Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Bunny on speed skrev 2019-06-29 07:56:50 följande:

Inget av det där är jobb. Vad tänker du mer specifikt?

Jag har svårt komma på jobb där man inte utsätts för ljud eller ljus, andra människor eller övrig stimuli.

Nej men det kan förekomma olika mycket intryck inom olika typer av yrken. Och har man högre utbildning samt är utbildad för det man arbetar med blir det säkert mindre arbetsamt att utföra själva arbetet och klara av jobbet. Då slipper man lägga tid och energi på den biten i och med att man redan har kvalificerade kunskaper för yrket och arbetsmomenten.

Genom att plugga får man mer kunskap, ökar sin förmåga till logiskt tänkande, problemlösning, blir bättre på att argumentera och att formulera sig i tal och skrift, ökar sin självkänsla och sitt självförtroende. Vidare bygger man upp sin kunskapsbank, blir snabbare på att se mönster, lösa uppgifter, fatta beslut baserat på ens kunskap och tidigare erfarenheter, man har lättare för att göra fel när man vet hur det hela går till och hur ett visst moment bör utföras för bästa möjliga resultat baserat på den givna situationen osv. osv.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-06-29 10:07:25 följande:

Fast jobba på kontor innebär att man har en hög utbildning och är någon form av handläggare eller myndighetsperson om man inte med jobba på kontor menar kundtjänst av något slag vilket är ett jobb för stresståliga personer. Många har fel uppfattning om vad kontorsjobb är och talar ofta om att vända papper, förr fanns det enkla kontorsjobb som postbud, någon som sysslade med att arkivera och lite vaktmästarjobb 

Men det måste inte nödvändigtvis vara ett kontorsjobb i den bemärkelsen att man sitter instängd vid ett skrivbord hela arbetsdagen. Det kan vara yrken där man talar inför folk, sitter i möten och ofta har diskussioner med andra, osv. Kommer inte på mer specifikt just nu.

Det jag menar är bara att jag inte känner att det skulle fungera med yrken så som typ snickare, målare, elektriker, bagare, diskare, barrista, städare, kassapersonal, fönsterputsare, glasmästare, skomakare osv. för min del.

Inom media kan fungera också.
  • Anonym (Hur göra?)

Något inom politik går bra också.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-06-29 16:38:35 följande:

Finns en skev bild som inte sällan getts av exempelvis Försäkringskassan att om man inte klarar fysiska eller stressiga jobb kan man jobba på med kontorsarbete har ju getts det rådet till utslitna byggnadsarbetare kring 60 år att ta ett jobb på kontor trots att de sedan de var17 år jobbat på byggen

Även om det nu skulle vara stressigt på ett sådant typ av arbete så är kan jag säkerligen hantera den typen av stress bättre än den stress som uppstår i ändra tycker av yrken. Att t. ex. jobba med en uppgift mot tidspress är ju lättare att hantera i och med att jag kan planera om och säkert tacka nej till vissa saker i den typen av yrken.

Jobbar man som t. ex. en personlig assistent, på ett äldreboende, gruppboende eller liknande så kan man ju inte hoppa över eller skjuta vissa uppgifter framåt, planera om eller prioritera på samma sätt. Jag tänker mig att det kanske är tre pensionärer som larmar på en gång samtidigt som jag också har inbokat att komma och värma mat åt två andra just det klockslaget. Då kan jag inte gärna hoppa över något utan att det skapar en inre stress.

Är det en äldre svag och sjuk dam som larmar därför att hon har ramlat och brutit benet samtidigt som en annan larmar för magsmärtor och ligger i sängen och gråter då kan jag ju inte bara hoppa över något eller skjuta på något om jag är den enda personalen på den avdelningen.

Precis sådär kan det ju se ut om man jobbar inom vården, detta är en helt annan stress än den som uppkommer genom andra typer av yrken.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Då så) skrev 2019-06-30 16:53:59 följande:
    Hur kan du klandra myndigheterna för att de gör likadant som du, vägrar ta ansvar för ditt liv?

Sluta gnäll. Välj mellan de alternativ som faktiskt existerar.

Jag försöker ju ta ansvar över mitt liv genom att studera. Var man än tittar i samhället så är ju budskapet att man bör studera så mycket man bara har förmåga till. När man sedan gör det hjälper inte samhället till att underlätta för detta mer än det absolut nödvändigtvis på nåder behöver och ens knappt det.

Det är ju liksom dubbla budskap. Du får inget jobb om du inte har en utbildning, men du har samtidigt inte möjlighet att utbilda dig om du inte har en ordentlig inkomst i det fall u ej kan studera heltid.

Rehabilitering och sysselsättning efter förmåga är bra för dem som är sjuka är budskapet från samhället och även det som forskningen pekar på. Fast alternativet om man ej kan studera heltid är ju att vara heltidssjukskriven vilket är ett sämre alternativ som jag ser det ur alla synvinklar som finns.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Då så) skrev 2019-06-30 18:09:14 följande:
    Myndigheterna tar sitt ansvar genom att erbjuda de lösningar som lagstiftningen tillåter. Det är inte statens ansvar att ordna så att du får det jobb du vill ha eller att du inte ska behöva använda din fritid till att sova. Du får ta ett jobb du kan få och ha den fritid som blir över.
    Fast staten har ansvar att se till så att sjukskrivningarna minskar och att samhället fungerar på ett så bra sätt som möjligt för alla individer och för hela samhället i stort. Staten har ett stort ansvar där anser jag och detta brister.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Då så) skrev 2019-06-30 18:30:05 följande:
    Det är inte samma sak som att staten ska se till att alla får exakt som de vill på sina villkor.

Om du tex nöjer dig med ett jobb du kan få så behöver staten kanske inte fortsätta försörja dig.

Fast det finns inget jobb, av det som jag kan få, som jag skulle klarar av en längre tid utan följder så som långvarig utmattning, depression osv. Detta skulle i sin tur bli dyrare för både staten och samhället i stort.

• Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-06-30 23:05:35 följande:

Hur mycket tid ägnade du åt studier när du läste engelska?

Så mycket som jag ansåg att jag hade behov av för att klara av de moment som skulle utföras för att sedan kunna få det betyg jag kände att jag ville ha.

Boken som jag skulle läsa inför reading log läste jag bara ett par sidor i och upptäckte att den var för svår och då tänkte jag att jag lägger ner min energi på de övriga uppgifterna i stället och så får läraren sätta betyget utefter de uppgifterna. Men tydligen var man tvungen att även fylla i reading log för att kunna få ett högre betyg än F. Men det visste jag inte om. Nu vet jag det och har givits möjlighet att lämna in den senare i samband med en sk. F prövning eller vad det nu kallas.

• Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-06-30 23:26:46 följande:

Vilken svår bok var det du valde att läsa för engelskan TS?

Do Androids Dream of Electric Sheep?
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-06-30 23:30:48 följande:
    Hur mycket tid var det då?
    Har inte noterat det men kanske ett par timmar per dag eller så.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?