• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag roar mig med att leta info om deltidssjukersättning och studier. De här styckena, tyder inte de på att det går att plugga på den del man bedömts vara arbetsför?

? Det är viktigt att arbetsförmåga tas tillvara så långt det är möjligt. Studier är ett av flera sätt att stimulera människor till att komma tillbaka till arbetslivet. Därför kan den som har beviljats sjukersättning studera under längst tjugofyra kalendermånader utan att rätten till sjukersättning går förlorad. Det innebär att samma ordning gäller för att pröva att studera som för att pröva att förvärvsarbeta, med två undantag: vilandeförklaringen ska avse hela den sjukersättning som man blivit beviljad och man får inte något månadsbelopp vid studier (prop. 2005/06:159 s. 21, prop. 2007/08:124 s. 91).

Vid studier ska alltid den beviljade förmånen i sin helhet förklaras vilande, oavsett studiernas omfattning, se 12.2. Vid studier får Försäkringskassan besluta att sjuk- ersättning ska förklaras vilande från och med den månad som anges i ansökan. Ansökan ska göras innan studierna påbörjas. Om den kommer in senare ska den avslås. Den som tänker börja studera ska bifoga ett antagningsbesked med sin ansökan, se 12.4.

Om man får besked om antagning till utbildningen först efter det att den har startat, ska man ansöka om vilande sjukersättning senast inom en vecka från det att man fått besked om antagningen. När den försäkrade inte studerar längre har han eller hon rätt att under den beslutade vilandeperioden få tillbaka ersättningen till den ursprungliga omfattningen utan särskild prövning.

? Sjukersättning kan vilandeförklaras bara när studierna är av sådan karaktär och omfattning att de förutsätter att den försäkrade utnyttjar en arbetsförmåga som han eller hon antogs sakna när beslutet om sjukersättning fattades

• Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 23:48:04 följande:

Var har du hittat detta, länka gärna.Nej, läs följande stycke igen:

?Vid studier ska alltid den beviljade förmånen i sin helhet förklaras vilande, oavsett studiernas omfattning,...?

Lägg ihop den infon med den andra punkten.
  • Ms H
    Anonym (X) skrev 2019-06-27 23:49:47 följande:

Det skulle inte skada om du sa tack till Ms H som tråden igenom bara varit vänlig och gett hjälp och råd.

Tack X!
  • Ms H
    Pierott skrev 2019-06-28 15:45:56 följande:

Du tror du vet hur arbeten fungerar, men sanningen att säga har du ingen jävla aning då du aldrig jobbat. Men du övertygar dig själv så bra så du tycker det är okej att parasitera på staten.

Frågan är hur länge det kommer kunna fortsätta.
  • Ms H
    Pierott skrev 2019-06-28 15:53:58 följande:

Antagligen resten av hans liv. Han måste bara hitta en läkare och folk på fk som tror på hans bullshit. Har aldrig hört att trötthet skulle vara en anledning för sjukskrivning, då skulle gemene man vara sjukskriven. Det är ju de enda han skyller på.

Fast han har just visat att han klarar av 50 % sysselsättning.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 19:57:15 följande:

Detta är inte sant. Jag tar tag i mitt liv. Men omständigheter och min bakgrund har försvårat det hela och gjort att jag i te har orkat börja arbeta eller plugga tidigare. Plus att jag dessutom tidigare har varit av den uppfattningen att det inte ens är värt att försöka eftersom det ändå kommer att jag ändå inte kommer att klara av det.

Nu när jag äntligen har börjat studera i den takt som jag klarar av så tvingas jag ev. hoppa av. Och då kommer tankar så som att det inte ens är värt att bråka eller anstränga sig för det skiter sig ändå.

Jag kollade precis igenom mitt läkarintyg och där står det beskrivet följande:

"Aktivitetsersättning

Kan inte klara förvärvsarbete i någon form i ngn grad, ej heller anpassat eller skyddat arbete, lönebidragsanställning eller dyl."

Ang. studierna står det följande i intyget:

"Kan endast klara en kurs i taget och på låg takt. Det är pat känslighet för intryck av ljud, ljus, människor och alla möjliga övriga intryck som gör pat så lätt trött vilket framförallt utgör aktivitetsbegränsningen."

Så det finns ju dokument som styrker att jag ej kan arbeta.

På vilket sätt hindrar ljud, ljus, människor och alla möjliga övriga intryck dig från att studera heltid på distans?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 21:24:25 följande:

Nej inte I dagsläget. Men med mer och högre utbildning kommer det finnas arbeten som jag kan klara av.

Ge tre exempel
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 21:45:19 följande:

Därför att jag då, om jag kan studera färdigt, har möjligheten att söka de jobb som jag orkar att arbeta med. Enkel ekvation som en femåring kan räkna ut.

Att inte ha rätt utbildning är INTE en anledning för sjukskrivning.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 21:53:53 följande:

Nej det har jag inte påstått heller. Det jag säger är att jag inte kan skaffa de jobb som jag skulle klara av pga. min kompetensbriset.

De enkla jobben som jag har kompetens för klarar jag inte av mentalt och psykiskt.

Så du anser att du inte ska vara sjukskriven?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?