• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 00:09:01 följande:

Det finn möjlighet att söka csn på heltid för deltidsstudier i specifika fall. Jag menar att jag kanske har lätt för att lära. Säg att jag pluggar en kurs på 100 poäng på 10 veckor. Det blir 10 tim/veckan. Jag kanske orkar sitta 3-5 timmar på en dag och 2 timmar övriga dagar, även helgen inräknat. Då går det ju fortare än 10 veckor. Jag får således tid över att antingen studera annat (kräver att det finns kurser på distans som inte har fast startdatum) eller självstudier. Självstuderar jag i en kurs bör jag klara den kursen fortare när jag väl sätter igång med den på riktigt via Komvux.

Detta förutsätter förstås att jag har lätt för att lära, tar mig tid att plugga, planerar, har bra studieteknik, har diciplin osv.

TS... du säger att du har lätt för att ta till dig av information. Vi har FLERA gånger berättat för dig att 100p på 10 veckor INTE innebär 10 timmar i veckan. Ta till dig det nu. Och ja, vi vet vad vi pratar om, flera av oss jobbar på Komvux och andra har läst på Komvux.
  • Ms H
    Bunny on speed skrev 2018-11-29 14:30:29 följande:

Men sluta nu. Det är lika i hela landet.

Och 100 poäng på heltid (40h/vecka) är 5 veckor.

Tänk om du och jag har fel. Jag menar, hur ska vi kunna veta sånt... =D
  • Ms H

Nån som har koll på vad som gäller, kan man få CSN för del av en kurs? Tänker på att TS troligen fyller 30 mitt i en kursperiod, så ev aktivitetsersättning för förlängd skolgång kanske tar slut mitt i. Eller är det kanske tom så att man endast kan få aktivitetsersättningen för kurser som avslutas före 30-årsdagen? Denna del är jag inte alls insatt i, tänkte att jag skulle lyfta frågan ifall nån vet. Dumt om TS får fler överraskningar i vår...

• Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 16:36:23 följande:

Om kurserna börjar den 7 januari så bör 20 veckor vara precis en vecka innan jag fyller 30.

Bra!
  • Ms H