• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-03 23:53:34 följande:

Jag har fått melatonintabletter i dec och åt dem ett par veckor i början men de hjälpte inte sedan dess händer inget fören jag sjläv tar kontakt med läkaren igen.

...och igen sitter du på internet vid midnatt. Ta ansvar för ditt liv nu, TS!
  • Ms H

TS, har du PRATATmed CSN om detta med nedsatt studietakt? Eller är det något som FK (annan) nämnt alternativt något du hittat på internet?

• Ms H
    Bunny on speed skrev 2019-02-05 07:26:37 följande:

Finns ingen regel att du måste läsa 3 kurser parallellt. Men det är ju det du måste för att få prick 75%. För ett par månader sen skulle du ju klara 100% studier i engelska, 5 veckor.

Nej, det behöver inte bli just tre kurser parallellt för att få ihop 75 %. En 100p-kurs och en 50p-kurs på 10 veckor är ett annat alternativ.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 12:29:51 följande:

Det är så mycket fel i det du skriver. Det spelar ingen roll vilken tid jag går och lägger mig utan jag måste ändå sova 10-12 timmar per natt. Även om jag lägger mig klockan 10 flera veckor i streck så måste jag sova minst 10 timmar för att bli pigg.

Men vänd rätt på ditt dygn! Om du gör det, kommer du att kunna gå på kurs med klassrumsundervisning. Om du dessutom läser varje kurs på lägsta möjliga fart, finns det kanske tom chans att du klarar nån kurs.

Det finns många grejer i det du säger som visar att du inte vet hur saker funkar. Gör nu följande:

* Kämpa hårt med att ändra dina sovtider. Inte mängden sömn (till att börja med) utan när på dygnet

* Se till att vara utomhus i dagsljus. Mycket!

* Kontakta studievägledare IDAG och se till att få första möjliga tid. Fråga om vilka anpassningar de kan göra. Fråga om det är möjligt att få läsa kurser långsammare än de normalt erbjuder (med hänvisning till dina svårigheter). Be SYVen att förklara tydligt hur poäng ?funkar?. Diskutera vilken typ av examen du ska försöka att ta. Gör en fullständig studieplan för hela din tänkta utbildning. Fråga extra noga hur många poäng du faktiskt behöver läsa. Ansök till kurser för så lång tid framöver som möjligt (inkl sommaren).

* Ansök om CSN. Och, VIKTIGT, ansök för så lång period som är möjligt (påverkar poängkrav).

* Ta också kontakt med din handläggare för försörjningsstöd och fråga angående kompletterande försörjningsstöd vid deltidsstudier pga deltidssjukskrivning.

NU. Inte ?kanske nästa vecka?, utan vid första tillgängliga telefontid.

//Ms H

PS: nej, 6 * 50 blir inte 75.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 21:34:03 följande:

Min tanke är att checka av att jag kommer misslyckas. Eller i alla fall på något sätt försöka få CSN att godkänna mig för 100% studiemedel på deltid. Klassrumsstudier är det inte tal om just nu, i alla fall inte från min sida. I och med att jag redan vet att 100% studier kommer att misslyckas så är det inte ens någon idé att ens försöka anstränga sig om jag skulle tvingas börja studera på 100% till en början för att visa CSN att det inte fungerar. I ett sådant läge kommer jag ändå bara att studera som om det vore typ 75%, alltså lägga all kraft på typ en eller två kurser och sedan misslyckas med et andra. Istället för att försöka klara av allt med resultatet att ingenting fungerar alls.

Att skolan ska försöka att anpassa så bra som möjligt för dig, betyder inte att du ska bestämma hur det ska gå till. Lärare, studievägledare, ev specialpedagog med flera kommer att använda SINA kunskaper för att hitta bästa möjliga lösning för dig. Om jag hade varit en i det teamet hade jag förespråkat klassrumsstudier med anpassning i att du ibland behöver missa lektioner och så låg takt på varje kurs som möjligt.
  • Ms H
    Fiona M skrev 2019-02-12 00:08:22 följande:

Jag vet tyvärr inte, men tror Ms H eller Bunny kan ha bättre koll.

Tack för det Fiona, skönt att några tror på den yrkeskunskap vi ändå har

50 % innebär att det tar 10 veckor att läsa en 100-poängskurs. Det är ingen skillnad om man läser på distans eller på plats. Om det istället är en 50-poängskurs, så är det halvtidsstuier om den läses på fem veckor. Eller två 50-poängskurser på 10 veckor, eller två 100-poängskurser på 20 veckor osv.

Heltid är 20 poäng i veckan. Halvtid (50 %) är 10 poäng i veckan. Farten måste alltså alltid relatera till BÅDE antal poäng OCH antal veckor.

Hoppas att det blev klart och tydligt för den som vill förstå :)
  • Ms H
    Fiona M skrev 2019-02-12 13:20:18 följande:

Det kvittar dock hur många lärare vi är som försöker tipsa TS om hur skolan funkar, det går inte in...

Jag vet. Det var därför jag svarade dig istället för TS. Det finns ju ändå folk här i tråden som vill veta mer om hur det funkar, så vi får fortsätta att dela vår kunskap med dem... (och jag vet att du redan vet en del av det jag skrev, tro inget annat)
  • Ms H
    Fiona M skrev 2019-02-12 13:20:18 följande:

Det kvittar dock hur många lärare vi är som försöker tipsa TS om hur skolan funkar, det går inte in...

Jag vet. Det var därför jag svarade dig istället för TS. Det finns ju ändå folk här i tråden som vill veta mer om hur det funkar, så vi får fortsätta att dela vår kunskap med dem... (och jag vet att du redan vet en del av det jag skrev, tro inget annat)
  • Ms H
    Fiona

[quote=79438517][quote-nick]Fiona M skrev 2019-02-12 13:33:20 följande:

...

Hur länge har du systematiskt försökt förbättra förutsättningarna för sömn?

På den här frågan finns det bara ett okej svar enligt mig, nämligen ?under hela tiden jag haft aktivitetsersättning och haft svårt med sömnen?. Synd bara att det inte kommer att bli ett okej svar...
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?