• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 00:09:01 följande:

Det finn möjlighet att söka csn på heltid för deltidsstudier i specifika fall. Jag menar att jag kanske har lätt för att lära. Säg att jag pluggar en kurs på 100 poäng på 10 veckor. Det blir 10 tim/veckan. Jag kanske orkar sitta 3-5 timmar på en dag och 2 timmar övriga dagar, även helgen inräknat. Då går det ju fortare än 10 veckor. Jag får således tid över att antingen studera annat (kräver att det finns kurser på distans som inte har fast startdatum) eller självstudier. Självstuderar jag i en kurs bör jag klara den kursen fortare när jag väl sätter igång med den på riktigt via Komvux.

Detta förutsätter förstås att jag har lätt för att lära, tar mig tid att plugga, planerar, har bra studieteknik, har diciplin osv.

TS... du säger att du har lätt för att ta till dig av information. Vi har FLERA gånger berättat för dig att 100p på 10 veckor INTE innebär 10 timmar i veckan. Ta till dig det nu. Och ja, vi vet vad vi pratar om, flera av oss jobbar på Komvux och andra har läst på Komvux.
  • Ms H
    Bunny on speed skrev 2018-11-29 14:30:29 följande:

Men sluta nu. Det är lika i hela landet.

Och 100 poäng på heltid (40h/vecka) är 5 veckor.

Tänk om du och jag har fel. Jag menar, hur ska vi kunna veta sånt... =D
  • Ms H

Nån som har koll på vad som gäller, kan man få CSN för del av en kurs? Tänker på att TS troligen fyller 30 mitt i en kursperiod, så ev aktivitetsersättning för förlängd skolgång kanske tar slut mitt i. Eller är det kanske tom så att man endast kan få aktivitetsersättningen för kurser som avslutas före 30-årsdagen? Denna del är jag inte alls insatt i, tänkte att jag skulle lyfta frågan ifall nån vet. Dumt om TS får fler överraskningar i vår...

• Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 16:36:23 följande:

Om kurserna börjar den 7 januari så bör 20 veckor vara precis en vecka innan jag fyller 30.

Bra!
  • Ms H

Du behöver börja att leva på samma summa som försörjningsstödet är och spara resten. De sparade pengarna använder du efter att din akt-ers gått ut. Efter de sparade pengarna är slut, kan du ev bli beviljad försörjningsstöd. Men, ta ändå kontakt med soc redan nu, så att du kan förbereda det du behöver och får bra koll. Fråga också om du kan få kompletterande försörjningsstöd vid sidan av deltidsstudier pga sjukskrivning.

• Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:43:49 följande:

Men eftersom jag har ett stort sömnbehov och att jag inte jobbat eller studerat på typ 9 å förutom nu i höst 12 timmar/veckan så känns det dömt att misslyckas att börja studera på typ 50 eller 75% därav vill jag börja i lägre takt vilket jag har möjlighet om jag får aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Dock verkar det inte som att jag då kommer ha några pengar att leva av under tiden jag väntar på att få det bidraget beviljat.

Med största sannolikhet kommer jag nekas försörjningsstöd av två anledningar:

1. Jag har haft för hög inkomst te månader innan.

2. Försörjningsstöd beviljas inte när man studerar förutom i specifika fall och i vissa kommuner.

Men... ?dömt att misslyckas att börja studera på typ 50 eller 75%?... du säger ju att du ska läsa halvtid. Varför, om du redan förväg vet att du kommer att misslyckas?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 14:34:41 följande:

Nej regler är regler och går inte att ändra. Men själv anser jag att reglerna bör vara utformade mera så att de kan utgå från varje enskilt fall och det bör finnas utrymme för att se till de specificka fallet istället för att vara så låsta och fyrkantiga i alla regler.

Självklart accepterar jag att reglerna är som de är. Men om jag inte har provat att studera i låg takt då kommer jag ju ha svårare att veta hur jag bör lägga upp studierna när jag studerar i högre takt. Skulle jag mislyckas med studierna så kan det ju göra att jag inte får söka nytt CSN. Jag blir liksom utestängd från studier och tvingas leva på lågavlönat arbete många många år.

Ja, jag tror att alla i tråden har förstått att du tycker att du ska få välja exakt hur du ska ha det och att reglerna ska anpassas efter din vilja.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 16:49:53 följande:

Nej inte så. Men om de hade erbjudit mej hjälp tidigare eller talat om för mig vad för hjälp jag hade kunnat få eller på vilket sätt vi tillsammans hade kunnat hjälpas åt att ta tag i det hela så att min situation hade blivit bättre så hade det varit önskvärt. Dessutom borde myndigheterna ha tagit reda på vad jag ville.

Jag har aldrig vetat vara utan sysselsättning, men jag har heller inte sett någon möjlighet till att lösa det hela. Men dessutom är det inte säker att jag hade klarat att ta emot hjälp heller för flera år sedan eftersom det var massor av annat som bidrog till att jag mådde dåligt.

Vad du vill spelar ingen som helst roll sorry.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:29:22 följande:

Nej det är inte bra. Ingen kommer att vilja anställa mig och jag kommer inte klara av att jobba 100%. Myndigheterna kommer neka mig bidrag, Jag kommer ha ännu svårare att kunna komma in i samhället då genom att det agerar så.

Nu när jag har orken, motivationen, har fått ordning på mitt liv osv. så bör samhället ta chansen att hjälpa mig. Annars kan ju motsatsen bli att jag hamnar utanför samhället för resten av livet och aldrig kommer tillbaka.

Allvarligt, det här är skrattretande. Försöker du bara provocera?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:34:30 följande:

Nej det försöker jag inte, Men hade de gett mig möjligheten nu när jag mår bättre till att prova på att studera så hade jag åtminstone kunnat testa hur det fungerar att studera i låg omfattning.

?De? ger dig möjligheten, likaväl som de ger den till alla andra. Vi har ett otroligt generöst system för studier i Sverige. Ta chansen, eller låt bli. Men förvänta dig ingen gräddfil.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?