Annita skrev 2019-06-29 00:07:39 följande:
Jag vet inte varför just exemplet personlig assistent dyker upp hela tiden, men kanske för att det är ett arbete som inte kräver en viss utbildning.
Men jag förstår (anonym)s poäng, den gäller ju även för andra yrken. Din läkare har bedömt att du inte kan klara ett yrke oavsett hur mycket stöd du än får, oavsett vad det är för ett yrke, stimulerande eller ej. Jag vet inte hur läkaren har bedömt det eftersom du inte gjort en färdig utredning av arbetsförmåga. Men jag tror inte som några att du har snackat dig till läkarens formulering, utan att hen gjort sin bedömning efter att ha träffat dig och samtalat en stund med dig.
Därför tycker jag att det är fel att kasta ur sig att du borde ta vilket jobb som helst och att du bara måste skärpa till dig. Du vill inte diskutera diagnoser i den här tråden, och har egentligen bara hänvisat till att du är så trött. Men i läkarens bedömning anar man ju många andra problem, som stresskänslighet och känslighet för intryck av alla de slag. Jag har tyvärr svårt att tänka mig att du skulle kunna gå rakt ut på öppna arbetsmarknaden och få ett aldrig så okvalificerat arbete - du har alldeles för lite erfarenhet just nu. Jag vet att du själv inte vill ta ett sådant arbete, det riktar jag mer till de i tråden som tycker att du borde göra så.
Nu befinner du dig i ett läge där du har börjat studera och trivs med det. Regler sätter nu käppar i hjulen för dig, om du har förstått saken rätt. Jag har frågat förut om ni haft något möte kring din situation - nu när du just blivit 30 borde det väl vara lämpligt med en avstämning där du kan få stöttning i vilka steg du kan ta härnäst.
Jag har redan pratat med alla olika handläggare på både FK, CSN, även på AFs kundtjänst samt kommunens försörjningsstöd. Alla säger att jag får vända mig dig eller dit och att det bara kan tala om hur läget är varken får eller kan rekommendera mig vad jag ska göra. Det enda jag får ur dem är att de inte kan hjälpa mig.