Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Ja men det har ju i princip inte funnits några andra anledningar till att jag ej kunnat jobba. Kanske har jag ej kunna jobbat 100% men ändå.
Ja men det har ju i princip inte funnits några andra anledningar till att jag ej kunnat jobba. Kanske har jag ej kunna jobbat 100% men ändå.
Att inte KUNNA jobba är anledning till bidrag. Att inte vilja av olika anledningar (lönen är för låg, det känns inte utvecklande och andra grejer du rabblar upp) är det inte. Ser du skillnaden?
Nej. Jag menar att jag hoppade av skolan och stod utan inkomst när jag var 20 år. Jag sökte försörjningsstöd och kommunen rekommenderade mig efter ett halvår att söka aktivitetsersättning istället. Det gjorde jag och blev beviljad typ direkt. Eller först gick jag till läkaren och bad om ett läkarintyp. Jag behövde typ bara säga att jag aldrig jobbat, hoppat av skolan samt ansåg att det skulle vara svårt för mig att få ett arbete och detta skrevs i i tyget vilket FK sedan hade som underlag när det beviljade bidrag. Vartannat år har jag sedan gjort om denna process sedan dess utan att de typ har ifrågasatt något alls utan bara beviljat.
På vilket sätt skulle det vara bidragsfusk? Om nu myndigheterna beviljar mig bidrag när de egentligen inte borde är det ju dem som gör fel och inte jag. Alla har ju rätt att söka ett bidrag. Sen är det upp till myndigheterna att bevilja eller ej. Jag har aldrig ljugit för någon myndighet eller något.
Dessutom har jag inte skrivit en enda osan sak i mina trådar på detta forum. Allt stämmer vad jag har skrivit. Men vissa dagar har jag varit extremt trött och då har det hänt att jag har uttryckt mig lite knasigt vilket jag har märkt dagen/dagarna efter när jag har läst igenom vad jag har skrivit.
Nu har jag arbetsförmåga men inte för tio år sedan. Det är skillnad.
Nu verkar det som att jag har fått aktivitetsersättningen beviljad för i alla fall för jan mån. Jag fick precis ett mejl om att en utbetalning om 9.672 kr kommer att ske den 18 jan. Om jag har fått brev från FK i min brevlåda om att aktivitetsersättningen har beviljats för fler månader vet jag ej då jag ej varit hemma på ett par dagar. Då är det bara att söka bostadstillägg och sedan har jag samma summa som förra året ett par månader till i alla fall.
Då slipper jag söka försörjningsstöd nu i jan vilket jag hade tänkt att göra på måndag.
Trött som ett as hela tiden. Den dagliga verksamheten fungerar även om det är det värsta och mest meningslösa som jag någonsin har gjort.
Pratade med handläggaren på FK idag. Inget beslut om pengar är fattat än. Så hon sa att jag skulle vara tvungen att i så fall söka försörjningsstöd.
Jag ringde kommunväxeln idag och fick veta att försörjningsstöd ringer man till mellan 9-11.30 mån-fre. Beskriver sin situation och sedan ringer de tillbaka dagen efter med en mötestid. Därefter går man på ett möte och sedan tar det ytterligare ett par dagar innan beslut fattas. Jag påpekade att det är viktigt att jag får pengar innan slutet av denna månad. Ja du kan söka akut försörjningsstöd också men bara till mat fick jag till svar. Men till hyran då?, frågade jag, nej det räknas ej som akut och det får man söka den vanliga vägen.
Så eftersom jag är så sent ute därför att jag trodde jag skulle få pengar av FK (har mejl om det, vilket var felaktigt utskickat) så skyndar de ändå inte på handläggningstiden och betalar ur hyrespengar. Jag får väl lömna lägenheten i värsta fall och bli av med min möjlighet att få ny lägenhet. Jag kan ju inte byta när jag inte ens kan betala hyran. Eller så får jag hyra ut lägenheten i andra hand och få in hyrespengar den vägen i värsta fall om jag ej vill säga upp lägenheten/riskera att bli uppsagd.
Fast hyrespengar kommer jag ju att få från försörjningsstöd men inte i tid till förfallodagen av hyresavin.
läs mina inläggg nr 2073 samt 2074.
Läs mitt inlägg #2072. Följ det!
Tänk om du hade lyssnat på oss tidigare, då hade du inte suttit i den här sitsen.