Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Behöver dem absolut inte ha. Men de är inga parasiter som dig.
Behöver dem absolut inte ha. Men de är inga parasiter som dig.
När räknar du vara klar med gymnasiet?
Jag har en Mastergrad inom omvårdnad och är just nu föräldrarledig. Jobbar annars som sektionscjef inom landstinget.
Vad är det för pengar du får då? Sjukersättning?
Skaffa jobb då! Så har du inkomsten tryggad. Plugga kan du göra sen när du har råd. Med din bakgrund och ålder så kommer ju när år hit eller dit inte göra något för din utbildning. Alternativt kan du tenta av kurser medan du jobbar.
Det är väl klart du har nedsatt förmåga när du gått hemma i 10 år och aldrig ens testat att jobba. Men den förmågan kan du jobba upp även på ett vanligt jobb.
Sen håller jag inte med om att det är att skjuta sig själv i foten. Kanske om du haft ett halvår kvar eller så av din utbildning, men nu är det ju en massa år fram i tiden. Det kostarju samhället betydligt mer att du utbildar dig än om du tar ett jobb på 50%. Du kanske kan få lönebidrag eller så ett tag för att komma in på arbetsmarknaden.
Men du har ju inte klarat kurserna på 10v...
Du tar en kurs i taget på 10 v = 500p/år, 5 år minst, och så lite missade poäng... klar till 2025.
Och då ska du börja högskolan. Vad tänker du läsa? Minst 3-årig för kandidat, och svårare studier, så kommer ta mer än valvtid, så kanske 7 år till. Klar till 2030.
Självklart.
Varför skulle du inte klara av jobb som personlig assistent? Du skrev ju förut att du typ var det åt din mamma. På samhall kan man jobba om man har funktionshinder också.
Jag roar mig med att leta info om deltidssjukersättning och studier. De här styckena, tyder inte de på att det går att plugga på den del man bedömts vara arbetsför?
? Det är viktigt att arbetsförmåga tas tillvara så långt det är möjligt. Studier är ett av flera sätt att stimulera människor till att komma tillbaka till arbetslivet. Därför kan den som har beviljats sjukersättning studera under längst tjugofyra kalendermånader utan att rätten till sjukersättning går förlorad. Det innebär att samma ordning gäller för att pröva att studera som för att pröva att förvärvsarbeta, med två undantag: vilandeförklaringen ska avse hela den sjukersättning som man blivit beviljad och man får inte något månadsbelopp vid studier (prop. 2005/06:159 s. 21, prop. 2007/08:124 s. 91).
Vid studier ska alltid den beviljade förmånen i sin helhet förklaras vilande, oavsett studiernas omfattning, se 12.2. Vid studier får Försäkringskassan besluta att sjuk- ersättning ska förklaras vilande från och med den månad som anges i ansökan. Ansökan ska göras innan studierna påbörjas. Om den kommer in senare ska den avslås. Den som tänker börja studera ska bifoga ett antagningsbesked med sin ansökan, se 12.4.
Om man får besked om antagning till utbildningen först efter det att den har startat, ska man ansöka om vilande sjukersättning senast inom en vecka från det att man fått besked om antagningen. När den försäkrade inte studerar längre har han eller hon rätt att under den beslutade vilandeperioden få tillbaka ersättningen till den ursprungliga omfattningen utan särskild prövning.
? Sjukersättning kan vilandeförklaras bara när studierna är av sådan karaktär och omfattning att de förutsätter att den försäkrade utnyttjar en arbetsförmåga som han eller hon antogs sakna när beslutet om sjukersättning fattades
Jag roar mig med att leta info om deltidssjukersättning och studier. De här styckena, tyder inte de på att det går att plugga på den del man bedömts vara arbetsför?
På tal om människoförakt som du anklagade qwerty för...
Jag har inte gjort ingenting under min 9 år hemma. Jag har gjort massor som är mer stimulerande än att vara på en daglig verksamhet.
Jag har tränat, jag har släktforskat, jag har, tittat på historieprogram på TV, jag har på ett sätt kan man säga pluggat genom att jag har läst mycket information via nätet om alla möjliga ämnen jag är intresserad av samt massor mer som jag ej kommer på nu men som är mer stimulerande än att sitta på en DV och slipa på en träbit medans man stirrar in i en vägg och hör maskinbuller.
Jag säger inte att en DV inte passar vissa utan jag säger bara att det inte passar just mig. Det är för ostimulerande och tråkigt för att jag ska orka med och inte bli helt deprimerad.