-
Även om jag inte har fått ett betyg så har jag de tio veckorna på engelskakursen givit mig ofantligt mycket mer mentalt och kunskapsmässigt än de sex månaderna på den dagliga verksamheten.Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-27 23:52:27 följande:Fungerat att studera? Hittills har ju studierna knte fungerat. Och inte tidigare heller.
-
Ja och alla värden även sköldkörteln är normala. Detta har kollat både 2008/2009 samt igen I maj 2018.Tiina87 skrev 2019-06-28 11:35:30 följande:
Ts, har din läkare kontrollerar din sköldkörtelfunktion men tanke på ditt enorma sömnbehov?
-
Ja men om man mår så dåligt av sitt arbete att man blir deprimerad, utmattad, sjuk osv. så tror jag det är få som anser att det är hållbart och som väljer att fortsätta på samma arbetsplats.Hilde3000 skrev 2019-06-28 14:49:27 följande:
Träning, släktforskning, tv-tittande, söka på internet etc kan man inte försörja sig på. Jag tycker du måste släppa tanken att allt du vill göra ska vara stimulerande?, ibland är jobb inte så himla kul men så är det bara, folk jobbar ändå för att de måste få en lön.
Jag tror inte heller att arbetsgivarna gillar att ha anställda som utför ett dåligt arbete. Det borde ju bara vara sämre för arbetsgivaren. -
Det är ju detta jag inte vill. Men om jag inte kan, av ekonomiska skäl, fortsätta att studera är de ju detta som blir följderna.Pierott skrev 2019-06-28 15:11:49 följande:
Du har alltid en massa bra ursäkter för allt, helst vill du vill sitta på arslet resten av livet och låta oss skattebetalare betala ditt uppehälle.
Något av de lågavlönade arbeten som finns kommer jag inte att klara av pga. att dessa arbeten oftast är stressiga. Dessutom är dessa typer av arbeten utslitande på kroppen vilken oftast leder till en utsliten kropp med sjukskrivning och tidig pension som följd.
Anser du detta som ett bättre sätt för samhället i stort eller hur resonerar du? Själv anser jag det alternativet som sämre på lång sikt för samhället ur de flesta synvinklar. -
Är du utbildad läkare eller sjuksköterska?Tiina87 skrev 2019-06-28 16:01:43 följande:
Har du tagit nya prover nu i det sista? Hur ligger dem i förhållande till referensvärderna? Med ditt stora sömnbehov så kan det vara sköldkörtel som inte är helt bra och det kan lösas med bla levaxin.
-
Klarar man att plocka blommor så klarar man även att koka pasta. Lite samma sak i dessa båda resonemang, alltså att man ej kan jämföra två helt skilda saker.Pierott skrev 2019-06-28 16:59:51 följande:
Ja för han ligger o pillar på mobilen på nätterna och fanns "jobbet" tråkigt och därmed ansåg att han inte behövde gå dit. Klarar man att gymma 4timmar om dagen klarar man att jobba 4timmar om dagen.
-
Anonym (anonym) skrev 2019-06-28 16:58:09 följande:
Att studera på distans hemifrån på 50 % någon månad visar inte på att man klarar 50% sysselsättning på schemalagd tid Ts hade svårigheter att orka med sina 12 timmar i veckan när det krävdes närvaro på plats utanför hemmet
-
Ja men vem har sagt att det är den fysiskt ansträngande biten som är problemet för mig?Pierott skrev 2019-06-28 17:06:52 följande:
Att träna är mer fysiskt ansträngande än dom flesta jobb.
Sååååatte, nästa ursäkt?
-
Detta är inte sant. Jag tar tag i mitt liv. Men omständigheter och min bakgrund har försvårat det hela och gjort att jag i te har orkat börja arbeta eller plugga tidigare. Plus att jag dessutom tidigare har varit av den uppfattningen att det inte ens är värt att försöka eftersom det ändå kommer att jag ändå inte kommer att klara av det.Pierott skrev 2019-06-28 18:02:20 följande:
Ts har heller aldrig gjort något konkret för att ändra sitt liv. Han har varit nöjd med att bli försörjd utan större motkrav (eller ja frågar man ts har motkraven varit enorma). Ts har själv aldrig tagit initiativ till att förändra sitt liv förrän han fick höra att staten inte ville försörja honom längre. O nu är han en ännu större bäbis när han inser att väljer man att studera så har man inte rätt o få pengar från fk utan då får man göra som alla andra studenter. Studera 100% eller studera och jobba. Med tanke på hur mycket tid ts spenderat framför datorn och tvn så borde han fått större insikt i hur vuxenvärlden fungerar.
Nu när jag äntligen har börjat studera i den takt som jag klarar av så tvingas jag ev. hoppa av. Och då kommer tankar så som att det inte ens är värt att bråka eller anstränga sig för det skiter sig ändå.
Jag kollade precis igenom mitt läkarintyg och där står det beskrivet följande:
"Aktivitetsersättning
Kan inte klara förvärvsarbete i någon form i ngn grad, ej heller anpassat eller skyddat arbete, lönebidragsanställning eller dyl."
Ang. studierna står det följande i intyget:
"Kan endast klara en kurs i taget och på låg takt. Det är pat känslighet för intryck av ljud, ljus, människor och alla möjliga övriga intryck som gör pat så lätt trött vilket framförallt utgör aktivitetsbegränsningen."
Så det finns ju dokument som styrker att jag ej kan arbeta. -
Jag vill ha ett arbete som jag mentalt klarar av, men dessa kräver att man har mer kunskap, kompetens och utbildning än vad jag har. Detta är något som jag kan få genom utbildning. Jag tycker att det är jätte kul och motiverande att studera. Om jag någonsin ska få ett jobb som skulle fungera i längden och som jag stulle orka med så är det studier som gäller.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 19:57:15 följande:
Detta är inte sant. Jag tar tag i mitt liv. Men omständigheter och min bakgrund har försvårat det hela och gjort att jag i te har orkat börja arbeta eller plugga tidigare. Plus att jag dessutom tidigare har varit av den uppfattningen att det inte ens är värt att försöka eftersom det ändå kommer att jag ändå inte kommer att klara av det.
Nu när jag äntligen har börjat studera i den takt som jag klarar av så tvingas jag ev. hoppa av. Och då kommer tankar så som att det inte ens är värt att bråka eller anstränga sig för det skiter sig ändå.
Jag kollade precis igenom mitt läkarintyg och där står det beskrivet följande:
"Aktivitetsersättning
Kan inte klara förvärvsarbete i någon form i ngn grad, ej heller anpassat eller skyddat arbete, lönebidragsanställning eller dyl."
Ang. studierna står det följande i intyget:
"Kan endast klara en kurs i taget och på låg takt. Det är pat känslighet för intryck av ljud, ljus, människor och alla möjliga övriga intryck som gör pat så lätt trött vilket framförallt utgör aktivitetsbegränsningen."
Så det finns ju dokument som styrker att jag ej kan arbeta.
Ett sätt är ju att försöka få hel ersättning av FK och sedan studera på egen hand utan inblandning av någon skola eller lärare. Sedan gör jag bara en prövning och hämtar ut betyget. Dock är detta ett sämre alternativ sett till kostnader för samhället eftersom dem då tvingas betala full ersättning till mig och jag ej kan betala tillbaka det som motsvarar summan jag borde ha lånat av CSN.