Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (anonym) skrev 2019-07-07 18:02:49 följande:

Vilket yrke har du tänkt att utbilda dig till där du tror att du som över 40 år kommer att få en anställning trots att du aldrig haft ett arbete när arbetsgivare kan välja någon som är 25 år eller någon på 3 år med erfarenhet från tidigare anställningar

Det kan jag inte svara på. Det jag säger är bara att jag behöver en utbildning för att klara av de yrken som jag kroppsligt och psykiskt kan utföra och klara av.

De yrken som idag finns att erbjuda mig klarar jag ju inte av psykiskt och kroppsligt. Skulle jag söka ett sådant yrke idag skulle jag tvingas sjukskriva mig på heltid efter ett tag.

Skulle jag söka de yrkena jag känner att jag kan arbeta inom så skulle jag nog bli av med jobbet inom kort p. g. a. att jag saknar rätt kompetens för yrket.

Min tanke är i alla fall att köra på samhällsutbildning på gymnasienivå. Sedan vad jag ska arbeta med kommer växa fram under tiden tänker jag mig.

Men det är det ämnen/kurser som ingår in samhällsutbildningen som jag är mest intresserad av och något inom det som jag känner att jag vill jobba med.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 18:11:13 följande:

Troligen kommer du inte får dispens för att få ner csn.

Vad baserar du det på?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 18:12:43 följande:

Vad är det för yrken du menar att du kan klara av?

Du måste ju ha en plan med dina studier.

Ja det finns en plan och den är att få höga betyg och öka på min kunskap inom de ämnen som jag gillar och känner engagemang för.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 18:13:55 följande:

Pga att det är väldigt svårt att få dispens om man har förbrukat sina veckor.

Vilket menar du är svårt? Att få beviljat fler veckor eller att få extra veckorna avskriva?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 18:19:22 följande:

Båda delarna.

Man kan få sitt csn för komvuxstudier avskrivet om man läser upp ämnen på komvux för att kunna söka uni/högskola och sedan börjar på högskola/uni. Då får man avskriver en del vid varje 60hp man är färdig med. Har själv fått mitt lilla csn för komvux avskriver pga det.

Ja men detta kunde man tidigare, jag tror det just den möjligheten dock är borta sedan något år.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 18:32:57 följande:

Ja, lån för komvux gäller lån tagna 31/12-17 så för dig går det inte.

Däremot för att få flera csn veckor ska man bla ha ett tydligt mål med extra veckorna. Och dessutom är det svårt att få beviljad extra veckor för synnerliga skäl

Ja ock mitt mål är ju att få en gymnasieexamen, dessutom när det är dags att söka för fler veckor vet jag ev. vid det laget vilken utbildning jag ska ta sedan. Dessutom uppfyller jag även fler kriterier av de som ingår i kravet för att ha möjlighet att beviljas fler veckor. Så detta ser jag inga problem med.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-07 18:51:55 följande:

Samhällsprogrammen ger ingen yrkesutbildning utan är tänkt att ge allmän behörighet för vidare studier. De som går ut den utbildningen som 18-åring får inte några arbeten på kontor där de kan sitta i möten och välja arbetsuppgifter utan de får de enkla jobb som inte kräver mer än att de gått gymnasiet.

Ja detta är jag fullt medveten om.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-07 19:04:12 följande:

Vilken framtida utbildning och yrke ska dina studier leda till?

Vad behöver du specifikt förutom gymnasiekompetans för att kunna söka den utbildning inom det yrke du vill jobb?

Vad är det för yrke du vill jobba med?

Exakt vet jag inte än. Men någonting som behandlar de ämnen som rör samhället, människans utveckling, psykologi, historia osv. Vad exakt kommer jag nog komma fram till under resans gång. Det är inget jag känner att jag måste bestämma här och nu.
  • Anonym (Hur göra?)

För att söka högre bidrag för lägre studietakt måste jag bl. a. ha ett intyg av komvux (studievägledaren) för att skicka till CSN. tyvärr är båda studievägledarna lediga just nu och den som satt i växeln på komvux visste inget om hur detta fungerade, hon skulle dock försöka hjälpa mig och återkomma nästa vecka.

Jag ringde till försörjningsstöd för att fråga vad som gäller när man behöver söka detta. Jag frågade om man kan söka för bara några få veckor istället för en hel månad, svaret blev blankt nej. Eftersom mina studier pågår till den 9 aug kan jag inte få några pengar från dem för resterande tid av månaden. Känns helt korkat. Hon jag snackade med sa att jag i så fall får sluta studierna i förtid.

Det enda jag har nu att hoppas på är om komvux skriver intyg och jag skickar in detta plus läkarintyg samt personligt brev tillsammans med en ansökan för högre studiemedel för lägre takt. Då kan jag söka ny kurs som startar den 12 aug och hoppas på att få detta beviljat innan slutet av aug.

Skulle jag inte få det så har jag i det läget bara 50% CSN att leva av i aug, vilket innebär pengar till hyran men bara ca. 700 kr till mat och räkningar. I det läget får jag antingen lämna lägenheten eller sätta mig och tigga.

Så ser läget ut just nu.

Hur skulle ni ha gjort I min sist?

• Anonym (Hur göra?)
    Tow2Mater skrev 2019-07-12 13:28:32 följande:

Studera 75% med fullt CSN. Du vet inte om du klarar det eller inte om du inte har provat.

Men nu gäller det 50% studier och söka 100% CSN och om detta ej godkänns så I alla fall få 75% CSN. Men om du kollar min kommentar ovan din så ser du exakt hur läget kommer vara för mig. Hur skulle då ex. du ha gjort? Om jag söker för högre studielån än studietakt då är ju risken att jag inte beviljas det vilket leder till att jag står utan pengar. Dock kan man bara söka detta när en kurs är påbörjad eller man har ett startdatum.

För att inte stå utan pengar halva aug så är det mitt ena alternativ. Det andra är att hoppa av kursen nu och söka försörjningsstöd för aug. Men då kanske detta räknas som en failad kurs och gör att jag ej kan söka studiemedel igen innan denna kurs är fullbordad.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?