Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Pierott skrev 2019-06-28 20:37:52 följande:

Du gillar ju att googla.

Ja men nu bad jag dig.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-06-28 20:43:38 följande:

Nej jag är nöjd med mitt jobb.

Som är vadå?
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-06-28 21:33:02 följande:

Söker du jobb?

Jag vet att du funderade på gym, men jag har missat att du faktiskt sökt jobb. Hur har det gått då?

Jag menar inför framtiden när det blir aktuellt att söka jobb då kommer jag att söka jobb som jag vet att jag klarar av.
  • Anonym (Hur göra?)
    Hilde3000 skrev 2019-06-28 21:41:10 följande:

Vad är det som gör att du tror att du kommer han arbetsförmåga i framtiden? Vad kommer vara annorlunda då mot nu?

Därför att jag då, om jag kan studera färdigt, har möjligheten att söka de jobb som jag orkar att arbeta med. Enkel ekvation som en femåring kan räkna ut.
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-06-28 21:43:38 följande:

Så vad vill du jobba med i framtiden?

Inga jobb är enbart stimulerande och helt utan tråkiga moment eller stress.

Ev. någonting inom samhälle, psykologi, politik, kontor, samhällsutveckling, företagande, människors beteende, historia, varför samhället ser ut som det gör osv osv.

Finns säkert mer men det är något jag kommer på just nu.

Efter denna historiekurs var min tanke att plugga samhällskunskap och geografi en i taget i på vardera 10 veckor med start i den 12 aug. Nu vet jag inte hur det blir eftersom jag kanske inte får ekonomin att gå ihop.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-06-28 21:50:16 följande:

Att inte ha rätt utbildning är INTE en anledning för sjukskrivning.

Nej det har jag inte påstått heller. Det jag säger är att jag inte kan skaffa de jobb som jag skulle klara av pga. min kompetensbriset.

De enkla jobben som jag har kompetens för klarar jag inte av mentalt och psykiskt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-06-28 22:03:07 följande:
    Men du orkar inte ens daglig verksamhet på 12h per vecka! Så vad är det för jobb du tror att du skulle klara av? Ts det är nog dax för dig att börja inse fakta.
    Det är skillnad på jobb och jobb. Att jobba i en verkstad/snickeri eller att jobba på kontor. Eller kanske jobba hemifrån, eller på annat sätt jobba lite mer fritt som an själv vill. Självklart kan man ju inte helt göra som såvida man inte är sin egen chef och ar ett eget företag.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-06-28 22:42:19 följande:
    Finns det många som blir anställda som personlig assistent när de är i 30 års åldern och haft aktivitetsersättning i 10 års tid och där arbetsförmåga testas genom 12 timmar i veckan på DV och där läkare inte bedömer att personen är arbetsför ens med lönebidrag
    Det spelar ingen roll för det är inte aktuellt för mig att jobba som det.
  • Anonym (Hur göra?)
    Hilde3000 skrev 2019-06-28 22:13:55 följande:
    Vad är ett yrke inom dessa områden som du vill jobba med?
    Det vet jag inte och det är inte aktuellt att bestämma nu.
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2019-06-29 00:07:39 följande:
    Jag vet inte varför just exemplet personlig assistent dyker upp hela tiden, men kanske för att det är ett arbete som inte kräver en viss utbildning. 

Men jag förstår (anonym)s poäng, den gäller ju även för andra yrken. Din läkare har bedömt att du inte kan klara ett yrke oavsett hur mycket stöd du än får, oavsett vad det är för ett yrke, stimulerande eller ej. Jag vet inte hur läkaren har bedömt det eftersom du inte gjort en färdig utredning av arbetsförmåga. Men jag tror inte som några att du har snackat dig till läkarens formulering, utan att hen gjort sin bedömning efter att ha träffat dig och samtalat en stund med dig.

Därför tycker jag att det är fel att kasta ur sig att du borde ta vilket jobb som helst och att du bara måste skärpa till dig. Du vill inte diskutera diagnoser i den här tråden, och har egentligen bara hänvisat till att du är så trött. Men i läkarens bedömning anar man ju många andra problem, som stresskänslighet och känslighet för intryck av alla de slag. Jag har tyvärr svårt att tänka mig att du skulle kunna gå rakt ut på öppna arbetsmarknaden och få ett aldrig så okvalificerat arbete - du har alldeles för lite erfarenhet just nu. Jag vet att du själv inte vill ta ett sådant arbete, det riktar jag mer till de i tråden som tycker att du borde göra så.

Nu befinner du dig i ett läge där du har börjat studera och trivs med det. Regler sätter nu käppar i hjulen för dig, om du har förstått saken rätt. Jag har frågat förut om ni haft något möte kring din situation - nu när du just blivit 30 borde det väl vara lämpligt med en avstämning där du kan få stöttning i vilka steg du kan ta härnäst.
    Jag har redan pratat med alla olika handläggare på både FK, CSN, även på AFs kundtjänst samt kommunens försörjningsstöd. Alla säger att jag får vända mig dig eller dit och att det bara kan tala om hur läget är varken får eller kan rekommendera mig vad jag ska göra. Det enda jag får ur dem är att de inte kan hjälpa mig.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?