ngn anledning fått förlängd kurs?
Det tror jag inte (speciellt inte när den gått på 10 veckor..?), men TS kan ju ha missförstått.
Jag vet faktiskt inte om det finns en exakt tidsgräns, men jag tänker att det måste vara rimligt att eleven har så pass lite kvar från avslutad kurs att det inte är värt att gå om.
Det är inte frågan om att förlänga kursen i ett år. Det är frågan om att jag ska göra ett moment i en sk. F-prövning inom ett år från att kursen startade eller slutade, mins inte exakt vilket datum de räknar ett år från. Läraren öppnar då upp kursen igen i en eller ett par veckor. Sedan kommer nya kompletterande uppgifter att sammanställas med de som jag redan har lämnat in vilket i slutändan agerar underlag för läraren så hon kan sätta ett nytt betyg.
Detta planerar jag att göra i vinter så att jag får mitt korrekta betyg efter det. Jag har bara en uppgift att lämna in.
Ja och då kollar läraren på tidigare inkomna uppgifter plus på den nya inkomna uppgiften (reading log i mitt fall) som jag har förstått det. Alltså jag behöver inte göra om alla moment i kursen på nytt utan bara reading log.
Jag kan ha fattat fel, men så har läraren förklarat det hela för mig. Annars är det väl inte svårare än att jag gör om det uppgifter som behövs. Jag tror det var 3 eller 4 uppgifter förutom reading log, ett nationellt prov samt ett slutprov. Men läraren har förklarat för mig att det endast är reading log som måste lämnas in.
"Rätt att använda sig av undantagsbestämmelsen vid prövning?
Ja, det är möjligt att använda undantagsbestämmelsen men det är upp till den undervisande läraren att besluta om det är möjligt i det aktuella fallet. Det ska finnas särskilda skäl för att lärare ska kunna bortse från enstaka delar av kunskapskraven vid betygssättningen. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. Om elevens svårigheter kan avhjälpas genom stödinsatser är undantagsbestämmelsen inte tillämplig. Det ska vara omöjligt för eleven att nå kunskapskravet, oavsett i vilka former och i vilken omfattning det särskilda stödet ges, för att läraren ska få använda sig av bestämmelsen.
Källor: 10 kapitlet 21 § och 12 kapitlet 21 § och 15 kapitlet 26 §."
Källa: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper
Det undantag och särskilda förmåner, eller vad man nu kallar det, som jag har fått har varit tidsförlängning och enskilt rum vid både slut- och nationellt prov.
Enligt hans lärare så finns den och det är det enda som är relevant för honom. Tycker det är i helt ointressant, så ser ingen mening i att tjafsa om det sidospåret.
Ibland kan för mycket information vara till mer skada än nytta. Tänk på det nästa gång. Bara för att du själv kanske hade uppskattat att få denna info kanske inte andra gör det.
Det du kan göra är väl att överklaga beslutet, utöka din studietakt eller sluta plugga och istället söka försörjningsstöd. Att överklaga kommer som du säger inte lösa problemet nu på en gång.
Den största kostnaden jag har idag är hyran på strax över 4000 och efter mina 50% från CSN har jag bara ca. 700 kvar. Sedan tillkommer el, försäkring, internet och telefon. Redan där kommer jag att gå minus om jag inte hittar något sätt att lösa detta på.