• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-25 00:27:48 följande:

Men du tänker då inte på vilken av e båda två personerna i ditt exempel som skulle ha störst chans att verkligen klara av jobbet och arbetsuppgifterna. Att ha en utbildning ger så mycket mer än att all arbetsträning, praktik eller att arbeta i flera år utan utbildning för den delen. Det mesta om hur en arbetsplats fungerar, arbetslivserfarenhet och allt sådant som man lär sig av att vara på en arbetsplats och som man ej lär sig genom utbildning är sådant som man lätt kan föreställa sig och lära sig väldigt snabbt genom att bara vara anställd på en arbetsplats i 6 månader. Därav ger 5 års studier mer än 5 års arbetslivserfarenhet i alla fall i mitt fall. När man som jag har bristfällig tidigare utbildning så ger utbildning mer.

Sen är det en annan sak att lyckas övertyga arbetsgivarna om detta om 5 år då jag söker jobb eller under tiden jag pluggar och söker ströjobb/extrajobb.

Vem vet, jag kanske dessutom kommer att känna efter lite mer utbildning att jag skulle klara av att starta eget eller på annat sätt fixa något utan att för den delen vara anställd. Hur vet jag inte idag. Men det som inte fungerar för mig är att göra något som inte stimulerar min hjärna eller utvecklar mig som person. Då blir jag bara deprimerad och halkar ännu längre från samhället. Jag behöver göra saker som utmanar min hjärna och där jag verkligen får tänka och skapa, komma med idéer, förslag, jobba mot ett mål osv.

Det är lite lustigt att en som aldrig haft ett jobb, och inte heller har någon utbildning, berättar för en anställande chef vad som är viktigast hos en anställd...
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-30 23:27:01 följande:

Jag sa inte vad som var viktigast ur chefens ögon. Jag sa vad som är viktigast för mig för att jag ska kunna klara av ett arbete och det är utbildning.

Jo, du skriver ?Men du tänker då inte på vilken av e båda två personerna i ditt exempel som skulle ha störst chans att verkligen klara av jobbet och arbetsuppgifterna. Att ha en utbildning ger så mycket mer än att all arbetsträning, praktik eller att arbeta i flera år utan utbildning för den delen. Det mesta om hur en arbetsplats fungerar, arbetslivserfarenhet och allt sådant som man lär sig av att vara på en arbetsplats och som man ej lär sig genom utbildning är sådant som man lätt kan föreställa sig och lära sig väldigt snabbt genom att bara vara anställd på en arbetsplats i 6 månader. Därav ger 5 års studier mer än 5 års arbetslivserfarenhet i alla fall i mitt fall. När man som jag har bristfällig tidigare utbildning så ger utbildning mer.?, dvs att du vet mer än den arbetsgivare som du svarade.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:22:13 följande:

Dels att jag har gjort en del äldre nationella prover på nätet och insett att jag kan lite mer än jag trodde. Jag har gjort ett IQ test och fått rätt höga resultat. Jag har insett vilken typ av utbildning/utbildningar som skulle passa mig bättre än andra. Jag har slutat lyssna på vad andra tycker att jag bör göra och vad som andra tror skulle passa mig bäst och istället börjat lyssna mer på mig själv och vad jag vill. Jag har läst på lite om det ämnen jag är intresserad av och sett att det inte är så svårt som jag tidigare trott bara jag slutar lyssna på andra som säger att jag inte kommer att klara av det osv. osv.

Vilka fler prov har du gjort än det i engelska som du skrev om här tidigare?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 23:13:26 följande:

Men det har ju i så fall beviljat mig CSN på 100% för 75% studietakt därför att jag ej kan studera i högre takt. Borde det då inte vara rimligt i deras ögon att de anser att om jag ändå kan jobba vid sidan av så bör jag i första hand höja min studietakt istället för att jobba?

Jo, det borde vara rimligt att du inte får nedsatt studietakt om du kan arbeta vid sidan av studierna.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:48:52 följande:

Ja men om jag först ansöker om nedsatt studietakt och sedan typ ett år senare börjar jobba vid sidan om.

Om du ansökt om och fått nedsatt studietakt beviljad, är du självklart skyldig att meddela om dina förutsättningar förändras. Att inte göra det, är bidragsfusk.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 01:01:21 följande:

Men är du säker på att det inte fungerar så som Tiina87 skriver, alltså att CSN inte bryr sig om att man jobbar vid sidan om så länge man inte överskrider fribeloppet?

Det handlar inte om fribeloppet, utan om rätt till nedsatt studietid.
  • Ms H

Vad är din plan om du får avslag på aktivitetsersättningen?

Och, du missade att svara på vilka fler nationella prov du gjort förutom det där du googlade ord.

• Ms H

Förresten, varför är du på Familjeliv kl 01:11? Hur går det egentligen med dina försök till bättre sömn?

• Ms H

Nån som har koll på hur många år man får studiemedel för gymnasienivå?

• Ms H
    Tiina87 skrev 2019-02-02 12:21:58 följande:

Jag har studerat på 75% och fått csn på 100%och man behöver absolut inte ge besked att man klarar mer.Ja, det stämmer. Dock går det enbart utöver en sjölv eftersom studiemedelsveckorna minskar i smabbare tackt.

Har du fått det pga att du inte klarar av att lägga fulltid på dina studier, som är det som är aktuellt för TS?

Jag är iofs skeptisk till att det öht går att få godkänt lägre studietakt (med fullt CSN) i ett sånt fall som TS har, jag tycker inte att det stämmer överens med den info CSN ger. Men det är en annan fråga...
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?