Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (kp) skrev 2019-07-02 18:08:49 följande:

Nu pratade jag om högskolestudier då det var vad som skrevs om när jag skrev inlägget. Så länge som du läser Komvux är det en annan sak men ska du få ett jobb så är det optimalt att testa jobba på sommaren när det finns tillfälliga enklare jobb. Även om du ogillar dessa jobb så hinner du inte bränna ut dig och inkomsten skulle hjälpa under terminerna oavsett vilken försörjning som du har då.

Nu vet inte jag hur mycket inkomst jag skulle kunna få på kanske låt säga 10-13 timmars jobb per vecka under en hel sommar. Troligtvis inte mycket. Dock kan jag ju över sommaren samtidigt ha ersättning från FK för resterande del som jag ej jobbar vilket inte går under studietiden.

Fast har jag i dagsläget med ca. 11.000 i inkomst per mån (bostadstillägg inräknat) inte haft utrymme till sparande ser jag inte hur jag skulle kunna ha det under ett sommarjobb heller så vida inkomsten (jobb+FK) blir högre än 11.000.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-03 21:38:37 följande:

Nu vet inte jag hur mycket inkomst jag skulle kunna få på kanske låt säga 10-13 timmars jobb per vecka under en hel sommar. Troligtvis inte mycket. Dock kan jag ju över sommaren samtidigt ha ersättning från FK för resterande del som jag ej jobbar vilket inte går under studietiden.

Fast har jag i dagsläget med ca. 11.000 i inkomst per mån (bostadstillägg inräknat) inte haft utrymme till sparande ser jag inte hur jag skulle kunna ha det under ett sommarjobb heller så vida inkomsten (jobb+FK) blir högre än 11.000.

*Såvida inkomsten INTE blir högre än 11.000.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-04 10:38:56 följande:

Vad kan du få för ersättning från FK på sommaren?

Troligtvis "sjukpenning i särskilda fall", men helt säker på att jag beviljas det kan jag ju inte vara. Anledningen nu till varför jag ej kan ha någon ersättning från FK för den tid jag ej studerar trotts att min arbetsförmåga är nedsatt beror på att man ej får ha ersättning från den när man studerar. Detta gäller även om det är deltidsstudier och ansökan till FK endast avser t. ex 50%.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2019-07-04 11:14:07 följande:

Hur länge har du beslut på att du får pengar från FK?

Jag har fått avslag från dem på min ansökan. Så I dagsläget får jag ingen ersättning från dem utan har endast 50% studiemedel (bidrag+lån) från CSN.
  • Anonym (Hur göra?)
    Akidoki skrev 2019-07-04 15:04:17 följande:

Den vägen du slagit in på kommer att straffa ut dig från alla ersättningar i det generella sjukförsäkringssystemet. Du kommer slutligen bara att ha alternativet ekonomiskt bistånd från kommunen kvar, vilket du vissa månader kommer att beviljas och andra månader att få avslag då du inte gör det du ska.

Varför inte bara göra det lätt för dig och följa planeringen med Försäkringskassan?

Vilken planering? Just nu finns det ju ingen planering från FK. Förresten på vilket sätt kommer det straffa mig? Och hur kommer jag kunna stå mer utanför sjukförsäkring systemet i framtiden än jag redan gör nu? Just nu har jag ju ingen möjlighet till någon som helst ersättning från FK om man ser till att jag har fått avslag på min ansökan om sjukpenning i särskilda fall samt troligtvis ej kommer beviljas någon annan ersättning om jag skulle söka någon.

Hur kan man stå mer utanför sjukförsäkringen än det!? svara mig på det tack. Ä
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-04 14:53:03 följande:

Hur skyddar du din rätt till sjukpenning just nu?

Fast det är ju följande punkt som jag troligtvis kommer att gå under.

"är så sjuk att du inte kan söka arbete eller ta ett arbete. Du måste vara sjuk minst en fjärdedel av tiden som du skulle ha sökt arbete eller arbetat"

Källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-04 18:37:47 följande:

Om du inte avbrutit den planering som fanns med DV så skulle du kunnat sökt aktivitetsersättning för de som är över 30 år. Om du beviljats detta till viss del men inte till 100 % hade du kunnat studera som nu på halvtid och haft rätt till bostadstillägg nu får du börja om med att bevisa att du inte är arbetsför

Aktivitetsersättning finns inte när man har fyllt 30. Eller du kanske vet mer än mig? I så fall vill jag ha en skriftlig källa på detta.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-04 18:26:57 följande:

Alla tre punkterna ska väl uppfyllas?

Jag tror inte det men jag kan ju ha fel.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-05 09:55:24 följande:

Fast enligt ts kommer han orka jobba 100% så fort han fått en utbildning.

Nej det har jag aldrig påstått. Det jag har sagt är att jag med en utbildning troligtvis kommer kunna skaffa ett sådant typ av arbete som är lättare för mig att klara av fler arbetande timmar inom.

I dagsläget är jag osäker om jag ens klarar ett par få timmar i veckan ens på de arbetsplatser/inom de yrken jag har möjlighet att få anställning inom.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-04 21:31:05 följande:

Samma typ av ersättning heter sjukersättning när man fyllt 30 år och bedöms ha en varaktig nedsättning av arbetsförmågan.

Ja men du skrev AKTIVITETSERSÄTTNING. Men strunt samma, för att få sjukersättning måste jag kunna bevisa att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?